Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pediatri Hemşirelerinin Kendi Mesleklerine İlişkin Metafor Algılarının Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 50 - 55, 15.01.2022
https://doi.org/10.46483/deuhfed.933910

Öz

Giriş: Metaforlar, bir kavramın açıklanması ya da anlatılması, kavramın daha kolay anlaşılmasını sağlamaktadır. Metafor odaklı çalışmaların hemşirelikte kullanımı ile mesleğin hemşireler tarafından nasıl algılandığının anlaşılmasını ve mesleğin daha iyi analiz edilmesini kolaylaştırmaktadır. Amaç: S Bu çalışmanın amacı, pediatri hemşirelerinin kendi mesleklerine ilişkin algılarını, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Yöntem: Çalışma nitel araştırma yaklaşımlardan biri olan olgu bilim (fenomenoloji) yaklaşımı kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de pediatri servislerinde görev yapan 163 hemşire oluşturmuştur. Araştırma verileri Google Form aracılığıyla online olarak, 6 Temmuz-1 Eylül 2020 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerinin toplanmasında kullanılan veri toplama formu, katılımcıların tanıtıcı bilgilerini ve pediatri hemşireliğini nasıl algıladıklarını içeren “Pediatri hemşiresi… gibidir, çünkü…” metafor cümlesinin yer aldığı iki bölümden oluşmaktadır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde “içerik analizi tekniği” kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan hemşirelerinin yaş ortalaması 30.81±7.16’dır (minimum: 21, maksimum: 55). Pediatri hemşirelerinden toplam 51 farklı metafor elde edilmiştir. Elde edilen metaforlar olumlu, olumsuz ve hem olumlu hem olumsuz olmak üzere üç kategoriye ayrılmıştır. Olumlu kategoride üretilen 23 (%45) metafor; olumsuz kategoride üretilen 14 metafor (%27,5) ve hem olumlu hem olumsuz kategoride ise 14 metafor (%27,5) yer almaktadır. Katılımcıların 10’unun, pediatri hemşireliği ile ilgili belirtmiş olduğu ifadenin metafor özelliği taşımadığı saptanmıştır. Metaforların gerekçeleri incelendiğinde ise; olumlu kategoride yer alan metaforların, genellikle pediatri hemşireliğinin anne, baba, teyze gibi algılanarak bakım verici yönünün gerekçelendirildiği belirlenmiştir. Olumsuz kategoride yer alan metaforların, ek iş yüklerinin fazla olması, çalışma saatleri ve koşullarına yönelik gerekçeler olduğu görülmüştür. Hem olumlu hem olumsuz kategoride yer alan metaforların gerekçeleri ise pediatri hemşireliğinin çalışma koşullarının yorucu ve yıpratıcı olmasına rağmen çocuklarla birlikte çalışmanın olumlu duyguları ile ilgili olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Sonuç olarak, pediatri hemşirelerinin çoğunluğunun olumlu kategoride yer alan metafor ürettiği belirlenmiştir. Pediatri hemşirelerinin mesleki beklentilerinin belirlenmesi, mesleki motivasyonlarının artırılması için çalışma şartlarının iyileştirilmesi önerilebilir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Araştırmaya katılım gösteren pediatri hemşirelerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Conk Z, Başbakkal Z, Yardımcı F. Çocuk sağlığına genel bakış. In: Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz H, Bolışık B, editörler. Pediatri Hemşireliği. 1st ed. Ankara: Akademisyen Kitapevi: 2013:35-41.
  • 2. Özmen D, Çetinkaya A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2016;18(1):40-52.
  • 3. Erişti SD, Uluuysal B, Dindar M. Görsel algı kuramlarına dayalı etkileşimli bir öğretim ortamı tasarımı ve ortama ilişkin öğrenci görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2013;3(1):47-66.
  • 4. Eşer İ, Khorshid L, Denat Y. Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2008;24(1):15-26.
  • 5. Yücel ŞÇ, Güler EK, Eşer İ, Khorshid L. İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2011;27 (3):18.
  • 6. Dimitriadou M, Papastavrou E, Efstathiou G, Theodorou M. Baccalaureate nursing students' perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nursing and Health Sciences 2015;17(2):236-42.
  • 7. Eraslan L. Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi.2011;27:1-22.
  • 8. Saban A. Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2004;2:135-155.
  • 9. Demir C, Yıldırım ÖK. Türkçede metaforlar ve metaforik anlatımlar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2019;21(4):1085-1096.
  • 10. Limon İ, Durnalı M. Doktora öğrencilerinin doktora eğitimi ve öğretim üyelerine yönelik metaforik algıları. Sakarya University Journal of Education 2018;8(1):26-40.
  • 11. Kale E, Çiçek Ü. Hemşirelerin kendi mesleklerine ilişkin metafor algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2015; 2(3):142-151.
  • 12. Kocabıyık OO. Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2016;6(1):55-66.
  • 13. Sönmez V, Alacapınar FG. Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. 5th ed. Ankara: Anı Yayıncılık; 2017: 311.
  • 14. Temel ZF, Kanat K, Kaynak Ekici KB, Canberi F. Hastaneye yatma deneyimi olan ve olmayan 5-6 yaş çocuklarının doktor, hemşire ve hastane algılarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 2018; 22:251-278.
  • 15. Küçük S, Demir K, Uludaşdemir D. Hastanede yatan yedi-on yedi yaş grubundaki çocuk ve ergenlerin hemşire algısına ilişkin metaforların belirlenmesi. HEAD. 2020;17(1):40-45.
  • 16. Eraslan L. Sosyolojik metaforlar, Akademik Bakış Dergisi 2011;27:1-22.
  • 17. Yüzer S, Alıcı D, Yiğit R. Pediatri hemşirelerinin rolleri ve fonksiyonları ölçeğinin uygulanmasının geliştirilmesi: Güvenirliği ve geçerliliği. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;11(4):19- 29.
  • 18. Çulha Özbaş B, Aktekin S. Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama 2013;9(3):211-28.
  • 19. Zembat R, Tunçeli İ, Akşin E. Okul öncesi öğretmen adaylarının “okul yöneticisi” kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2015;2(1):446- 459.
  • 20. Roney LN, Acri MC. The cost of caring: an exploration of compassion fatigue, compassion satisfaction, and job satisfaction in pediatric nurses. Journal of Pediatric Nursing 2018; 40:74-80.
  • 21. Kase SM, Waldman ED, Weintraub AS. A cross-sectional pilot study of compassion fatigue, burnout, and compassion satisfaction in pediatric palliative care providers in the United States. Palliative Supportive Care 2019;17(3): 269-275.
  • 22. Zengin M, Yayan EH, Yıldırım N, Elif A, Avşar Ö, Mamiş E. Pediatri hemşirelerinin profesyonel değerlerinin profesyonel tutumlarına etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2018;5(3):316-323.
  • 23. Buckley L, Berta W, Cleverley K, Medeiros C, Widger K. What is known about paediatric nurse burnout: a scoping review. Human Resources for Health 2020;18(1):1-23.
  • 24. Yılmaz TF, Şen TH, Demirkaya F. Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2014;1(3):130-139.

Evaluation of Pediatric Nurses' Metaphor Perceptions Regarding Their Own Professions

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 50 - 55, 15.01.2022
https://doi.org/10.46483/deuhfed.933910

Öz

Background: Metaphors make it easier to understand or explain a concept.
Objectives: The aim of this study is to reveal the perceptions of pediatric nurses about their profession through metaphors.
Methods: The study was conducted using the phenomenology approach, which is one of the qualitative research approaches. The sample of the study consisted of 163 nurses working in pediatric services in Turkey. Research data were collected between 6 July and 1 September 2020. The data collection form used to collect the data consists of two parts with the metaphor sentence “Pediatric nurse is like… because…”, which includes introductory information of the participants and how they perceive pediatric nursing.
Results: A total of 51 metaphors were obtained from 163 pediatric nurses participating in the study. The metaphors obtained were divided into three categories as positive, negative, and both positive and negative. 23 metaphors (75,6%) produced in the positive category; There are 14 metaphors produced in the negative category (13,2%) and 14 metaphors in both positive and negative categories (11,2%). It was determined that the statements of 10 participants about pediatric nursing were not metaphors. When the reasons for the metaphors are examined; It has been determined that metaphors in the positive category are generally perceived as mother, father, aunt and justified the caregiving aspect of pediatric nursing. The metaphors in the negative category were found to be reasons for excessive additional workloads, working hours, and conditions. The reasons for the metaphors in both positive and negative categories were determined to be related to the positive feelings of working with children, although the working conditions of pediatric nursing were tiring and weary.
Conclusion: As a result, it was determined that the majority of pediatric nurses produced metaphors in the positive category.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Conk Z, Başbakkal Z, Yardımcı F. Çocuk sağlığına genel bakış. In: Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz H, Bolışık B, editörler. Pediatri Hemşireliği. 1st ed. Ankara: Akademisyen Kitapevi: 2013:35-41.
  • 2. Özmen D, Çetinkaya A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2016;18(1):40-52.
  • 3. Erişti SD, Uluuysal B, Dindar M. Görsel algı kuramlarına dayalı etkileşimli bir öğretim ortamı tasarımı ve ortama ilişkin öğrenci görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2013;3(1):47-66.
  • 4. Eşer İ, Khorshid L, Denat Y. Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2008;24(1):15-26.
  • 5. Yücel ŞÇ, Güler EK, Eşer İ, Khorshid L. İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2011;27 (3):18.
  • 6. Dimitriadou M, Papastavrou E, Efstathiou G, Theodorou M. Baccalaureate nursing students' perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nursing and Health Sciences 2015;17(2):236-42.
  • 7. Eraslan L. Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi.2011;27:1-22.
  • 8. Saban A. Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2004;2:135-155.
  • 9. Demir C, Yıldırım ÖK. Türkçede metaforlar ve metaforik anlatımlar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2019;21(4):1085-1096.
  • 10. Limon İ, Durnalı M. Doktora öğrencilerinin doktora eğitimi ve öğretim üyelerine yönelik metaforik algıları. Sakarya University Journal of Education 2018;8(1):26-40.
  • 11. Kale E, Çiçek Ü. Hemşirelerin kendi mesleklerine ilişkin metafor algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2015; 2(3):142-151.
  • 12. Kocabıyık OO. Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2016;6(1):55-66.
  • 13. Sönmez V, Alacapınar FG. Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. 5th ed. Ankara: Anı Yayıncılık; 2017: 311.
  • 14. Temel ZF, Kanat K, Kaynak Ekici KB, Canberi F. Hastaneye yatma deneyimi olan ve olmayan 5-6 yaş çocuklarının doktor, hemşire ve hastane algılarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 2018; 22:251-278.
  • 15. Küçük S, Demir K, Uludaşdemir D. Hastanede yatan yedi-on yedi yaş grubundaki çocuk ve ergenlerin hemşire algısına ilişkin metaforların belirlenmesi. HEAD. 2020;17(1):40-45.
  • 16. Eraslan L. Sosyolojik metaforlar, Akademik Bakış Dergisi 2011;27:1-22.
  • 17. Yüzer S, Alıcı D, Yiğit R. Pediatri hemşirelerinin rolleri ve fonksiyonları ölçeğinin uygulanmasının geliştirilmesi: Güvenirliği ve geçerliliği. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;11(4):19- 29.
  • 18. Çulha Özbaş B, Aktekin S. Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama 2013;9(3):211-28.
  • 19. Zembat R, Tunçeli İ, Akşin E. Okul öncesi öğretmen adaylarının “okul yöneticisi” kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2015;2(1):446- 459.
  • 20. Roney LN, Acri MC. The cost of caring: an exploration of compassion fatigue, compassion satisfaction, and job satisfaction in pediatric nurses. Journal of Pediatric Nursing 2018; 40:74-80.
  • 21. Kase SM, Waldman ED, Weintraub AS. A cross-sectional pilot study of compassion fatigue, burnout, and compassion satisfaction in pediatric palliative care providers in the United States. Palliative Supportive Care 2019;17(3): 269-275.
  • 22. Zengin M, Yayan EH, Yıldırım N, Elif A, Avşar Ö, Mamiş E. Pediatri hemşirelerinin profesyonel değerlerinin profesyonel tutumlarına etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2018;5(3):316-323.
  • 23. Buckley L, Berta W, Cleverley K, Medeiros C, Widger K. What is known about paediatric nurse burnout: a scoping review. Human Resources for Health 2020;18(1):1-23.
  • 24. Yılmaz TF, Şen TH, Demirkaya F. Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2014;1(3):130-139.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Atiye Karakul 0000-0001-6580-9976

Pınar Doğan 0000-0002-6943-5972

Beste Özgüven Öztornacı 0000-0003-0638-8213

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakul, A., Doğan, P., & Özgüven Öztornacı, B. (2022). Pediatri Hemşirelerinin Kendi Mesleklerine İlişkin Metafor Algılarının Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 15(1), 50-55. https://doi.org/10.46483/deuhfed.933910

Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.

349202.svg        14839           wp-logo.png          ici2.png           Scopus_logo.svg 

       

      

Creative Commons License
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.