This study was carried out to investigate social studies teachers‟ views of the Social Studies Curriculum, their epistemological beliefs, and the correlation between the former two. Participants in this descriptive study were 332 teachers currently working in the elementary schools located in central Denizli, Turkey. Data were gathered by Opinion Scale for the Social Studies Curriculum and Epistemological Beliefs Scale. The gathered data were analyzed by the descriptive techniques of frequencies, means, and standard deviations. Additionally Kendall and Spearman techniques were used to investigate correlations. Findings in this study demonstrated that the views regarding the all four dimensions of the curriculum were moderately positive and that the teachers‟ epistemological beliefs were particularly more superficial in the two dimensions other than “learning depends on effort”. Findings additionally revealed that the views toward the curriculum move towards the positive side as the epistemological beliefs get sophisticated. This correlation might be interpreted as a positive credit for the mentioned curriculum while it also discloses that teachers with sophisticated epistemological beliefs are keys for the curriculum reform movements.
Bu çalışma öğretmenlerin Sosyal Bilgiler öğretim programına yönelik görüşlerini, epistemolojik inançlarını, görüşleri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Betimsel desendeki bu çalışmanın örneklemini Denizli merkez ilçede çalışan 332 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Görüş Ölçeği ile Epistemolojik İnanç Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimleyici tekniklerin yanında Kendall ve Spearman korelasyon teknikleri kullanılmıştır. Bulgular programın tüm boyutlarına yönelik görüşlerin vasat olduğunu; epistemolojik inanç düzeylerinin “öğrenmenin çabaya bağlı olma” boyutu dışında daha yüzeysel olduğunu göstermektedir. Bulgular ayrıca epistemolojik inançların yüzeysellikten sıyrıldıkça, programa ilişkin görüşlerin de daha olumluya kayması yönünde bir ilişkiyi de ortaya koymaktadır. Bu ilişki, bir taraftan programın kendisine yönelik olumlu bir izlenim sunarken aynı zamanda program reformlarının hayata geçirilmesinde öğretmenlerin epistemolojik inançlarının önemli bir referans noktası olduğuna işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 2, 2014 |
Submission Date | September 9, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 10 Issue: 1 |