Bu çalışmanın amacı
liselerde görev yapan öğretmenlerin okul şiddetine uğrama durumlarını ve
şiddete uğrama durumlarının öğretmen özellikleri (cinsiyet, eğitim düzeyi ve
mesleki kıdem) ve görev yaptıkları okulların özelliklerine (tipi, türü, yeri ve
büyüklüğü) göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelemektedir. Bu çalışmada, var
olan durumu betimlemek için tarama modeli benimsenmiştir. Çalışma evrenini 2015-2016 eğitim öğretim
yılında, Niğde ili merkez ilçede yer alan 25 devlet lisesinde görev yapan 883
öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma aşamasında evrenin tamamı ulaşılabilir olduğu
için örneklem alınmamıştır. Bu çalışma
için veriler McMahon vd. (2014) tarafından Amerika’da öğretmenlere yönelik
şiddeti taramak için gerçekleştirilen bir çalışmada kullanılan anketin bir
bölümü temel alınarak geliştirilen bir anket aracılığıyla toplanmıştır.
Çalışmanın bulguları önce betimsel olarak incelenmiş ve katılımcıların
%20,9’unun en az bir defa şiddete uğradığını ve evrende toplam 236 şiddet
olayının yaşandığı bulunmuştur. Katılımcıların şiddete uğrama durumlarının öğretmen
ve okul özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için
parametrik olmayan testlerden, tek örneklem kay-kare testi yapılmıştır.
Öğretmenlerin şiddete uğrama durumlarının öğretmen özelliklerine (cinsiyet,
eğitim düzeyi, mesleki kıdem) göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde
farklılaşmadığı, fakat okul türü ve okul büyüklüğüne göre istatistiksel olarak
anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir.
The
purpose of this study is to examine the violence towards high school teachers
and the whether the likelihood of experiencing violence vary according to their demographics (sex,
education level and occupational seniority) and the features of the high
schools they are employed (type, type, place and size). In this study, a survey
model was used to describe the existing situation as it is. The population of
the study is consisted of 883 high school teachers working at 25 state high
school in central district of Niğde in the academic year of 2015-2016. Since
the population is believed to be reached, no sample was taken and the entire
population was tried to be reached. The data for this study were collected by a
questionnaire which was developed by the researcher on the basis of a part of a
questionnaire used in the study conducted in the USA by McMahon et.al (2014).
The findings of the study were first examined descriptively and it was found
that 20.9% of the participants experienced violence at least once and a total
of 236 violence incidents were experienced. One-sample Chi-square test was run
to determine whether the likelihood of experiencing violence varied according
to the teachers’ demographics or the features of the schools they are employed.
It was found that the likelihood of experiencing violence did not differ
statistically according to their demographics (gender, education level, occupational
seniority). However, it was found that the likelihood of facing violence differ
according to the type and the size of the school.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2018 |
Submission Date | October 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.