The purpose of this study was to investigate teachers'
opinions about Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS)
exam. Teachers are indirectly stakeholders of the TIMSS exam and, their
knowledge and opinions about the exam, their predictions about the ranking of
Turkey in the world, their knowledge about the content and topics, what kind of
knowledge and skills exam questions measure, their suggestions and opinions
about improving the success of Turkey in the exam are important. Teachers are
expected to have knowledge about the TIMSS exam which is applied in many
countries, and countries are ranked according to their science and mathematics
achievements. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with
15 teachers working in two different secondary schools in Aksaray province. In
these interviews, the participants completed the demographic information form and
the TIMSS Test Interview Form consisting open-ended questions. When the
opinions of the teachers are examined, it is concluded that the information
about the TIMSS exam is sufficient in general. In addition, the suggestions of
the teachers about increasing the success of our country the TIMSS exam are
presented.
TIMSS Trends in international mathematics and science study Middle school teachers Teachers’ opinion
Bu
çalışmanın amacı öğretmenlerin Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri
Araştırması (TIMSS -Trends in International Mathematics and Science Study)
sınavı hakkındaki görüşlerini incelemektir. TIMSS sınavının paydaşı konumunda
olan öğretmenlerin bu sınav hakkındaki bilgileri, düşünceleri, Türkiye'nin bu
sınav sonuçlarına göre dünya sıralamasındaki yeri, sınavın içeriği, sınavda
hangi alanlardan soruların sorulduğu, soruların nelerri ölçtüğü ve TIMSS
sınavında Türkiye'nin başarılı olması için sundukları önerileri ve görüşleri
önemlidir. Öğretmenlerden birçok ülkede uygulanan ve ülkelerin fen ve matematik
başarılarına göre sıralandığı TIMSS sınavı hakkında bilgi sahibi olmaları
beklenmektedir. Bu amaçla Aksaray ilinde bulunan iki farklı ortaokulda görev
yapan 15 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bu
görüşmelerde katılımcıların demografik bilgi formunu doldurması sağlanmış ve
açık uçlu sorulardan oluşan TIMSS Testi Görüşme Formu uygulanmıştır.
Öğretmenlerin görüşleri incelendiğinde TIMSS sınavına dair bilgilerinin genel
anlamda yeterli olduğunu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışmada TIMSS
sınavında ülkemizin başarısının artırılması konusunda öğretmenlerin sunduğu
önerilere yer verilmiştir.
TIMSS Uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması Ortaokul öğretmenleri Öğretmen görüşleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2019 |
Submission Date | February 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 2 |