Amaç: Bu çalışmanın amacı, Türkiye örneğinde, 2004-2023 yılları arasında popüler diyetlerin Google’da aratılma sayısını araştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu infodemiyolojik araştırma, Google Trends arama motoru kullanılarak 01.01.2004 ile 01.07.2023 yılları arasında geriye dönük verilerden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler SPSS 24.0 ve XLSTAT programları ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: En çok artış trendi gösteren diyet terimi FODMAP (%14064.29’luk artış, ZJT: 18.725, p<0.001) olup, bunu yumurta diyeti (%3785.71’lik artış, ZJT: 13.048, p<0.001) ve aralıklı oruç (%1120.00’lık artış, ZJT: 10.212, p<0.001) takip etmiştir. Lahana diyeti (%94.58, ZJT:-10.336, p< 0.001), Zone diyeti (%88.00, ZJT: -3.689, p< 0.001) ve Atkins diyeti (%57.14, ZJT: -3.330, p: 0.001) bir azalma ile düşüş eğilimi göstermiştir. Benzer olarak, “Sağlıklı beslenme” terimine olan ilgide %23.73’lük bir azalma ile düşüş eğilimi göstermiştir (ZJT:-4.453, p< 0.001). Zaman içinde artış gösteren arama terimleri genellikle yılın ilk ayları ile yaz aylarında en yüksek değerine ulaşmıştır.
Sonuç: FODMAP, yumurta diyeti ve aralıklı oruç en çok ilgi gören diyet terimleridir. Bununla birlikte bilimsel kanıta dayalı olmayan bazı popüler diyet terimlerine olan ilgi artmış, bazılarında azalmıştır. Bu çalışma, halk sağlığı açısından faydalı olabilir ve epidemiyolojik çalışmalara yardımcı olmak adına kullanılabilir.
Aim: This study aimed to investigate the number of Google searches for popular diets between 2004 and 2023 in the case of Turkey.
Material and Method: This infodemiological study was conducted using retrospective data between 01.01.2004 and 01.07.2023 using Google Trends search engine. The data were evaluated with SPSS 24.0, and XLSTAT programmes.
Results: The diet term with the highest trend was FODMAP (14064.29%, ZJT: 18.725, p<0.001), followed by egg diet (3785.71%, ZJT: 13.048, p<0.001), and intermittent fasting (1120.00%, ZJT: 10.212, p<0.001). Cabbage diet (94.58%, ZJT: -10.336, p< 0.001), Zone diet (88.00%, ZJT: -3.689, p< 0.001), and Atkins diet (57.14%, ZJT: -3.330, p: 0.001) showed a negative trend with a decrease. Similarly, interest in “Healthy diet” showed a negative trend with 23.73% (ZJT: -4.453, p< 0.001). Search terms that increased over time generally reached the highest value in the first months of the year and summer months.
Conclusion: FODMAP, egg diet, and intermittent fasting are the most popular dietary terms. However, interest in some popular dietary terms not based on scientific evidence has increased and some have decreased. This study can be a useful resource for public health and can be used for epidemiological studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health Nutrition, Clinical Nutrition |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | April 25, 2024 |
Publication Date | April 25, 2024 |
Submission Date | December 22, 2023 |
Acceptance Date | March 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.