Bu
çalışmanın amacı, üst bilişin başarı motivasyonu üzerindeki rolünü
incelemektir. Bu sebeple, Üst Biliş Ölçeği ve Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği
kullanılmıştır. Ölçekler Türkiye’de, İnönü, Fırat ve Cumhuriyet
Üniversitelerinde, Eğitim Fakültelerinde okuyan 618 öğrenciye uygulanmıştır.
Çalışma kapsamında anket metodu kullanılmış ve regresyon analizi uygulanmıştır.
Üst biliş ile Başarı Motivasyonunun alt boyutları arasında yapılan korelasyon
sonucunda, bir çok altboyut ilişkisi pozitif çıkmıştır. En yüksek pozitif
korelasyon bilişsel öz bilinç (CSC) ve dış etkiler arasında bulunmuştur (r=
.43, p< .01). Ayrıca, diğer bir pozitif korelasyon da genel başarı
odaklı motivasyon ile bilişsel öz bilinç (CSC) arasında bulunmuştur (r=
.43, p< .01). Üst biliş ve başarı motivasyonu alt boyutları çoklu regresyon
analizi sonuçlarına gore, başarı motivasyonu tahmini üzerindeki regresyon
denklemi şu şekildedir: 2.074+0.220 PBA
– 0.007 UNCON – 0.041 CC – 0.107 NCT + 0.519 CSC
The aim of this research is to analyze the
role of metacognition
in predicting achievement motivation. For
this purpose, Metacognitions Questionnaire (MCQ-30) and Achievement Focused Motivation (AFM) scales were applied to 618 students in Turkey,
attending Faculties of Education of Cumhuriyet, İnönü and Fırat Universities.
Survey method has been used through the research, and regression analysis has
been conducted. Most of the correlations between sub-dimensions of
metacognition and achievement motivation are found to be positive. The highest
positive correlation is found between Cognitive Self-Consciousness (CSC) and
external effects (r= .43, p< .01). Moreover, another positive correlation is
to be between AFM (general) and CSC (r= .43, p< .01). According to the
results of multiple regression analysis held between sub-dimensions of
metacognition and achievement motivation, regression equality regarding
prediction of achievement motivation is; 2.074+0.220
PBA – 0.007 UNCON – 0.041 CC – 0.107 NCT + 0.519 CSC.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education