Problem Durumu: Mizahın bireye psikolojik ve sosyal yönden birçok olumlu etkileri olmaktadır. Bireyin stresini azaltmakta, olumlu duygular yaşamasını sağlayarak kaslarını gevşetmekte, bağışıklık sistemini güçlendirmekte, sosyal ilişkilerini geliştirmekte ve yaşanan kişilerarası çatışmaları azaltmaktadır. Kişilerarası problem çözme becerisine sahip kişiler, empati yeteneği yüksek, olaylara farklı bakış açısı ile bakabilen, ifade becerileri yüksek ve yaratıcı çözümler üretebilen bireylerdir ki bu becerilerin sanat eğitimi ile desteklendiği bilinmektedir. Resim ve müzik eğitimi ile bireylerin farklı mekanizmalarca yaratıcılıkları, dikkat ve yorum becerileri, düşünce sistemleri gelişmekte, iletişim becerileri desteklenmektedir. Mevcut eğitim sisteminde bireylerin daha çok akademik becerileri üzerinde durulmaktadır. Bu durum bireylerin sosyal-duygusal hayatlarında problemler yaşamasına neden olabilmektedir. Bu nedenle sanat eğitiminin ergenlerin hem mizah hem de kişilerarası problem çözme becerileri üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir.
Araştırmanın Amacı: Resim ve müzik eğitiminin beynin işlevlerinde, bireylerin psikolojik durumları, sosyal ilişkileri ve yaratıcılık becerilerinde, kendini ifade etme, estetik duygular ve benlik saygısında olumlu gelişmelere neden olduğu yapılan araştırmalarda kanıtlanmıştır. Sanat eğitiminin etkilerine ilişkin birçok araştırma olmasına rağmen, literatürde sanat eğitiminin mizah tarzları ve kişilerarası problem çözme becerilerine olası etkilerini inceleyen bir araştırmaya rastlanılmamıştır. Bu nedenle bu araştırmada resim ve müzik eğitiminin ergenlerin mizah tarzları ve kişilerarası problem çözme becerileriyle ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın Yöntemi: Araştırma Isparta il merkezinde bulunan Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümüne devam eden 54, resim bölümüne devam eden 60, sanat eğitimi almayan ve Anadolu Lisesine devam eden 64 olmak üzere toplam 178 ergen ile yürütülmüştür. Araştırmaya katılan ergenlerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan “Genel Bilgi Formu”, mizah tarzlarını belirlemek için Martin vd. (2003) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Yerlikaya (2003) tarafından yapılan “Mizah Tarzları Ölçeği” ve kişilerarası problem çözme becerilerini belirlemek için de Çam ve Tümkaya (2008) tarafından geliştirilen “Kişilerarası Problem Çözme Envanteri (Lise Formu)” kullanılmıştır. Çalışmada ele alınan değişkenler açısından dağılımların normalliği tek örneklem kolmogorov-smirnov testi, ergenlerin resim ve müzik eğitimi alma durumlarının, cinsiyetin mizah tarzları ve kişilerarası problem çözme becerilerine etkisini belirlemek amacıyla çift
60 Elifcan DIDIN – Aysel KOKSAL AKYOL / Eurasian Journal of Educational Research 72 (2017) 43-62
yönlü varyans analizi ve mizah tarzları ile kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla korelasyon katsayısı önemlilik testi yapılmıştır.
Araştırmanın Bulguları: Araştırma sonucunda ergenlerin cinsiyetinin, sanat eğitimi alıp almamalarının mizah tarzlarında ve kişilerarası problem çözme becerilerinde anlamlı farklılıklar yarattığı görülmüştür (p<0.01, p<0.05). Ergenlerin mizah tarzları ile kişilerarası problem çözme becerileri arasında da anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir (p<0.01, p<0.05).
Araştırmanın Sonuç ve Önerileri: Ergenlerin mizah tarzları ve kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişki incelendiğinde sağlıklı ve uyumlu mizah tarzlarına sahip ergenlerin, etkili problem çözme yöntemlerine sahip oldukları görülürken sağlıksız ve uyumsuz mizah tarzlarına sahip ergenlerin ise etkili olmayan problem çözme yöntemlerine sahip oldukları saptanmıştır. Araştırmanın bir diğer bulgusu, sanat eğitimi almayan ergenlerin resim bölümünde okuyan ergenlere göre Mizah Tarzları alt ölçeğinden Saldırgan Mizahı daha çok kullandıkları yönündedir. Ayrıca sanat eğitimi almayan ergenlerin resim bölümünde okuyan ergenlere göre Kişilerarası Problem Çözme Envanteri alt ölçeğinden Kendine Güvensizlik ve müzik bölümünde okuyan ergenlere göre ise Israrcı-Sebatkar Yaklaşım alt ölçeğinde daha yüksek puan ortalamasına sahip oldukları saptanmıştır. Alınan resim eğitimiyle yaratıcılık, algılama ve yorumlama becerileri desteklenen ergenler sosyal alanda yeterlilik kazanacak ve özgüvenleri desteklenecektir. Bu nedenle resim eğitimi alan ergenlerin sanat eğitimi almayan ergenlere göre hem kişilerarası problemlerin çözümünde kendilerini daha yetkin hissettikleri hem de olumlu mizah tarzlarını kullanmaya yöneldikleri söylenebilir. Müzik eğitimi alan ergenlerin de kişisel doyum sağlayarak kendilerine olan güvenlerinin arttığı, grup eğitimi sayesinde de iletişim becerilerinin gelişmesiyle yaşadıkları kişilerarası problemleri çözüme ulaştırmak için daha ısrarcı oldukları düşünülebilir. Araştırma bulguları çocukların gelişimsel olarak desteklenmesinde sanat eğitiminin önemini kanıtlamaktadır. Elde edilen bu sonuçtan yola çıkarak sanat eğitiminin gerekliliği ve toplumların gelişmesindeki etkisine yönelik duyarlılık ile nitelikli bir sanat eğitimi için talep oluşturulması gerektiği söylenebilir. Cinsiyet değişkenini ele aldığımızda kızların, Mizah Tarzları Ölçeğinin alt ölçeklerinden Katılımcı Mizah ve Kendini Geliştirici Mizah puanlarının daha yüksek olduğu görülürken, Saldırgan Mizahta erkeklerin daha yüksek puan ortalamalarına sahip oldukları saptanmıştır. Ayrıca Kişilerarası Problem Çözme Envanteri alt ölçeğinden Sorumluluk Almamada erkeklerin ortalamalarının kızlardan, Israrcı-Sebatkar Yaklaşımda ise kızların ortalamalarının erkeklerden yüksek olduğu görülmüştür. Uyumlu ve uyumsuz kategorilerdeki mizah tarzlarının benimsenme sürecinde ve karşılaştıkları problemlere yaklaşırkenki tutumların belirlenmesinde toplumsal cinsiyet rollerinin etkili olduğu söylenebilir. Türk kültüründe erkekler lider, baskın ve bağımsız olmaya yönlendirilirken kızlara daha çok merhamet, anlayış ve bağımlılık özellikleri yüklenmeye çalışılır. Bu nedenle erkeklerin kendi üstünlük duygularını tatmin etmek ve haz duymak amacıyla Saldırgan Mizahı benimsedikleri, ancak bu baskın ve bağımsız olma davranışlarının da kişilerarası yaşanan problemleri çözmede etkili tutumlar olmasından dolayı
Elifcan DIDIN – Aysel KOKSAL AKYOL / Eurasian Journal of Educational Research 72 (2017) 43-62 61
kendilerini yetersiz hissetmeleriyle Sorumluluk Almama yaklaşımını tercih ettikleri söylenebilir. Kızların ise kendilerine yüklenen rollerden dolayı karşısındaki kişileri incitmeden, saygı çerçevesi içinde kullanılan Katılımcı Mizah ve Kendini Geliştirici Mizahı tercih etmeleri ve sürekli korunma ve baskı altına olmalarından dolayı yaşadıkları problemleri erkeklere göre daha önemli görmeleri ve bu problemlerin çözümünde daha ısrarcı olmaları beklenebilir. Bu bulgular ergenlerin gelişimlerinde ve sosyalleşme süreçlerinde çocuklara cinsiyet rolleri yüklerken hem ailelerin hem de eğitimcilerin daha objektif davranmaya dikkat etmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
Purpose: Today's education system focuses primarily on the academic skills of individuals. However, art and music education is thought to affect both humor and interpersonal problem-solving skills by supporting the social and emotional skills of adolescents. Therefore, this study was designed to investigate how receiving art and music education relates to adolescents’ humor styles and interpersonal problem-solving skills. Methods: A total of 178 adolescents were included in the study; this sample included 54 students attending the music department and 60 students attending the art department in a fine arts high school, and 64 students who were not receiving any art education and were studying in a regular high school. The “Humor Styles Questionnaire” and “Interpersonal Problem Solving Inventory (High School Form)” were used. Two-way analysis of variance and correlation coefficient significance test were applied to analyze the data. Findings: The results of the study showed that adolescents with healthy and compatible humor styles had effective problem-solving methods. Moreover, the results of the study revealed that the adolescents receiving art and music education both adopted more positive humor styles and preferred more effective methods for solving interpersonal problems than those who did not receive such education. These results demonstrate the importance of art education in supporting children developmentally. Implications for Research and Practice: Based on the results of the study, it can be asserted that a qualified art education is required, with sensitivity to the necessity of art education and its effect on development in societies.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 72 |