Bu araştırmanın amacı, eğitim
paydaşlarının (öğretmen, öğretmen adayları, akademisyen vb.) Türkçe öğretim
yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerinin belirlenmesine yönelik bir ölçek
geliştirmek ve Türkçe öğretmenlerinin Türkçe öğretim yöntem ve tekniklerini
kullanma becerilerini farklı değişkenlere göre incelemektir. Tarama modelinde
gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılı
güz yarıyılında Türkiye genelindeki ortaokullarda Türkçe öğretmenliği yapan ve
araştırmaya gönüllü katılan 148’i kadın, 85’i erkek olmak üzere toplam 233
Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır.
Geliştirilen ölçek 5’li likert tipi olup 4 faktör (iş birlikli, buluş,
sunuş ve araştırma inceleme yoluyla öğretim) ve 26 maddeden oluşmaktadır.
Ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı
faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Ölçeğin iş birlikli öğretim faktöründe beş
madde yer almakta ve maddelerin faktör yük değerleri .832 ile .689 arasında
değişmektedir. Ölçeğin buluş yoluyla öğretim faktöründe on iki madde yer
almakta ve maddelerin faktör yük değerleri .770 ile .489 arasında değişmektedir.
Ölçeğin sunuş yoluyla öğretim faktöründe beş madde yer almakta ve maddelerin
faktör yük değerleri .735 ile .644 arasında değişmektedir. Ölçeğin araştırma
inceleme yoluyla öğretim faktöründe dört madde yer almakta ve maddelerin faktör
yük değerleri .701 ile .532 arasında değişmektedir. Ölçeğin Cronbach α
güvenirlik katsayısı .802 olarak belirlenmiş ve yüksek bir iç tutarlılık elde
edilmiştir. Sonuç olarak Türkçe Öğretim Yöntem ve Tekniklerini Kullanma
Becerisi Ölçeği’nin eğitim paydaşlarının (öğretmen, öğretmen adayları,
akademisyen vb.) Türkçe öğretiminde yöntem ve teknik kullanma becerilerini
belirlemek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu
söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | February 7, 2020 |
Submission Date | July 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 171 |