In this study, by strengthening the functionality of the existing protocols of CEIT departments between the Ministry of National Education and the Higher Education Institution; it is aimed to examine the information technology teachers' profession profile’s in-depth in the presence of different stakeholder groups (teacher, lecturer, student) graduated from CEIT departments. In this context, the opinions of 10 information technology teachers working at the schools in Sakarya, 6 academic staff working in the CEIT department of Sakarya University Education Faculty, and 11 prospective teachers studying in this department were examined with a semi-structured interview form. The results obtained were analyzed in accordance with qualitative research methods based on descriptive and content analysis. In the study, the information technology teaching profession profile was revealed with a holistic perspective by examining the program outcomes of the Higher Education Council of Turkey, the expectations of MoNE of Turkey. Accordingly, the results obtained show that ICT teachers should be given a new title by considering the pedagogical dimensions of the education they received during their undergraduate education, as well as the technical aspects.
Bu çalışmada BÖTE bölümlerinin işlevselliğinin Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurumu arasındaki mevcut protokollerin güçlendirilerek; eğitim politikaları çerçevesinde yönetsel açıdan ele alınması ve bu kapsamda bilişim teknolojileri öğretmeni meslek profilinin BÖTE bölümlerinden mezun farklı paydaş grupları (öğretmen, öğretim elemanı, öğrenci) nezdinde derinlemesine incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada Sakarya ili Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda görev yapmakta olan 10 bilişim teknolojisi öğretmeni, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi BÖTE bölümünde görev yapmakta olan 6 öğretim elemanı ve bu bölümde öğrenim görmekte olan 11 öğretmen adayının görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile derinlemesine incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerine uygun olarak betimsel analiz ve içerik analizi ile edilen bulgular, bilişim teknolojisi öğretmenlik meslek profili YÖK’ün program çıktılarının, MEB’in beklentilerinin ve saha ile uyumluluğunun derinlemesine irdelenmesi ile bütünsel bir bakış açısıyla ortaya koymaktadır. Buna göre elde edilen sonuçlar, BT öğretmenlerine lisans öğrenimleri boyunca aldıkları eğitimin teknik boyutlarının yanında pedagojik boyutlarının da düşünülerek yeni bir unvan verilmesi gerektiğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 20 Issue: 1 |