Mevcut çalışmada, „Okuma Becerileri II“ dersi çerçevesinde gerçekleştirilen bir telaffuz çalışması ele
alınmıştır. Çalışmaya Uludağ Üniversitesi Almanca Öğretmenliği bölümünün birinci sınıfına devam eden
Türk öğrenciler katılmıştır. Teorik bir incelemenin ardından telaffuz çalışmasının tasarımı ve derse nasıl
uygulanacağı tanıtılmıştır. Araştırmanın amacı, öğrencilerde saptanan fonetik sorunlarının doğrudan bir
telaffuz çalışması aracılığıyla nasıl ortadan kalkabileceğini araştırmak ve bu çalışmanın öğrenciler
tarafından nasıl değerlendirileceğini tespit etmektir. Veri analizi Kuckartz vd. (2007) Nitel
Değerlendirmesi çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Bunun için bir anket ve bir odak grup görüşmesi
uygulanmıştır. Değerlendirme sonuçlarına dayanılarak araştırma alanı ve ders uygulamasına yönelik olası
öneriler gösterilmiştir.
In the present research a pronunciation training, which was implemented within the scope of the seminar
“Reading skills II“, is being discussed. Turkish students in their first year, studying German Language
Teaching at Uludağ University participated in this research. After a theoretical grounding, the conception
of the pronunciation training and how it was implemented in the seminar will be introduced. The aim of
this study is to examine, how the detected phonetic problems of the students can be eliminated through a
targeted pronunciation training and how it can be perceived by the students. Orientated on the Qualitative
Evaluation by Kuckartz et al. (2007) the analysis has been carried out. Therefore a questionnaire and a
group-interview have been applied. Considering the evaluated results, possible perspectives for the
specific field of research and teaching practice have been presented.
German as a foreign language German Language Teaching pronunciation phonetic Qualitative Evaluation
Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | June 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |
www.gerder.org.tr/diyalog