Bilim toplumların
önemli bir parçasıdır ve yaşamımızı her açıdan etkilemektedir. Bu nedenle
bilimi ve bilim insanlarını anlamak toplumun her kesimi için önemlidir. Bu
bağlamda bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin bilim insanı
imajlarını ortaya çıkarmak olmuştur. Çalışma, Gaziosmanpaşa Üniversitesi’nde
dört ayrı fakültenin 13 farklı bölümünde yürütülmüştür. Çalışmaya, 3. ve 4.
sınıflardan toplam 772 öğrencisi katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı
olarak Bir Bilim İnsanı Çiz Testi (Draw A Scientist Test: DAST) kullanılmıştır.
Öğrencilerden işi başında çalışan bir bilim insanını ziyaret edeceklerini
düşünmelerini ve bu bilim insanının nasıl çalıştığını ve neler yaptığını mümkün
olduğunca detaylandırarak çizmeleri istenmiştir. Katılımcı çizimleri ise üç
aşamada analiz edilmiştir. İlk aşamada Bilim İnsanı Çizim Kontrol Listesi (Draw
A Scientist Checklist: DAST-C) kullanılmıştır. İkinci aşamada Ruiz-Mallen ve
Escales Checklist (RME-C) kullanılmıştır. Son aşamada ise DAST-C ve RME-C’de
yer almayan ancak katılımcıların çizdikleri resimler üzerindeki
açıklamalarından elde edilen nitel verilere içerik analizi yapılmıştır. Analiz
sonuçlarına göre katılımcıların genel olarak geleneksel bilim insanı imajından
uzak oldukları anlaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların bilim insanı imajlarının
cinsiyet, öğrenim gördükleri alan ve sınıf düzeyine göre değişimi de
incelenmiştir. Genel olarak, çalışmanın sonuçları üniversite öğrencilerinin
bilim insanlarıyla etkileşim içinde olmalarının onların bilim insanı imajının
şekillenmesinde önemli bir rol oynadığına işaret etmiştir. İlaveten araştırma
bulgularından yola çıkarak üniversite öğrencileri arasında bilim insanı
imajının doğru şekillenmesi için bazı önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 17, 2017 |
Acceptance Date | April 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 1 |