Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 6.Sınıf Güneş Sistemi ve Tutulmalar Ünitesi

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 143 - 192, 30.06.2024
https://doi.org/10.56423/fbod.1401126

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 6.sınıf “Güneş Sistemi ve Tutulmalar” ünitesindeki konu kazanımlarını kapsayan geçerli ve güvenilir akademik başarı testi geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Aksaray ili Merkez ilçesinde bazı devlet okullarındaki 350 6.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Madde havuzu yenilenen 2018 yılı Fen Bilimleri Dersi öğretim programındaki kazanımlar incelenerek oluşturulmuştur. Oluşturulan testin kapsam geçerliğini için uzman görüşleri alınmış ve gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Testin taslak halinden elde edilen veriler TAP (Test Analysis Program) ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda her bir sorunun madde güçlüğü ve ayırt edicilik değeri incelenerek 26 sorudan oluşan Astronomi Dersi Akademik Başarı testi hazırlanmıştır. Hazırlanan bu testin KR-20 güvenirlik değeri 0,837, ortalama güçlük değeri 0,517 ve ortalama ayırt ediciliği 0,54 olarak hesaplanmıştır. Test, hem bu alanda araştırma yapacak araştırmacılar için hem de sınıf içi değerlendirmelerinde kullanacak fen bilimleri öğretmenleri için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak hazırlanmıştır

References

  • Albayrak, H. (2016). Astronomi konularında istasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına ve astronomiye karşı tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Akın, E. (2022). Green screen (chroma key) uygulamasının 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Aktamış, H. & Uçar, R. (2019). Astronomi’ye yönelik tutum ölçeği ve 7. sınıf “Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-78.
  • Anderson, L. W., Krathwol, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R. & Withrock, M. C. (2001). A Taxonomy for learning, teaching and assesing: a revision Bloom's taxonomy of educational objectives. Newyork: Longman.
  • Armağan, F. Ö. & Demir, N. (2019). Astronomi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 52-70.
  • Aslan, Z. (2006). Astronomi neden okutulmalı? 2006 Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumu, OGRSEM2006, Antalya, 1-39.
  • Atılgan, H., Kan, A. & Doğan, N. (2011). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, A., Aslan, A. & Aydınbelge, B. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri 6.sınıf ders kitabı. MEB Yayınları.
  • Aydın, M. & Uçgun, D. (2020). Ortaokul Türkçe dersi sınav sorularının programdaki kazanımlara göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 343-356.
  • Aygören, Ş. T. (2023). Ortaokul öğrencilerinin astronomi konusundaki kavramsal anlama düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Ayvacı, H.Ş. & Sezer, K. (2018). Astronomi ile ilgili yapılan çalışmalara yönelik betimsel içerik analizi. International e-Journal of Educational Studies. 3(5), 47-57.
  • Baba, A. (2022). 6.sınıf güneş sistemi ve tutulmalar ünitesinde modellemeye dayalı öğretim yönteminin ve artırılmış gerçekliğin uygulanmasının öğrencilerin başarılarına, 21.yüzyıl becerilerine ve artırılmış gerçeklilik tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Balcı, E. & Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
  • Başakci, G. (2018). Gezici planetaryumların ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin bazı astronomi konularını öğrenimine ve astronomiye yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Bayar, M. F. (2019). Ortak bilgi yapılandırma modelinin ortaokul öğrencilerinin Güneş sistemi ve Tutulma konusunda bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Çevrimiçi Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 4-19. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/737689
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Pegem Akademi
  • Bayram, F. (2023). Güneş sistemi ve tutulmalar ünitesinin öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının akademik başarıya ve problem çözme becerisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Bektaşlı, B. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi hakkındaki kavram yanılgılarının tespiti için astronomi kavram testinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 38(168).
  • Bilir, U. & Özdilek, Z. (2021). Webquest destekli araştırma sorgulama yaklaşımının ortaokul 6.sınıf öğrencilerinin Güneş sistemi ve Tutulmalar ünitesi akademik başarılarına etkisi. XIV. Uluslararası Eğitim Araştırma Kongresi. (27-30 Ekim) Ed.Salih Zeki GENÇ, Enver YOLCU, 2021,160.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives the classification of educational goals hand book I. New York and London: Longman.
  • Bostan, A. (2008). Farklı yaş grubu öğrencilerinin astronominin bazı temel kavramlarına ilişkin düşünceleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Brooks, G. P. & Johanson, G. A. (2003). TAP: Test Analysis Program. Applied Psychological Measurement, 27(4), 303-304. https://doi.org/10.1177/0146621603027004007
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Basım). Pegem Akademi.
  • Ceylan, G. & Orhan, A. T. (2023). Beceri temelli fen sorularına yönelik fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1), 84-111. DOI: 10.17860/mersinefd.1193968
  • Çardak, Ç.S. & Selvi, K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12 (6), 379-406. http://dx.doi.org/10.29329/mjer.2018.172.19.
  • Çelik, B. (2022). Mobil artırılmış gerçeklik ile destekli öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin güneş sistemi konusunda akademik başarıları ve zihinsel modelleri üzerine etkisinin belirlenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Çetin, M. O. & Çakan, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi başarılarının farklı yaklaşımlarla ölçülmesi ve bu yaklaşımlara ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1(2), 93-99. https://dergipark.org.tr/tr/pub/epod/issue/5807/77244
  • Çiftcibaşı, F. (2021). Fen eğitiminde kuantum öğrenme modeli ve etkililiği: Güneş sistemi ve Tutulmalar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Çiftcibaşı, F., Karamustafaoğlu, S. & Bolat, A. (2023). ‘Güneş Sistemi ve Tutulmalar’ ünitesine yönelik başarı testi geliştirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-26. https://dergipark.org.tr/en/pub/guebd/issue/78877/1086889
  • Çiğdem, Ç., Balçık, G. M. & Karaca, Ö. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri ders kitabı 6. Ankara: Sevgi Yayınları.
  • Çil, M. (2019). Planetaryum destekli öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve zihinsel modelleri üzerine etkisinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Çiv, Y. Y., Saka, Y. & Koray, Ö. (2022). Prof. Dr. Zeki Aslan’ın değerlendirmeleriyle Türkiye’de astronomi eğitimi. Cumhuriyet International Journal of Education, 11(3), 500511.
  • Dağ, M. & Karamustafaoğlu, S. (2023). “Maddenin Özellikleri” ünitesi: başarı testi geliştirme ve öğrenci başarısını belirleme. Milli Eğitim Dergisi, 52 (237), 221-254.
  • Davis, L. L (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5(4), 194-197.
  • Doğru, M. & Çepni, S. (2023). Karşılaştırmalı olarak geleneksel çoktan seçmeli ve bağlam temelli başarı testi hazırlama çalışması: 7. sınıf ışığın madde ile etkileşimi ünitesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 6 (1), 74-101. https://dergipark.org.tr/en/pub/fmgted/issue/75754/1215035
  • Duran, M. (2023). Okul öncesi dönemdeki çocukların uzay-zaman kavramlarına ilişkin algıları ve bilgilenme kaynakları. Milli Eğitim Dergisi, 52(238), 681-710. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1099698
  • Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180.
  • Eren, A. (2022). Popüler bilim dergileri destekli yaşam temelli öğretim uygulamalarının akademik başarıya etkisi: Güneş sistemi ve tutulmalar örneği [Yayınlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar (1. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Başçı, E. (2019). Teknoloji ile zenginleştirilmiş astronomi dersinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına, ilgi ve tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Ertaş Kılıç, H. & Keleş, Ö. (2017). Astronomiye yönelik ilgi ölçeği geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(1), 35-54.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Edge Akademi.
  • Gömleksiz, M. & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Göncü, Ö. (2013). İlköğretim beşinci ve yedinci sınıf öğrencilerinin astronomi konularındaki kavram yanılgılarının tespiti [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Görgülü Arı, A. & Arslan, K. (2018). Fen bilimleri dersinde aktif öğrenme ortamının öğrencinin akademik başarısına olan etkisi ve öğrenci görüşleri: Gezegenler örneği. V. Yıldız Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi. İstanbul, Türkiye.
  • Güneş, B. & Ünsal, Y. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak M.E.B ilköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 107-120.
  • Güvenir, E. (2022). Eğitsel film destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının Güneş sistemi ve Tutulmalar ünitesinde akademik başarı ve fen öğrenmeye yönelik motivasyona etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • IAU (2006). Güneş Sistemindeki Gezegenin Tanımı, Karar B5, XXVI Genel Kurul. www.iau.org/static/Definitions/Resolution_GA26-5-6.pdf
  • Karadağ, N. (2021). Açık ve uzaktan öğrenenlerin sınavlarda çoktan seçmeli soruları boş bırakma davranışlarının incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 172-198. https://doi.org/10.51948/auad.920055
  • Karamustafaoğlu, S., Bolat, A., Kaşıkçı, Y. & Değirmenci, S. (2016). 8. Sınıf öğrencilerinin temel eğitimdeki astronomi konuları hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 387-397.
  • Karamustafaoğlu, S. & Tutar, M. (2016). 5. sınıf dünyamız, ay ve yaşam kaynağımız Güneş ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (303-320), Ö. Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Pegem Akademi Yayınları.
  • Karslı, F. & Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Keskin Geçer, A. (2020). Fen bilimleri dersinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) kullanımının ortaokul öğrencilerinin Güneş sistemi ve tutulmalar başarı testi sonuçlarına etkisi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 117-129. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1156340
  • Kline, P. (1986). A handbook of test construction. New York: Methuen Co. Ltd.
  • Koçak, S. & Oralhan, İ. A. (2022). Astronomi eğitiminde bazı doğru bilinen yanlışlar. Turkish Journal of Astronomy and Astrophysics, 3(3), 72-80.
  • Lightman, A. & Sadler, P. (1993). Teacher predictions versus actual students gain. The Physics Teacher, 31, 162-167.
  • Linn, R. L. & Gronlund, N. E. (1995). Measurement and assessment in teaching. (7th edition) Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2018). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2019) Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 7.
  • Ogan Bekiroğlu, F. (2004). Ne kadar başarılı? Klasik ve alternatif ölçme- değerlendirme yöntemleri ve fizikte uygulamalar (1. baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Oğuzman, T., Metin, M. & Kaya, H. (2021). Türkiye’deki astronomi eğitimi araştırmalarının incelenmesi: bir betimsel içerik analizi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 43-65. https://doi.org/10.46762/mamulebd.883360
  • Öncü H. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Matser Basım San. Ve Tic. Ltd. Şti.
  • Özaşkın Arslan, A. G. & Karamustafaoğlu, S. (2019). 2018 Fen bilimleri öğretim programı kapsamındaki 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 172-205. DOI: 10.7822/omuefd.528571.
  • Özçelik, D.A. (2010). Test hazırlama kılavuzu. Pegem Akademi.
  • Özgüven İ.E. (1994). Psikolojik Testler (1.Baskı). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Eğitim Merkezi Yayınları.
  • Özkan, E. B. & Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. Sınıf Basit Makineler Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 11(1), 737-754. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.332294
  • Özkan, S. & Yadigaroğlu, M., (2020). Başarı testi geliştirme: asit-baz başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Turkish Studies- Education, 15(2), 1141-1163. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.41734
  • Özkılıç, G. E., Bektaş, O. & Karaca, M. (2023). Sindirim sistemi ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8 (1), 115-154. DOI: 10.47214/adeder.1267535
  • Özoğlu, H. H., & Mısırlıoğlu, Z. (2015). Ortaokul fen bilimleri 7. sınıf. Ada Yayıncılık.
  • Öztürk, D. (2011). İlköğretim 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin ayın evreleri konusunda kavram yanılgıları ve kavram değişimlerinin iş birliğine dayalı ortamda incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Öztürk, E. (2023). Teknoloji destekli öğretimin ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersi akademik başarılarına ve fen konularına yönelik ilgilerine etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi.
  • Pallant, J. (2016). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using SPSS. Allen & Unwin
  • Saracaloğlu, A. S. & Aldan K. Ç. (2009). Eğitsel oyun temelli fen ve teknoloji öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi sempozyumu, bildiri kitabı (ss. 1098-1107). Osmangazi Üniversitesi.
  • Sarıoğlan, A. B., Küçüközer, H. & Küçüközer, A. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının astronomi kavramları hakkındaki kavramsal anlamaları. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 23-34.
  • Sayılı, A. (1991). Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Sicimoğlu, B. (2021). Astronomi konusuna yönelik yayınlanmış ulusal çalışmaların sistematik derlemesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 138-151.
  • Soydar, F. O. (2019). Güneş tutulması efsanesi. Porsuk Kültür ve Sanat Dergisi, 16. http://www.porsukkultur.com/gunes-tutulmasi-efsanesi/, Erişim tarihi: 22.10.2023.
  • Sökmen, N., Bayram, H., Solan, Ü., Savcı, H. & Gürdal, A. (1997). Kavram haritasının fen bilgisi başarısına etkisi. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,142-149.
  • Taşcan, T. (2013). Fen bilgisi öğretmenlerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi (Malatya ili örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (1. Baskı). Nobel Yayınları.
  • Tekin, H. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı Yayınevi.
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (20. Baskı). Yargı Yayınevi
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts-seasonal changes-at a time of reform in science education. Journal of Research of Science Teaching, 43(9), 879-906.
  • Turan, F. & Timur, B. (2023). Güneş sistemi konusuna yönelik beceri temelli başarı testi geliştirilmesi. SDÜ Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 88-112. https://doi.org/10.33710/sduijes.1366550
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Saydam Matbaacılık.
  • Türk, C. & Kalkan, H. (2017). Astronomi öğretiminde iki farklı yöntemin deneysel olarak karşılaştırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 1015-1036.
  • Uluçınar Sağır, Ş., Değirmenci, S. & Dolunay, A. (2024). Öğretmen Adaylarının Bazı Astronomi konularındaki kavrama düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 119-141. https://doi.org/10.34056/aujef.1251734
  • Urhan, O. (2019). Fen eğitimine yönelik sanal gerçeklik uygulamalarının etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Uzuntiryaki, E., Çakır, H. & Geban, Ö. (2001). Kavram haritaları ve kavramsal değişim metinlerinin öğrencilerin “asit-bazlar” konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. Yeni Bin Yılın Basında Fen Bilimleri Eğitim Sempozyumu, (7-8 Eylül 2001), İstanbul. Bildiriler Kitabı, 281-284,2001 Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Ünal, B. N. (2023). Ortaokul öğrencilerine yönelik astronomi tutum ölçeği geliştirme çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Üzüm, B. (2023). 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde kazanımlara ulaşılma düzeyinin belirlenmesi: Güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 14 (27), 88-106. DOI: 10.58689/eibd.1267980
  • Varzikioğlu, D. (2023). Astronomi etkinlikleri ve eğitsel oyunlarla zenginleştirilmiş öğretimin astronomi başarısına ve tutumuna etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yazıcı, F., Gül, Ş. & Sözbilir, M. (2022). “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” konusuna yönelik bir başarı testinin geliştirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 11-19. DOI: 10.5152/AUJKKEF.2022.837043
  • Yener, D., Aksüt, P., Somuncu Demir, N., Aydın, F., vd. (2017). Öğretmen adaylarının “Astronomi” konusundaki kavramlara yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 531-565.
  • Yeşiltepe, K. (2019). ARCS motivasyon modelinin fen bilimleri dersi güneş sistemi ve tutulmalar ünitesinde öğrencilerin akademik başarısı ve motivasyonuna etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Yetkiner, R. (2019). Yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan uzay bilimleri konularının öğretiminde karşılaşılan güçlükler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Yıldırım, İ. (2020). Fen öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Yılmaz, E. & Laçin Şimşek, C. (2017). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” öğretmenler bu üniteyi nasıl işliyor? Sakarya University Journal of Education, 7(2), 252-267.doi:10.19126/suje.335497
  • Yılmaz, H. (2004). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (7. baskı). Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Yüce, F. (2019). Çoklu zekâ kuramına göre düzenlenen etkinliklerin 6.sınıf Güneş sistemindeki gezegenler ve özellikleri ünitesinin öğrenilmesi ve öğrenme kalıcılığı üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi
Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 143 - 192, 30.06.2024
https://doi.org/10.56423/fbod.1401126

Abstract

References

  • Albayrak, H. (2016). Astronomi konularında istasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına ve astronomiye karşı tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Akın, E. (2022). Green screen (chroma key) uygulamasının 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Aktamış, H. & Uçar, R. (2019). Astronomi’ye yönelik tutum ölçeği ve 7. sınıf “Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-78.
  • Anderson, L. W., Krathwol, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R. & Withrock, M. C. (2001). A Taxonomy for learning, teaching and assesing: a revision Bloom's taxonomy of educational objectives. Newyork: Longman.
  • Armağan, F. Ö. & Demir, N. (2019). Astronomi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 52-70.
  • Aslan, Z. (2006). Astronomi neden okutulmalı? 2006 Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumu, OGRSEM2006, Antalya, 1-39.
  • Atılgan, H., Kan, A. & Doğan, N. (2011). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, A., Aslan, A. & Aydınbelge, B. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri 6.sınıf ders kitabı. MEB Yayınları.
  • Aydın, M. & Uçgun, D. (2020). Ortaokul Türkçe dersi sınav sorularının programdaki kazanımlara göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 343-356.
  • Aygören, Ş. T. (2023). Ortaokul öğrencilerinin astronomi konusundaki kavramsal anlama düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Ayvacı, H.Ş. & Sezer, K. (2018). Astronomi ile ilgili yapılan çalışmalara yönelik betimsel içerik analizi. International e-Journal of Educational Studies. 3(5), 47-57.
  • Baba, A. (2022). 6.sınıf güneş sistemi ve tutulmalar ünitesinde modellemeye dayalı öğretim yönteminin ve artırılmış gerçekliğin uygulanmasının öğrencilerin başarılarına, 21.yüzyıl becerilerine ve artırılmış gerçeklilik tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Balcı, E. & Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
  • Başakci, G. (2018). Gezici planetaryumların ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin bazı astronomi konularını öğrenimine ve astronomiye yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Bayar, M. F. (2019). Ortak bilgi yapılandırma modelinin ortaokul öğrencilerinin Güneş sistemi ve Tutulma konusunda bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Çevrimiçi Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 4-19. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/737689
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Pegem Akademi
  • Bayram, F. (2023). Güneş sistemi ve tutulmalar ünitesinin öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının akademik başarıya ve problem çözme becerisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Bektaşlı, B. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi hakkındaki kavram yanılgılarının tespiti için astronomi kavram testinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 38(168).
  • Bilir, U. & Özdilek, Z. (2021). Webquest destekli araştırma sorgulama yaklaşımının ortaokul 6.sınıf öğrencilerinin Güneş sistemi ve Tutulmalar ünitesi akademik başarılarına etkisi. XIV. Uluslararası Eğitim Araştırma Kongresi. (27-30 Ekim) Ed.Salih Zeki GENÇ, Enver YOLCU, 2021,160.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives the classification of educational goals hand book I. New York and London: Longman.
  • Bostan, A. (2008). Farklı yaş grubu öğrencilerinin astronominin bazı temel kavramlarına ilişkin düşünceleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Brooks, G. P. & Johanson, G. A. (2003). TAP: Test Analysis Program. Applied Psychological Measurement, 27(4), 303-304. https://doi.org/10.1177/0146621603027004007
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Basım). Pegem Akademi.
  • Ceylan, G. & Orhan, A. T. (2023). Beceri temelli fen sorularına yönelik fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1), 84-111. DOI: 10.17860/mersinefd.1193968
  • Çardak, Ç.S. & Selvi, K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12 (6), 379-406. http://dx.doi.org/10.29329/mjer.2018.172.19.
  • Çelik, B. (2022). Mobil artırılmış gerçeklik ile destekli öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin güneş sistemi konusunda akademik başarıları ve zihinsel modelleri üzerine etkisinin belirlenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Çetin, M. O. & Çakan, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi başarılarının farklı yaklaşımlarla ölçülmesi ve bu yaklaşımlara ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1(2), 93-99. https://dergipark.org.tr/tr/pub/epod/issue/5807/77244
  • Çiftcibaşı, F. (2021). Fen eğitiminde kuantum öğrenme modeli ve etkililiği: Güneş sistemi ve Tutulmalar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Çiftcibaşı, F., Karamustafaoğlu, S. & Bolat, A. (2023). ‘Güneş Sistemi ve Tutulmalar’ ünitesine yönelik başarı testi geliştirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-26. https://dergipark.org.tr/en/pub/guebd/issue/78877/1086889
  • Çiğdem, Ç., Balçık, G. M. & Karaca, Ö. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri ders kitabı 6. Ankara: Sevgi Yayınları.
  • Çil, M. (2019). Planetaryum destekli öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve zihinsel modelleri üzerine etkisinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Çiv, Y. Y., Saka, Y. & Koray, Ö. (2022). Prof. Dr. Zeki Aslan’ın değerlendirmeleriyle Türkiye’de astronomi eğitimi. Cumhuriyet International Journal of Education, 11(3), 500511.
  • Dağ, M. & Karamustafaoğlu, S. (2023). “Maddenin Özellikleri” ünitesi: başarı testi geliştirme ve öğrenci başarısını belirleme. Milli Eğitim Dergisi, 52 (237), 221-254.
  • Davis, L. L (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5(4), 194-197.
  • Doğru, M. & Çepni, S. (2023). Karşılaştırmalı olarak geleneksel çoktan seçmeli ve bağlam temelli başarı testi hazırlama çalışması: 7. sınıf ışığın madde ile etkileşimi ünitesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 6 (1), 74-101. https://dergipark.org.tr/en/pub/fmgted/issue/75754/1215035
  • Duran, M. (2023). Okul öncesi dönemdeki çocukların uzay-zaman kavramlarına ilişkin algıları ve bilgilenme kaynakları. Milli Eğitim Dergisi, 52(238), 681-710. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1099698
  • Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180.
  • Eren, A. (2022). Popüler bilim dergileri destekli yaşam temelli öğretim uygulamalarının akademik başarıya etkisi: Güneş sistemi ve tutulmalar örneği [Yayınlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar (1. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Başçı, E. (2019). Teknoloji ile zenginleştirilmiş astronomi dersinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına, ilgi ve tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Ertaş Kılıç, H. & Keleş, Ö. (2017). Astronomiye yönelik ilgi ölçeği geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(1), 35-54.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Edge Akademi.
  • Gömleksiz, M. & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Göncü, Ö. (2013). İlköğretim beşinci ve yedinci sınıf öğrencilerinin astronomi konularındaki kavram yanılgılarının tespiti [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Görgülü Arı, A. & Arslan, K. (2018). Fen bilimleri dersinde aktif öğrenme ortamının öğrencinin akademik başarısına olan etkisi ve öğrenci görüşleri: Gezegenler örneği. V. Yıldız Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi. İstanbul, Türkiye.
  • Güneş, B. & Ünsal, Y. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak M.E.B ilköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 107-120.
  • Güvenir, E. (2022). Eğitsel film destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının Güneş sistemi ve Tutulmalar ünitesinde akademik başarı ve fen öğrenmeye yönelik motivasyona etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • IAU (2006). Güneş Sistemindeki Gezegenin Tanımı, Karar B5, XXVI Genel Kurul. www.iau.org/static/Definitions/Resolution_GA26-5-6.pdf
  • Karadağ, N. (2021). Açık ve uzaktan öğrenenlerin sınavlarda çoktan seçmeli soruları boş bırakma davranışlarının incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 172-198. https://doi.org/10.51948/auad.920055
  • Karamustafaoğlu, S., Bolat, A., Kaşıkçı, Y. & Değirmenci, S. (2016). 8. Sınıf öğrencilerinin temel eğitimdeki astronomi konuları hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 387-397.
  • Karamustafaoğlu, S. & Tutar, M. (2016). 5. sınıf dünyamız, ay ve yaşam kaynağımız Güneş ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (303-320), Ö. Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Pegem Akademi Yayınları.
  • Karslı, F. & Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Keskin Geçer, A. (2020). Fen bilimleri dersinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) kullanımının ortaokul öğrencilerinin Güneş sistemi ve tutulmalar başarı testi sonuçlarına etkisi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 117-129. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1156340
  • Kline, P. (1986). A handbook of test construction. New York: Methuen Co. Ltd.
  • Koçak, S. & Oralhan, İ. A. (2022). Astronomi eğitiminde bazı doğru bilinen yanlışlar. Turkish Journal of Astronomy and Astrophysics, 3(3), 72-80.
  • Lightman, A. & Sadler, P. (1993). Teacher predictions versus actual students gain. The Physics Teacher, 31, 162-167.
  • Linn, R. L. & Gronlund, N. E. (1995). Measurement and assessment in teaching. (7th edition) Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2018). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. [MEB] (2019) Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 7.
  • Ogan Bekiroğlu, F. (2004). Ne kadar başarılı? Klasik ve alternatif ölçme- değerlendirme yöntemleri ve fizikte uygulamalar (1. baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Oğuzman, T., Metin, M. & Kaya, H. (2021). Türkiye’deki astronomi eğitimi araştırmalarının incelenmesi: bir betimsel içerik analizi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 43-65. https://doi.org/10.46762/mamulebd.883360
  • Öncü H. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Matser Basım San. Ve Tic. Ltd. Şti.
  • Özaşkın Arslan, A. G. & Karamustafaoğlu, S. (2019). 2018 Fen bilimleri öğretim programı kapsamındaki 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 172-205. DOI: 10.7822/omuefd.528571.
  • Özçelik, D.A. (2010). Test hazırlama kılavuzu. Pegem Akademi.
  • Özgüven İ.E. (1994). Psikolojik Testler (1.Baskı). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Eğitim Merkezi Yayınları.
  • Özkan, E. B. & Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. Sınıf Basit Makineler Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 11(1), 737-754. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.332294
  • Özkan, S. & Yadigaroğlu, M., (2020). Başarı testi geliştirme: asit-baz başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Turkish Studies- Education, 15(2), 1141-1163. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.41734
  • Özkılıç, G. E., Bektaş, O. & Karaca, M. (2023). Sindirim sistemi ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8 (1), 115-154. DOI: 10.47214/adeder.1267535
  • Özoğlu, H. H., & Mısırlıoğlu, Z. (2015). Ortaokul fen bilimleri 7. sınıf. Ada Yayıncılık.
  • Öztürk, D. (2011). İlköğretim 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin ayın evreleri konusunda kavram yanılgıları ve kavram değişimlerinin iş birliğine dayalı ortamda incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Öztürk, E. (2023). Teknoloji destekli öğretimin ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersi akademik başarılarına ve fen konularına yönelik ilgilerine etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi.
  • Pallant, J. (2016). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using SPSS. Allen & Unwin
  • Saracaloğlu, A. S. & Aldan K. Ç. (2009). Eğitsel oyun temelli fen ve teknoloji öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi sempozyumu, bildiri kitabı (ss. 1098-1107). Osmangazi Üniversitesi.
  • Sarıoğlan, A. B., Küçüközer, H. & Küçüközer, A. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının astronomi kavramları hakkındaki kavramsal anlamaları. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 23-34.
  • Sayılı, A. (1991). Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Sicimoğlu, B. (2021). Astronomi konusuna yönelik yayınlanmış ulusal çalışmaların sistematik derlemesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 138-151.
  • Soydar, F. O. (2019). Güneş tutulması efsanesi. Porsuk Kültür ve Sanat Dergisi, 16. http://www.porsukkultur.com/gunes-tutulmasi-efsanesi/, Erişim tarihi: 22.10.2023.
  • Sökmen, N., Bayram, H., Solan, Ü., Savcı, H. & Gürdal, A. (1997). Kavram haritasının fen bilgisi başarısına etkisi. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,142-149.
  • Taşcan, T. (2013). Fen bilgisi öğretmenlerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi (Malatya ili örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (1. Baskı). Nobel Yayınları.
  • Tekin, H. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı Yayınevi.
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (20. Baskı). Yargı Yayınevi
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts-seasonal changes-at a time of reform in science education. Journal of Research of Science Teaching, 43(9), 879-906.
  • Turan, F. & Timur, B. (2023). Güneş sistemi konusuna yönelik beceri temelli başarı testi geliştirilmesi. SDÜ Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 88-112. https://doi.org/10.33710/sduijes.1366550
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Saydam Matbaacılık.
  • Türk, C. & Kalkan, H. (2017). Astronomi öğretiminde iki farklı yöntemin deneysel olarak karşılaştırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 1015-1036.
  • Uluçınar Sağır, Ş., Değirmenci, S. & Dolunay, A. (2024). Öğretmen Adaylarının Bazı Astronomi konularındaki kavrama düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 119-141. https://doi.org/10.34056/aujef.1251734
  • Urhan, O. (2019). Fen eğitimine yönelik sanal gerçeklik uygulamalarının etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Uzuntiryaki, E., Çakır, H. & Geban, Ö. (2001). Kavram haritaları ve kavramsal değişim metinlerinin öğrencilerin “asit-bazlar” konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. Yeni Bin Yılın Basında Fen Bilimleri Eğitim Sempozyumu, (7-8 Eylül 2001), İstanbul. Bildiriler Kitabı, 281-284,2001 Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Ünal, B. N. (2023). Ortaokul öğrencilerine yönelik astronomi tutum ölçeği geliştirme çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Üzüm, B. (2023). 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde kazanımlara ulaşılma düzeyinin belirlenmesi: Güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 14 (27), 88-106. DOI: 10.58689/eibd.1267980
  • Varzikioğlu, D. (2023). Astronomi etkinlikleri ve eğitsel oyunlarla zenginleştirilmiş öğretimin astronomi başarısına ve tutumuna etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yazıcı, F., Gül, Ş. & Sözbilir, M. (2022). “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” konusuna yönelik bir başarı testinin geliştirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 11-19. DOI: 10.5152/AUJKKEF.2022.837043
  • Yener, D., Aksüt, P., Somuncu Demir, N., Aydın, F., vd. (2017). Öğretmen adaylarının “Astronomi” konusundaki kavramlara yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 531-565.
  • Yeşiltepe, K. (2019). ARCS motivasyon modelinin fen bilimleri dersi güneş sistemi ve tutulmalar ünitesinde öğrencilerin akademik başarısı ve motivasyonuna etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Yetkiner, R. (2019). Yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan uzay bilimleri konularının öğretiminde karşılaşılan güçlükler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Yıldırım, İ. (2020). Fen öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Yılmaz, E. & Laçin Şimşek, C. (2017). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” öğretmenler bu üniteyi nasıl işliyor? Sakarya University Journal of Education, 7(2), 252-267.doi:10.19126/suje.335497
  • Yılmaz, H. (2004). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (7. baskı). Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Yüce, F. (2019). Çoklu zekâ kuramına göre düzenlenen etkinliklerin 6.sınıf Güneş sistemindeki gezegenler ve özellikleri ünitesinin öğrenilmesi ve öğrenme kalıcılığı üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi
There are 100 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Tamer Altan 0000-0003-3582-6921

Mustafa Yadigaroğlu 0000-0001-8143-2339

Özlem Eryılmaz Muştu 0000-0002-5125-0873

Early Pub Date June 29, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date December 6, 2023
Acceptance Date May 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Altan, T., Yadigaroğlu, M., & Eryılmaz Muştu, Ö. (2024). Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 6.Sınıf Güneş Sistemi ve Tutulmalar Ünitesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 12(1), 143-192. https://doi.org/10.56423/fbod.1401126

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR