Araştırmanın amacı matematik öğretmen
adaylarının matematik öğretiminde teknoloji kullanımına ilişkin görüşlerini
belirlemek ve teknolojiyi derslerine entegre etme süreçlerini incelemektir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden özel durum çalışması kullanılmıştır.
Araştırmanın katılımcıları bir devlet üniversitesinin Matematik Öğretmenliği
Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 5. sınıf 50 matematik öğretmen adayıdır.
Araştırmanın veri toplama araçları görüş formu ve ders planlarıdır. Araştırma
verilerinin analiz edilmesinde betimsel istatistiklerden frekans dağılımı ve
nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizinden yararlanılmıştır.
Araştırmada matematik öğretmen adaylarının matematikte kullanılabilecek
teknolojilerden bilgisayar ve projeksiyonu ön plana çıkardıkları ve matematik
dersinde kullanılabilecek yazılımların farkında olmalarına rağmen kendilerinin
bu yazılımları kullanma konusundaki yetersizliklerini dile getirdikleri
belirlenmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının teknolojiyi matematik
eğitimine entegre etmede sıkıntılar yaşadığı sonucuna da ulaşılmıştır.
Agyei, D. D., and Voogt, J. M. (2011). Exploring the potential of the will, skill, tool model in Ghana: Predicting prospective and practicing teachers’ use of technology. Computers & Education, 56(1), 91-100.
Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 79-96.
Alakoç, Z. (2003). Matematik Ögretiminde Teknolojik Modern Ögretim Yaklasimlari. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1), 43-49.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University Press.
Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik. İstanbul: Tübitak Bitav-Ceren Yayınları.
Baki, A., Yalçınkaya, H. , Özpınar, İ. ve Uzun, S. (2009). Comparing views of primary school mathematics teachers and prospective mathematics teachers about instructional technologies. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1 (1), 65-83.
Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in teaching and learning environments: A review of the literature. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(3), 235-245.
Birişçi, S. ve Uzun, S. Ç. (2014). Matematik öğretmenlerinin derslerinde etkileşimli tahta kullanımına ilişkin görüşleri: Artvin ili örneği. İlköğretim Online, 13(4), 1278-1295.
Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabi (8. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
Cheah, U. H. (2008). A practical framework for technology integration in mathematics education. Paper presented at the SEAMEO 2008 ICT Conference held in conjunction with the 43rd SEAMEO Council Conference and the 3rd ASEAN Education Minister Meeting, Kuala Lumpur, Malaysia.
Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
Çakır, R. ve Yıldırım, S. (2009). Bilgisayar öğretmenleri okullardaki teknoloji entegrasyonu hakkında ne düşünürler?. İlköğretim Online, 8(3), 952-964.
Çalışkan, E. (2017). Fatih Projesi öğretmen adaylarının öğretim ortam ve yöntemlerine ilişkin görüşlerini nasıl etkilemektedir? Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 36-43.
Çelik, H. C. ve Kahyaoğlu, M. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının kümeleme analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 571-586.
Doğan, D., Çınar, M. ve Seferoğlu, S. S. (2016). “One Laptop per Child” projects and FATIH project: A comparative examination. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-26.
Dursun A., Kırbaş İ. ve M. E.Yüksel. (2015). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (Fatih) Projesi ve proje üzerine bir değerlendirme. 20.Türkiye'de İnternet Konferansı, İstanbul Üniversitesi, Beyazıt, İstanbul.
Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran, E. (2009). Öğretmen adaylarının eğitimde teknolojiyi kullanabilme özgüvenlerinin tespiti. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 99-108.
Ertmer, P., Addison, P., Lane, M., Ross, E. and Woods, D. (1999). Examining teachers’ beliefs about the role of technology in the elementary classroom. Journal of Research on Computing in Education, 32(1), 54–72.
Ertmer, P. A. (1999). Addressing first-and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47-61.
Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration?. Educational technology research and development, 53(4), 25-39.
Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 43-48.
Hollebrands K. and Lee H. (2008). Preparing to teach mathematics with technology: An integrated approach to developing technological pedagogical content knowledge. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8(4), 326-341.
International Society for Technology in Education (2008). ISTE Standards for Teachers. http://www.iste.org/standards/what-are-the-iste-standards adresinden 2 Ekim 2017 tarihinde alınmıştır.
Koehler, M. J. and Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
Lawless, K. A. and Pellegrino, J. W. (2007). Professional development in integrating technology into teaching and learning: Knowns, unknowns, and ways to pursue better questions and answers. Review of educational research, 77(4), 575-614.
Lim, C. P. and Khine, M. S. (2006). Managing teachers' barriers to ICT integration in Singapore schools. Journal of technology and Teacher Education, 14(1), 97-125.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2012). Milli Eğitim Bakanlığı FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr adresinden 3 Temmuz 2012 tarihinde edinilmiştir.
Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and teacher education, 21(5), 509-523.
Özmen B., Usluel Y. K. ve Çelen F. K. (2014). Araştırmalarda bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu konusunda var olan durum ve yönelimler. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5). 1224-1253.
Pamuk, S., Ülken, A. ve Dilek, N.Ş. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438.
Powers, R. and Blubaugh, W. (2005). Technology in mathematics education: Preparing teachers for the future. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 5(3/4), 254-270.
Russell, M., Bebell, D., O'Dwyer, L. and O'Connor, K. (2003). Examining teacher technology use: Implications for preservice and inservice teacher preparation. Journal of Teacher Education, 54(4), 297-310.
Sadaf, A., Newby, T. J. and Ertmer, P. A. (2012). Exploring pre-service teachers' beliefs about using Web 2.0 technologies in K-12 classroom. Computers & Education, 59, 937-945.
Stobaugh, R. R. and Tassell, J. L. (2011). Analyzing the degree of technology use occurring in pre-service teacher education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 23(2), 143-157.
Tatar, E., Zengin, Y. ve Kağızmanlı, T.B. (2013). Dinamik matematik yazılımı ile etkileşimli tahta teknolojisinin matematik öğretiminde kullanımı. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(2), 104-123.
Umay, A. (2004). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretimde bilişim teknolojilerinin kullanımına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 176-181.
Usluel, Y. K., Mumcu, F. K. ve Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-178.
Wall, K., Higgins, S. and Smith,H.(2005). ‘The visual helps me understand the complicated things’: pupil views of teaching and learning with interactive whiteboards. British Journal of Educational Technology, 36(5), 851–867.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, S. (2007). Current utilization of ICT in Turkish basic education schools: A review of teacher's ICT use and barriers to integration. International Journal of Instructional Media, 34(2), 171-186.
Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods. Beverly Hills.
Yurdakul, I. K. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S. and Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers college record, 104(3), 482-515.
EXAMINING PRE-SERVICE MATHEMATICS TEACHERS’ VIEWS ABOUT TECHNOLOGY AND THEIR INTEGRATION PROCESSES OF TECHNOLOGY INTO LESSONS
Agyei, D. D., and Voogt, J. M. (2011). Exploring the potential of the will, skill, tool model in Ghana: Predicting prospective and practicing teachers’ use of technology. Computers & Education, 56(1), 91-100.
Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 79-96.
Alakoç, Z. (2003). Matematik Ögretiminde Teknolojik Modern Ögretim Yaklasimlari. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1), 43-49.
Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University Press.
Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik. İstanbul: Tübitak Bitav-Ceren Yayınları.
Baki, A., Yalçınkaya, H. , Özpınar, İ. ve Uzun, S. (2009). Comparing views of primary school mathematics teachers and prospective mathematics teachers about instructional technologies. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1 (1), 65-83.
Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in teaching and learning environments: A review of the literature. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(3), 235-245.
Birişçi, S. ve Uzun, S. Ç. (2014). Matematik öğretmenlerinin derslerinde etkileşimli tahta kullanımına ilişkin görüşleri: Artvin ili örneği. İlköğretim Online, 13(4), 1278-1295.
Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabi (8. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
Cheah, U. H. (2008). A practical framework for technology integration in mathematics education. Paper presented at the SEAMEO 2008 ICT Conference held in conjunction with the 43rd SEAMEO Council Conference and the 3rd ASEAN Education Minister Meeting, Kuala Lumpur, Malaysia.
Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
Çakır, R. ve Yıldırım, S. (2009). Bilgisayar öğretmenleri okullardaki teknoloji entegrasyonu hakkında ne düşünürler?. İlköğretim Online, 8(3), 952-964.
Çalışkan, E. (2017). Fatih Projesi öğretmen adaylarının öğretim ortam ve yöntemlerine ilişkin görüşlerini nasıl etkilemektedir? Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 36-43.
Çelik, H. C. ve Kahyaoğlu, M. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının kümeleme analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 571-586.
Doğan, D., Çınar, M. ve Seferoğlu, S. S. (2016). “One Laptop per Child” projects and FATIH project: A comparative examination. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-26.
Dursun A., Kırbaş İ. ve M. E.Yüksel. (2015). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (Fatih) Projesi ve proje üzerine bir değerlendirme. 20.Türkiye'de İnternet Konferansı, İstanbul Üniversitesi, Beyazıt, İstanbul.
Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran, E. (2009). Öğretmen adaylarının eğitimde teknolojiyi kullanabilme özgüvenlerinin tespiti. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 99-108.
Ertmer, P., Addison, P., Lane, M., Ross, E. and Woods, D. (1999). Examining teachers’ beliefs about the role of technology in the elementary classroom. Journal of Research on Computing in Education, 32(1), 54–72.
Ertmer, P. A. (1999). Addressing first-and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47-61.
Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration?. Educational technology research and development, 53(4), 25-39.
Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 43-48.
Hollebrands K. and Lee H. (2008). Preparing to teach mathematics with technology: An integrated approach to developing technological pedagogical content knowledge. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8(4), 326-341.
International Society for Technology in Education (2008). ISTE Standards for Teachers. http://www.iste.org/standards/what-are-the-iste-standards adresinden 2 Ekim 2017 tarihinde alınmıştır.
Koehler, M. J. and Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
Lawless, K. A. and Pellegrino, J. W. (2007). Professional development in integrating technology into teaching and learning: Knowns, unknowns, and ways to pursue better questions and answers. Review of educational research, 77(4), 575-614.
Lim, C. P. and Khine, M. S. (2006). Managing teachers' barriers to ICT integration in Singapore schools. Journal of technology and Teacher Education, 14(1), 97-125.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2012). Milli Eğitim Bakanlığı FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr adresinden 3 Temmuz 2012 tarihinde edinilmiştir.
Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and teacher education, 21(5), 509-523.
Özmen B., Usluel Y. K. ve Çelen F. K. (2014). Araştırmalarda bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu konusunda var olan durum ve yönelimler. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5). 1224-1253.
Pamuk, S., Ülken, A. ve Dilek, N.Ş. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438.
Powers, R. and Blubaugh, W. (2005). Technology in mathematics education: Preparing teachers for the future. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 5(3/4), 254-270.
Russell, M., Bebell, D., O'Dwyer, L. and O'Connor, K. (2003). Examining teacher technology use: Implications for preservice and inservice teacher preparation. Journal of Teacher Education, 54(4), 297-310.
Sadaf, A., Newby, T. J. and Ertmer, P. A. (2012). Exploring pre-service teachers' beliefs about using Web 2.0 technologies in K-12 classroom. Computers & Education, 59, 937-945.
Stobaugh, R. R. and Tassell, J. L. (2011). Analyzing the degree of technology use occurring in pre-service teacher education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 23(2), 143-157.
Tatar, E., Zengin, Y. ve Kağızmanlı, T.B. (2013). Dinamik matematik yazılımı ile etkileşimli tahta teknolojisinin matematik öğretiminde kullanımı. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(2), 104-123.
Umay, A. (2004). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretimde bilişim teknolojilerinin kullanımına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 176-181.
Usluel, Y. K., Mumcu, F. K. ve Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-178.
Wall, K., Higgins, S. and Smith,H.(2005). ‘The visual helps me understand the complicated things’: pupil views of teaching and learning with interactive whiteboards. British Journal of Educational Technology, 36(5), 851–867.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, S. (2007). Current utilization of ICT in Turkish basic education schools: A review of teacher's ICT use and barriers to integration. International Journal of Instructional Media, 34(2), 171-186.
Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods. Beverly Hills.
Yurdakul, I. K. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S. and Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers college record, 104(3), 482-515.
Erduran, A., & Tataroğlu Taşdan, B. (2018). MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİYE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN VE TEKNOLOJİYİ DERSLERİNE ENTEGRE ETME SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 8(1), 273-296. https://doi.org/10.17943/etku.341421