BibTex RIS Cite

Türkçe Öğretmenlerinin 6. Sınıf Düzeyindeki Hazırlık Çalışmalarını Uygulama Durumları Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2016, Volume: 5 Issue: 2, 344 - 356, 18.06.2016
https://doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000188339

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkçe ders kitaplarındaki hazırlık çalışmalarının uygulanma durumunu ve hazırlık çalışmalarının uygulanmasında yaşanan sorunların nedenlerini ortaya koymaktır. Araştırma nicel bir yaklaşımla desenlenmiş ve tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Trabzon ilinde görev yapan ve 6. sınıflarda derse giren 53 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve “Türkçe Öğretmenlerinin 6. Sınıf Düzeyindeki Hazırlık Çalışmalarını Uygulama Durumu Anketi” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için betimsel istatistik yöntemleri (frekans, yüzde, ortalama), bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonunda, Türkçe öğretmenlerinin öğretmen kılavuz kitabında yer alan hazırlık çalışmalarının %37’sini tam olarak uyguladıklarını belirttikleri görülmüştür. Hazırlık çalışmalarını uygulamama ya da kısmen uygulama nedenleri arasında öncelikli olarak çalışmanın fazla zaman alıcı olması gösterilmiştir. Hazırlık çalışmalarını uygulama durumunun cinsiyet, yaş, mesleki kıdem ve okulun bulunduğu yerleşim birimi değişkenine göre anlamlı düzeyde değişiklik göstermediği tespit edilmiştir.

References

  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 143-154.
  • Bloom, B. S. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Çev. Durmuş Ali Özçelik). İstanbul: MEB.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dochy, F., Segers, M., & Buehl, M. (1999). The Relation between assessment practices and outcomes of studies: The case of research on prior knowledge. Review of Educational Research, 69 (2), 147-188.
  • Fisher, D., Frey, N. & Lapp, D. (2012). Building and activating students’ background knowledge: It’s what they already know that counts. Middle School Journal, 43 (3), 22-31.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step a simple guide and reference (4th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeleri ve yapılandırıcı yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (11), 1-21.
  • Işık, R. ve Erdem, İ. (2016). Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi (Muş ili örneği). Turkish Studies, 11 (3), 1309-1332.
  • Kaplan, F. (2015). İlköğretim Türkçe 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Öğün Yayınları.
  • Karadüz, A. (2010). Yapılandırmacı paradigma bağlamında Türkçe derslerinde öğrenme ortamları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (14), 135-154.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Basım). Ankara: Nobel.
  • Müller-Kalthoff, T. & Möller, J. (2006). Browsing while reading: effects of instructional design and learners’ prior knowledge. ALT-J Research in Learning Technology, 14 (2), 183-198.
  • Onan, B. (2012). Türkçenin ana dili olarak öğretiminde bilgi işleme süreci. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 96-113.
  • Örge Yaşar, F. (2011). İlköğretim ikinci kademe VII. sınıf Türkçe ders kitabında “doğa ve evren” temasına yönelik hazırlık çalışmalarında bilmecelerden yararlanma üzerine bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40 (1), 114-119.
  • Susar Kırmızı, F. ve Akkaya, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 42-54.
  • Yanpar Şahin, T. (1998). İlköğretim sosyal bilgiler ve matematik dersinde çeşitli değişkenlerin öğrenme düzeyini yordama gücü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 45- 53.
Year 2016, Volume: 5 Issue: 2, 344 - 356, 18.06.2016
https://doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000188339

Abstract

References

  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve Türkçe öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 143-154.
  • Bloom, B. S. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Çev. Durmuş Ali Özçelik). İstanbul: MEB.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dochy, F., Segers, M., & Buehl, M. (1999). The Relation between assessment practices and outcomes of studies: The case of research on prior knowledge. Review of Educational Research, 69 (2), 147-188.
  • Fisher, D., Frey, N. & Lapp, D. (2012). Building and activating students’ background knowledge: It’s what they already know that counts. Middle School Journal, 43 (3), 22-31.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step a simple guide and reference (4th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeleri ve yapılandırıcı yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (11), 1-21.
  • Işık, R. ve Erdem, İ. (2016). Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi (Muş ili örneği). Turkish Studies, 11 (3), 1309-1332.
  • Kaplan, F. (2015). İlköğretim Türkçe 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Öğün Yayınları.
  • Karadüz, A. (2010). Yapılandırmacı paradigma bağlamında Türkçe derslerinde öğrenme ortamları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (14), 135-154.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Basım). Ankara: Nobel.
  • Müller-Kalthoff, T. & Möller, J. (2006). Browsing while reading: effects of instructional design and learners’ prior knowledge. ALT-J Research in Learning Technology, 14 (2), 183-198.
  • Onan, B. (2012). Türkçenin ana dili olarak öğretiminde bilgi işleme süreci. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 96-113.
  • Örge Yaşar, F. (2011). İlköğretim ikinci kademe VII. sınıf Türkçe ders kitabında “doğa ve evren” temasına yönelik hazırlık çalışmalarında bilmecelerden yararlanma üzerine bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40 (1), 114-119.
  • Susar Kırmızı, F. ve Akkaya, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 42-54.
  • Yanpar Şahin, T. (1998). İlköğretim sosyal bilgiler ve matematik dersinde çeşitli değişkenlerin öğrenme düzeyini yordama gücü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 45- 53.
There are 17 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Hakan İskender

Erhan Durukan

Publication Date June 18, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA İskender, H., & Durukan, E. (2016). Türkçe Öğretmenlerinin 6. Sınıf Düzeyindeki Hazırlık Çalışmalarını Uygulama Durumları Üzerine Bir Değerlendirme. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(2), 344-356. https://doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000188339

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education