Giriş: Metaforlar, bir kavramın açıklanması ya da anlatılması, kavramın daha kolay anlaşılmasını sağlamaktadır. Metafor odaklı çalışmaların hemşirelikte kullanımı ile mesleğin hemşireler tarafından nasıl algılandığının anlaşılmasını ve mesleğin daha iyi analiz edilmesini kolaylaştırmaktadır. Amaç: S Bu çalışmanın amacı, pediatri hemşirelerinin kendi mesleklerine ilişkin algılarını, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Yöntem: Çalışma nitel araştırma yaklaşımlardan biri olan olgu bilim (fenomenoloji) yaklaşımı kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de pediatri servislerinde görev yapan 163 hemşire oluşturmuştur. Araştırma verileri Google Form aracılığıyla online olarak, 6 Temmuz-1 Eylül 2020 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerinin toplanmasında kullanılan veri toplama formu, katılımcıların tanıtıcı bilgilerini ve pediatri hemşireliğini nasıl algıladıklarını içeren “Pediatri hemşiresi… gibidir, çünkü…” metafor cümlesinin yer aldığı iki bölümden oluşmaktadır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde “içerik analizi tekniği” kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan hemşirelerinin yaş ortalaması 30.81±7.16’dır (minimum: 21, maksimum: 55). Pediatri hemşirelerinden toplam 51 farklı metafor elde edilmiştir. Elde edilen metaforlar olumlu, olumsuz ve hem olumlu hem olumsuz olmak üzere üç kategoriye ayrılmıştır. Olumlu kategoride üretilen 23 (%45) metafor; olumsuz kategoride üretilen 14 metafor (%27,5) ve hem olumlu hem olumsuz kategoride ise 14 metafor (%27,5) yer almaktadır. Katılımcıların 10’unun, pediatri hemşireliği ile ilgili belirtmiş olduğu ifadenin metafor özelliği taşımadığı saptanmıştır. Metaforların gerekçeleri incelendiğinde ise; olumlu kategoride yer alan metaforların, genellikle pediatri hemşireliğinin anne, baba, teyze gibi algılanarak bakım verici yönünün gerekçelendirildiği belirlenmiştir. Olumsuz kategoride yer alan metaforların, ek iş yüklerinin fazla olması, çalışma saatleri ve koşullarına yönelik gerekçeler olduğu görülmüştür. Hem olumlu hem olumsuz kategoride yer alan metaforların gerekçeleri ise pediatri hemşireliğinin çalışma koşullarının yorucu ve yıpratıcı olmasına rağmen çocuklarla birlikte çalışmanın olumlu duyguları ile ilgili olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Sonuç olarak, pediatri hemşirelerinin çoğunluğunun olumlu kategoride yer alan metafor ürettiği belirlenmiştir. Pediatri hemşirelerinin mesleki beklentilerinin belirlenmesi, mesleki motivasyonlarının artırılması için çalışma şartlarının iyileştirilmesi önerilebilir.
yok
yok
Araştırmaya katılım gösteren pediatri hemşirelerine teşekkür ederiz.
Background: Metaphors make it easier to understand or explain a concept.
Objectives: The aim of this study is to reveal the perceptions of pediatric nurses about their profession through metaphors.
Methods: The study was conducted using the phenomenology approach, which is one of the qualitative research approaches. The sample of the study consisted of 163 nurses working in pediatric services in Turkey. Research data were collected between 6 July and 1 September 2020. The data collection form used to collect the data consists of two parts with the metaphor sentence “Pediatric nurse is like… because…”, which includes introductory information of the participants and how they perceive pediatric nursing.
Results: A total of 51 metaphors were obtained from 163 pediatric nurses participating in the study. The metaphors obtained were divided into three categories as positive, negative, and both positive and negative. 23 metaphors (75,6%) produced in the positive category; There are 14 metaphors produced in the negative category (13,2%) and 14 metaphors in both positive and negative categories (11,2%). It was determined that the statements of 10 participants about pediatric nursing were not metaphors. When the reasons for the metaphors are examined; It has been determined that metaphors in the positive category are generally perceived as mother, father, aunt and justified the caregiving aspect of pediatric nursing. The metaphors in the negative category were found to be reasons for excessive additional workloads, working hours, and conditions. The reasons for the metaphors in both positive and negative categories were determined to be related to the positive feelings of working with children, although the working conditions of pediatric nursing were tiring and weary.
Conclusion: As a result, it was determined that the majority of pediatric nurses produced metaphors in the positive category.
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.