Creative writing is the original written expression of ideas and images conjured upin the mind. With creative writing, one gets to know their inner world and discovers his own unusual characteristics. The main purpose of this study is to evaluatethe content of elementary 4th and 5th grade students’ creative writing products andreveal their quality with respect to pre-specified criteria. The study used the qualitative technique of content analysis. The written products obtained during the studywere examined in detail to identify students’ creative writing competencies. Thepopulation of the study included 4th and 5th graders in the center of the provinceof Denizli. The sample was selected by using the purposeful sampling method of“maximum variability sampling”. The study was conducted with 412 studentsattending 6 different elementary schools. The evaluation of the written products wasmade by using the “Evaluation Criteria for Creative Writing (ECCW)” developedby Susar Kırmızı (2009). The creative written products were read carefully both bythe researcher and by another field expert, and scored in line with the criteriaincluded in the ECCW. The consistency coefficients obtained from both sets ofscores were: .84 for the first criteria; .73 for the second one; .76 for the third one;.76 for the fourth one; .65 for the fifth one; and .71 for the sixth one. Codes wereformed during the reading process. These codes were then grouped to reach thethemes of the study. The analyses resulted in the themes of “valuing human happiness” and “personal expectations for the future”. The examination of student products showed that students mostly used unoriginal, commonplace opinions. Further,most written products were not fluent and failed to clearly express thoughts andopinions
Turkish instruction creative writing approach qualitative researchmethod elementary education
Yaratıcı Yazma, zihinde canlanan fikir ve imgeleri özgün bir şekilde yazıyadökmedir. Kişi, yaratıcı yazma sayesinde iç dünyasını tanır, hiç farkında olmadığısıra dışı özelliklerini keşfeder. Bu araştırmanın temel amacı ilköğretim 4. ve 5. sınıföğrencilerinden elde edilen yaratıcı yazma ürünlerinin içeriğinin değerlendirilereköğrencilerin yazılı ürünlerinin niteliğini belirlenen ölçütler açısından ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırmada kullanılan içerik analizi tekniğine başvurulmuştur. Araştırma sürecinde, elde edilen yazılı ürünler ayrıntılı bir şekilde incelenerek öğrencilerin yaratıcı yazma konusundaki yetkinlikleri belirlenmeyeçalışılmıştır. Araştırmanın evreni Denizli Merkez ilçede yer alan 4. ve 5. sınıföğrencileridir. Örneklemin belirlenmesinde ise amaçlı örnekleme yöntemlerindenolan maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Çalışma 6 ilköğretim okulunda 412 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Yaratıcı yazma ürünlerinin değerlendirilmesinde Susar Kırmızı (2009) tarafından geliştirilen “Yaratıcı Yazma İçinDeğerlendirme Ölçütleri Formu (YİDÖF)” kullanılmıştır. Yaratıcı yazma ürünlerini hem araştırmacı hem de alanda yetkin başka bir öğretici büyük bir dikkatle okunmuş ve YİDÖF’te yer alan ölçütlere uygun olarak puanlandırmıştır. Her iki puanlamadan elde edilen tutarlılık görüş birliğine ilişkin değerler şu şekildedir: Birinciölçüt için ,84; ikinci ölçüt için ,73; üçüncü ölçüt için ,76; üçüncü ölçüt için ,67;dördüncü ölçüt için 76; beşinci ölçüt için 65; altıncı ölçüt için de ,71. Okuma işlemi esnasında kodlar ortaya konulmuş, kodlar bir araya getirilerek araştırmanıntemaları oluşturulmuştur. Yapılan çözümlemeler sonucunda “insanların mutluluğunu önemseme” ve “geleceğe ilişkin kişisel” beklentiler temaları ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin yaratıcı yazma ürünleri incelendiğinde genel olarak çok özgünolmayan sıradan düşüncelerin yazıldığı görülmüştür. Aynı zamanda birçok yazınında akıcılıktan uzak olduğu, duygu ve düşüncelerin yeterince ve etkili bir şekildeedilmediği belirlenmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Submission Date | January 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 151 |