Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Denetimlerinde Alternatif Olarak Portfolyo Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Görüşleri

Year 2024, Volume: 15 Issue: 30, 225 - 250
https://doi.org/10.58689/eibd.1428214

Abstract

Bu araştırmanın amacı portfolyonun öğretmen denetiminde kullanımının etkililiğini tespit etmektir. Bu araştırmada nitel araştırma deseni olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Çalışmada maksimum çeşitlilik örneklemesi tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda on beş öğretmen, on beş okul yöneticisi yer almaktadır. Veriler Düzce ilinde toplanmıştır. Araştırmada öğretmen ve okul yöneticilerine alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarından biri olan portfolyo hakkında bildikleri, portfolyonun öğretmen değerlendirmesinde kullanılabilirliği, öğretmen değerlendirmesinde kullanılacak portfolyonun nasıl kullanılması gerektiği ve öğretmen değerlendirmesinde kullanılacak portfolyonun olumlu ve olumsuz yönleri sorulmuş ve sonuçlar tespit edilmeye çalışılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma bulguları portfolyonun öğretmenlerin gelişimini takip etme, süreç değerlendirmesi yapma, amaçlara yönelik kullanım, kişisel özellikleri yansıtma ve iletişimi geliştirme gibi önemli rolleri olduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin sınıf içerisinde kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerinin etkililiğini artırmaktadır. Portfolyo dosyaların kolayca arşivlenmesi, erişilebilir olması ve gelecekte değerlendirme için etkili bir şekilde kullanılmasını sağlar. Ancak portfolyo öğretmenler için ek bir iş yükü getirmekle birlikte bu durum öğretmenlerin motivasyonunu olumsuz etkilemektedir. Ayrıca öğretmenlerin birbirine benzer veya aynı dosyalar oluşturması değerlendirmenin gerçekçi olmamasına neden olabilir.

References

  • Akçıl, U. (2011). Web tabanlı e portfolyo öğretim sürecinin proje temelli derslere uygulanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Aksu, Ö. (2013). Biyoloji öğretmenlerinin uyguladıkları alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin değerlendirilmesi ve öğretmen- öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış doktora lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Altun, B. (2014). Denetime eleştirel yaklaşım: Öğretmen denetimi nasıl olmalı? (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
  • Aydın, F., Kocalar, A. (2014). Coğrafya bölümü öğrencilerinin portfolyo değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 69-85
  • Ayva, F. G. (2010). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin "portfolyo (ürün seçki dosyası)" tekniği hakkındaki görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi
  • Demir, S. (2012). Öğretmen eğitimi bağlamında bir öğrenme ve değerlendirme yöntemi olarak portfolyo. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(32), 237-259.
  • Demirkan, S. (2019). Eğitim yönetiminde alternatif denetim yaklaşımı: Öğretmen portfolyosu değerlendirme. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 49-62.
  • Demirören, M., Koşan, A. M. A. ve Palaoğlu, Ö. (2009). Bir öğrenme ve değerlendirme yöntemi olarak “portfolyo”. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 62(1), 19-24.
  • Doğan, S. (2020). Türk eğitim sisteminde öğretimsel denetim. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 3(1), 63-73.
  • Erbay, Ş. (2013). Portfolyo kullanımının akademik başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Gezer, A. (2012). Portfolyo değerlendirme yönteminin ilköğretim I. basamak II. devre’de kullanma düzeyinin öğretmen, veli, öğrenci görüşlerine bağlı olarak belirlenmesi: Çanakkale İli örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Göker, S. D. ve Ürün Göker, M. (2020). Öğretmen denetiminde yansıtıcı denetim modeli. Studies in Educational Research and Development, 4(1), 26-41.
  • Göker, S. D. (2015). Denetim sürecinde öğretmen öğrenmesi için geliştirici bir geribildirim modeli. The Journal of Academic Social Science, 10, 817-826.
  • Göksoy, S. ve Yenipınar, Ş. (2012). İstanbul ilinde görev yapan il eğitim denetmenlerinin denetim hizmetlerinin etkililiğine ilişkin görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(5), 37-54. Gündüz, Y. ve Balyer, A. (2011). Eğitim denetiminde alternatif yaklaşımlar. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 61-78.
  • Hazar, R. G. ve Yılmaz, A. (2022). Erken çocukluk eğitiminde mesleki gelişim ve dokümantasyonu: Öğretmen portfolyosu. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 56-77.
  • Kabaş, O. (2007). Portfolyo değerlendirme yönteminin ilköğretim birinci kademede uygulanma düzeyi: Sakarya örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Kalkan, İ. ve Atmaca, T. (2022). Öğretmen denetimlerinin öğretmen, okul müdürü ve eğitim müfettişi görüşlerine göre değerlendirilmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 35-59.
  • Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 133-144.
  • Kılıç, Y., Yılmaz, E. ve Vaiz, O. (2023). Pandemi sürecinde online eğitimde denetim. Mili Eğitim, 52(238), 1361-1384.
  • Kır Yiğit, M. ve Odabaşı Çimer, S. (2020). Portfolyo kullanımının öz düzenlemeli öğrenme becerileri üzerine etkisi. Kesit Akademi Dergisi, 6(25), 497-514.
  • Kurt, M. (2008). Bireysel gelişim dosyasına dayalı değerlendirme uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi.
  • Menevşe, E. B. (2012). Portfolyo uygulamasının öğretmen adaylarının akademik başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Okçu, Y. (2007). Matematik eğitiminde portfolyo değerlendirme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi.
  • Oktan, S. ve Vural S. (2021). Sayısal tasarım eğitiminde portfolyo değerlendirme yönteminin kullanımı (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Okutan, M. (2024). Eğitim yönetimi ve denetiminde örnek olaylar. Pegem Akademi.
  • Özen, Y. (2011). Öğrenmede kişisel sorumluluğu artırmaya yönelik bir öğrenme ve değerlendirme yaklaşımı: Portfolyo değerlendirme. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(4), 109-132.
  • Palaz, Ş. (2022). Fen öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik sınıf öğretmeni adaylarının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Polat, M. ve Köse, Y. (2013). Okullarda bir performans değerlendirme aracı olarak e-portfolyo kullanımına yönelik ilköğretim öğretmenlerinin görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 1(1), 57-82.
  • Sivrikaya, İ. (2014). Çağdaş denetime ilişkin öğretmen yönetici ve maarif müfettişlerinin algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Okan Üniversitesi.
  • Şerefli, B. ve Erdoğan, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının e-portfolyo kullanımları: bir durum çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 666-691.
  • Yaşar, B. (2010). Sınıf öğretmenlerinin portfolyo değerlendirme sürecine ilişkin görüşler: Balıkesir İli örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, R. (2023). Öğretmen performansının değerlendirilmesine ilişkin bir model önerisi. (Yayımlanmamış doktora tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi
  • Yiğit, M. K. ve Çimer, S. O. (2020). Portfolyo kullanımının öz düzenlemeli öğrenme becerileri üzerine etkisi. Kesit Akademi Dergisi, 6(25), 497-514.

Opinions of Teachers and School Administrators on the Use of Portfolios as an Alternative in Teacher Supervisions

Year 2024, Volume: 15 Issue: 30, 225 - 250
https://doi.org/10.58689/eibd.1428214

Abstract

The purpose of this research is to determine the effectiveness of using the portfolio under teacher supervision. In this research, the phenomenology design, which is a qualitative research design, was used. Maximum diversity sampling was preferred in the study. The study group of the research includes fifteen teachers and fifteen school administrators. The data was collected in Düzce province. In the research, teachers and school administrators were asked what they knew about portfolio, which is one of the alternative measurement and evaluation tools, the usability of portfolio in teacher evaluation, how the portfolio to be used in teacher evaluation should be used, and the positive and negative aspects of the portfolio to be used in teacher evaluation, and the results were tried to be determined. The data obtained from the interviews were analyzed with the descriptive analysis technique. Research findings show that portfolios have important roles such as tracking teachers' development, making process evaluations, using them for purposes, reflecting personal characteristics and improving communication. It increases the effectiveness of the teaching methods and techniques that teachers use in the classroom. It enables portfolio files to be easily archived, accessible and used effectively for future evaluation. However, portfolio brings an additional workload for teachers, and this negatively affects teachers' motivation. In addition, teachers creating similar or identical files may cause the evaluation to be unrealistic.

References

  • Akçıl, U. (2011). Web tabanlı e portfolyo öğretim sürecinin proje temelli derslere uygulanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Aksu, Ö. (2013). Biyoloji öğretmenlerinin uyguladıkları alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin değerlendirilmesi ve öğretmen- öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış doktora lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Altun, B. (2014). Denetime eleştirel yaklaşım: Öğretmen denetimi nasıl olmalı? (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
  • Aydın, F., Kocalar, A. (2014). Coğrafya bölümü öğrencilerinin portfolyo değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 69-85
  • Ayva, F. G. (2010). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin "portfolyo (ürün seçki dosyası)" tekniği hakkındaki görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi
  • Demir, S. (2012). Öğretmen eğitimi bağlamında bir öğrenme ve değerlendirme yöntemi olarak portfolyo. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(32), 237-259.
  • Demirkan, S. (2019). Eğitim yönetiminde alternatif denetim yaklaşımı: Öğretmen portfolyosu değerlendirme. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 49-62.
  • Demirören, M., Koşan, A. M. A. ve Palaoğlu, Ö. (2009). Bir öğrenme ve değerlendirme yöntemi olarak “portfolyo”. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 62(1), 19-24.
  • Doğan, S. (2020). Türk eğitim sisteminde öğretimsel denetim. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 3(1), 63-73.
  • Erbay, Ş. (2013). Portfolyo kullanımının akademik başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Gezer, A. (2012). Portfolyo değerlendirme yönteminin ilköğretim I. basamak II. devre’de kullanma düzeyinin öğretmen, veli, öğrenci görüşlerine bağlı olarak belirlenmesi: Çanakkale İli örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Göker, S. D. ve Ürün Göker, M. (2020). Öğretmen denetiminde yansıtıcı denetim modeli. Studies in Educational Research and Development, 4(1), 26-41.
  • Göker, S. D. (2015). Denetim sürecinde öğretmen öğrenmesi için geliştirici bir geribildirim modeli. The Journal of Academic Social Science, 10, 817-826.
  • Göksoy, S. ve Yenipınar, Ş. (2012). İstanbul ilinde görev yapan il eğitim denetmenlerinin denetim hizmetlerinin etkililiğine ilişkin görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(5), 37-54. Gündüz, Y. ve Balyer, A. (2011). Eğitim denetiminde alternatif yaklaşımlar. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 61-78.
  • Hazar, R. G. ve Yılmaz, A. (2022). Erken çocukluk eğitiminde mesleki gelişim ve dokümantasyonu: Öğretmen portfolyosu. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 56-77.
  • Kabaş, O. (2007). Portfolyo değerlendirme yönteminin ilköğretim birinci kademede uygulanma düzeyi: Sakarya örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Kalkan, İ. ve Atmaca, T. (2022). Öğretmen denetimlerinin öğretmen, okul müdürü ve eğitim müfettişi görüşlerine göre değerlendirilmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 35-59.
  • Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 133-144.
  • Kılıç, Y., Yılmaz, E. ve Vaiz, O. (2023). Pandemi sürecinde online eğitimde denetim. Mili Eğitim, 52(238), 1361-1384.
  • Kır Yiğit, M. ve Odabaşı Çimer, S. (2020). Portfolyo kullanımının öz düzenlemeli öğrenme becerileri üzerine etkisi. Kesit Akademi Dergisi, 6(25), 497-514.
  • Kurt, M. (2008). Bireysel gelişim dosyasına dayalı değerlendirme uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi.
  • Menevşe, E. B. (2012). Portfolyo uygulamasının öğretmen adaylarının akademik başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Okçu, Y. (2007). Matematik eğitiminde portfolyo değerlendirme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi.
  • Oktan, S. ve Vural S. (2021). Sayısal tasarım eğitiminde portfolyo değerlendirme yönteminin kullanımı (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Okutan, M. (2024). Eğitim yönetimi ve denetiminde örnek olaylar. Pegem Akademi.
  • Özen, Y. (2011). Öğrenmede kişisel sorumluluğu artırmaya yönelik bir öğrenme ve değerlendirme yaklaşımı: Portfolyo değerlendirme. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(4), 109-132.
  • Palaz, Ş. (2022). Fen öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik sınıf öğretmeni adaylarının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Polat, M. ve Köse, Y. (2013). Okullarda bir performans değerlendirme aracı olarak e-portfolyo kullanımına yönelik ilköğretim öğretmenlerinin görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 1(1), 57-82.
  • Sivrikaya, İ. (2014). Çağdaş denetime ilişkin öğretmen yönetici ve maarif müfettişlerinin algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Okan Üniversitesi.
  • Şerefli, B. ve Erdoğan, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının e-portfolyo kullanımları: bir durum çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 666-691.
  • Yaşar, B. (2010). Sınıf öğretmenlerinin portfolyo değerlendirme sürecine ilişkin görüşler: Balıkesir İli örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, R. (2023). Öğretmen performansının değerlendirilmesine ilişkin bir model önerisi. (Yayımlanmamış doktora tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi
  • Yiğit, M. K. ve Çimer, S. O. (2020). Portfolyo kullanımının öz düzenlemeli öğrenme becerileri üzerine etkisi. Kesit Akademi Dergisi, 6(25), 497-514.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Supervision in Education
Journal Section Articles
Authors

Özgür Eti 0009-0005-4460-3289

Süleyman Göksoy 0000-0002-7151-0863

Early Pub Date November 20, 2024
Publication Date
Submission Date January 30, 2024
Acceptance Date July 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 30

Cite

APA Eti, Ö., & Göksoy, S. (2024). Öğretmen Denetimlerinde Alternatif Olarak Portfolyo Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 15(30), 225-250. https://doi.org/10.58689/eibd.1428214