Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygu Durumları, Örgütsel Destek Algıları ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki

Year 2022, Volume: 11 Issue: 22, 344 - 364, 30.11.2022
https://doi.org/10.55605/ejedus.1148815

Abstract

Bu araştırmanın amacı özel eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin öğretim duygu durumları, örgütsel destek algıları ve tükenmişlik düzeyleri arasında ilişki olup olmadığını belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeli üzerine kurgulanmıştır. Araştırmanın çalışma evreni, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Uşak İl Merkezinde bulunan özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin tamamına anketler dağıtılmış ve 202 anket değerlendirilmiştir. Veri toplama araçları olarak; Türkçeye uyarlaması Dilekçi ve Sezgin-Nartgün (2019) tarafından yapılmış olan “Öğretim Duygu Durumları Ölçeği”, Nayır (2010) tarafından geliştirilen “Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği’’,Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen “Tükenmişlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Duygu durum ölçeği kaygı alt boyutu ile yönetim desteği arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki, gurur duygusu alt boyutu ile yönetim desteği arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki, haz alma duygusu alt boyutu ile yönetim desteği arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öfke duygusu ile örgütsel adalet, ödül ve iş koşulları, yönetim desteği ve AÖD toplamı arasında anlamlı ve negatif ilişki tespit edilmiştir. Yönetici desteği alt boyutu ile kişisel başarıda azalma ve tükenmişlik toplamı arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öğretim duygu durumu ve örgütsel destek, örgütsel tükenmişliği anlamlı yordamaktadır.

References

  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin Sahip Oldukları Duygu Durumlarını Okul Yöneticilerinin Dikkate Alıp Almamalarına İlişkin Görüşleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 377-404.
  • Aube, C., Rousseau, V. ve Etselle, M. M. (2007), Perceivedorganizationalsupportandorganizationalcommitmentthemoderatingeffect of locus of controlandworkautonomy.Journal of ManagerialPsychology, 22, (5), 479-495.
  • Batu, S. & Kırcaali-İftar, G. (2005). Kaynaştırma. Kök Yayıncılık: Ankara.
Year 2022, Volume: 11 Issue: 22, 344 - 364, 30.11.2022
https://doi.org/10.55605/ejedus.1148815

Abstract

References

  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin Sahip Oldukları Duygu Durumlarını Okul Yöneticilerinin Dikkate Alıp Almamalarına İlişkin Görüşleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 377-404.
  • Aube, C., Rousseau, V. ve Etselle, M. M. (2007), Perceivedorganizationalsupportandorganizationalcommitmentthemoderatingeffect of locus of controlandworkautonomy.Journal of ManagerialPsychology, 22, (5), 479-495.
  • Batu, S. & Kırcaali-İftar, G. (2005). Kaynaştırma. Kök Yayıncılık: Ankara.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Kadir Atahan 0000-0002-2742-6250

Gökhan Demirhan 0000-0002-8342-0160

Publication Date November 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 11 Issue: 22

Cite

APA Atahan, K., & Demirhan, G. (2022). Özel Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygu Durumları, Örgütsel Destek Algıları ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(22), 344-364. https://doi.org/10.55605/ejedus.1148815