Bu araştırmada öğretmen adaylarının katıldıkları ya da katılmak istedikleri program dışı etkinliklere yönelik görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Araştırma tarama araştırması niteliğindedir. Çalışma grubunu bir yükseköğretim kurumu eğitim fakültesinde eğitimde program dışı etkinlikler dersine kayıtlı 106 öğretmen adayı oluşturmuştur. Açık uçlu dört sorudan oluşan bir anket veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi işe koşulmuştur. Öğretmen adayları çoğunlukla akademiyle dolaylı ilgili olan etkinliklere katılmıştır. Öğretmen adaylarının katılmayı istedikleri etkinliklerin ise çoğunlukla akademiyle dolaylı ilgili etkinlikler olduğu, onların içerisinde en çok kültürel etkinliklere yönelik görüş bildirdikleri söylenebilir. Program dışı etkinliklerin yararları bağlamında öğretmen adayları çoğunlukla öğretmenlik becerilerinin gelişmesi, olumlu duyuşsal özellikler kazanmaları ve iletişim becerilerinin gelişmesine vurgu yapmışlardır. Öğretmen adayları program dışı etkinliklerin daha etkili olabilmesine yönelik önerilerini daha çok etkinlik düzenleyicilere yönelik, ardından bireye özgü olarak belirtmişlerdir. Ekinliklerin çeşitlendirilmesi, bilimsel ve disiplin kulübü etkinlikleri bağlamında yönlendirme ve rehberlik yapılması gibi araştırmacılara ve uygulayıcılara yönelik öneriler verilmiştir.
The purpose of study is to learn what prospective teachers think about the extracurricular activities they participate in or would like to participate in. It is a survey research study. The study group was made up of 106 prospective teachers who were enrolled in a higher education institution's extracurricular activities in education course. As a means of gathering data, a questionnaire with four open-ended questions was employed. The data was analyzed using content and descriptive analysis. The majority of the activities in which prospective teachers took part had some connection to the academy. It may be argued prospective teachers prefer to voice their thoughts about cultural events and that the majority of the activities they desire to take part in are ones that are only loosely connected to the academy. Prospective teachers mostly emphasized improvement of their communication skills, the acquisition of positive affective qualities, and the growth of their teaching skills while discussing the advantages of extracurricular activities. The majority of prospective teachers' advice focused on the extracurricular activity planners, although some of it was also directed at particular participants. Expanding activities, guiding, and guiding in the context of scientific and discipline club activities were some of the suggestions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 13 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.