This study was carried out in order to reveal the problems faced by teachers in the distance education process during the Covid-19 pandemic period. The study group, which was designed with a case study, which is one of the qualitative research methods, consists of 25 teachers, selected by criterion sampling method. In the collection of data, a semi-structured interview form prepared in line with expert opinions was used and the data obtained in this way were analyzed descriptively and contextual. As a result of the analysis; Teachers teaching during the Covid-19 pandemic period; It has been observed that they have problems in connecting to the EBA program and slow internet connection speed, communicating with families, classroom management and motivation of students. It is seen that they mostly prefer cooperation with families in solving the problems they experience in classroom management. The majority of the teachers stated that they did not feel professionally inadequate and that they did not have any problems with the school administration. In this context, they have the opinion that school administrators are leaders who take initiative. In addition, it is seen that they have a positive attitude towards the use of distance education after the pandemic.
Bu çalışma öğretmenlerin Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunları ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile desenlenen araştırmanın çalışma grubunu kriter örnekleme yöntemi ile seçilen 14 kadın ve 11’i erkek toplamda 25 gönüllü öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve bu yolla elde edilen veriler betimsel ve içerik olarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, Covid-19 pandemi döneminde öğretim yapan öğretmenlerin; EBA programına bağlanmada ve internet bağlantı hızının yavaş olması konusunda, ailelerle iletişim kurmada, sınıf yönetiminde ve öğrencilerin motivasyonunu sağlamada sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Sınıf yönetiminde yaşadıkları sorunların çözümünde daha çok ailelerle işbirliğini tercih ettikleri görülmektedir. Bu süreçte öğretmenlerin büyük çoğunluğu mesleki açıdan kendilerini yetersiz hissetmediğini ve okul idaresi ile bir sorun yaşamadığını ifade etmiştir. Bu kapsamda okul yöneticilerinin inisiyatif alan bir lider olduğu yönünde görüşüne sahiptirler. Ayrıca uzaktan eğitimin pandemi sonrasında da kullanımı konusunda olumlu tutum sergiledikleri görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | October 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 1 Issue: 2 |
The content of the Education and Youth Research is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.