The main purpose of this research is to assess the
opinions of the student teachers, currently studying in the final year of BA
programs at education faculties, on multicultural education and multicultural according
to their use of social media environments. General survey
method design was used in this study. The senior student teachers of education
faculties at the state universities in Turkey in the fall semester of 2016-2017
academic year constitute the universe of the research. Since the research universe
was large, a cluster sampling method was used in order to save time and cost to
reach the study universe. The sample consists 443 senior student teachers of
education faculties across 10 state universities from each geographical region
of Turkey. To evaluate the opinions of teacher candidates about multicultural
education according to social media use situations, the following data collection
tool was used in this survey an open-ended questionnaire. Descriptive
statistical approaches were used to analyze the data. In the context of
descriptive statistical techniques, data from open-ended questionnaires on
multiculturalism and multicultural education were given in frequency and
percentage. Frequency and percentage values given to open-ended questionnaires
were supported by quotations from responses given by student-teachers. The
results reached as a result of the study are as follows: it was seen that the
vast majority of student-teachers believe that the use of social media can provide
a multicultural perspective, it was found out that most of the prospective
teachers evaluate the results of the adoption of the multicultural education
system positively in terms of the education system, it was seen that the vast
majority of student-teachers indicated that university education had a positive
effect on the aspects of multicultural education.
An Erratum to this article was published on 21 March 2021. https://dergipark.org.tr/en/pub/esosder/issue/59802/871851
Bu
araştırmanın temel amacı eğitim fakültesi lisans programlarının son
sınıflarında öğrenim gören öğretmen adaylarının sosyal medya ortamlarını
kullanma durumlarına göre çok kültürlülüğe ve çok kültürlü eğitime ilişkin
görüşlerini değerlendirmektir. Bu amaca uygun olarak araştırmada genel tarama
deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim
yılının güz döneminde Türkiye’deki devlet üniversitelerinin eğitim
fakültelerinin son sınıflarında öğrenim gören öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni büyük olduğu için çalışma evrenine
ulaşmada zaman ve maliyet tasarrufu sağlayabilmek amacıyla örneklem alma yoluna
gidilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’nin her coğrafi bölgesinden 10
devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinin son sınıflarında öğrenim görmeye
devam eden 443 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının sosyal
medya kullanma durumlarına göre çok kültürlü eğitime ilişkin görüşlerini
değerlendirmek amacıyla yapılan bu araştırmada açık uçlu sorular
kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik yaklaşımı kullanılmıştır.
Betimsel istatistik teknikleri kapsamında çok kültürlülük ve çok kültürlü
eğitime ilişkin açık uçlu sorulara verilen yanıtlara ilişkin veriler frekans ve
yüzde olarak verilmiştir. Açık uçlu sorulara verilen yanıtların frekans ve
yüzde değerleri, öğretmen adayları tarafından verilen yanıtlardan yapılan
alıntılar ile desteklenmiştir. Araştırmada sonucunda öğretmen adaylarının büyük
çoğunluğunun sosyal medya kullanımının çok kültürlü bir bakış açısı kazandırabileceğini
düşündükleri, çok kültürlü eğitim sisteminin benimsenmesinin sonuçlarını eğitim
sistemi açısından olumlu olarak değerlendirdikleri, üniversite eğitimlerinin
çok kültürlü eğitime ilişkin bakış açıları üzerinde olumlu bir etki yaptığını
belirttikleri görülmüştür.
Bu makale için 21-03-2021 tarihinde bir düzeltme yayınlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/59802/871851
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | May 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.