Bu araştırma; akıllı tahta ile desteklenmiş analoji
yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkisini ölçmek genel amacına
dayalı olarak yapılmakta olan deneysel desene dayalı doktora tezi çalışmasının
bir bölümünü kapsamaktadır. Araştırmanın genel amacı 7. Sınıf öğrencilerinin
geliştirdikleri matematik analojilerini, analoji türlerine, geliştirilen
matematik konusuna ve analoji çeşitlerine göre sınıflamak ve değerlendirmektir.
Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’da bir ilköğretim okulunda 7. Sınıfa devam
eden 19 öğrenci oluşturmuştur. Bu öğrencilere 2017-2018 eğitim öğretim yılı
başında analojinin ne olduğu, matematik dersinde nasıl kullanılabileceği ve
nasıl analoji kurulacağı bir saatlik sunumla anlatılmış ve eğitim öğretim yılı
başından itibaren 13 hafta boyunca bu öğrencilerin matematik dersleri akıllı
tahta ile desteklenmiş analoji yöntemi kullanılarak işlenmiştir. 13 haftanın
sonunda öğrencilerden işledikleri konulara ilişkin özgün matematiksel
analojiler geliştirmeleri istenmiş, öğrencilerin geliştirdiği 25 analoji
çalışmasından sadece 10 tanesinin geçerli analojiler olduğu uzman görüşleri
doğrultusunda belirlenmiştir. Geçerliliği kesinleştirilen analojilerin en fazla
tamsayılar konusuna dair geliştirildiği, analojilerin daha çok fonksiyonel,
sözel, soyut-somut ve zenginleştirilmiş analoji türünde olduğu, analoji
çeşitlerine göre ise en çok hikayesel analoji geliştirildiği belirlenmiştir. Araştırmanın
sonucunda matematik konularına dair özgün analoji geliştirmek gibi sentez
düzeyinde bir görevin 7. Sınıf öğrencileri tarafından başarıyla gerçekleştirilebildiği
görülmüştür. Bu sonuçtan hareketle ortaokul matematik derslerinde öğrencilere
analoji geliştirme çalışmaları yaptırılarak öğretime zenginlik katılması
önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Submission Date | July 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 69 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.