Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekliler Farkındalık Eğitimine Yönelik Başarı Testi Geliştirme

Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 160 - 175, 30.07.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı,
yetişkinlerin, özel yeteneklilik hakkındaki farkındalık düzeylerine ilişkin
çoktan seçmeli sorulardan oluşan geçerlik ve güvenirlik açısından yeterli bir
başarı testi geliştirmektir. Çalışma grubunu özel yetenekli çocuklara sahip 134
ebeveyn oluşturmuştur. Çalışmada 32 maddelik ilk soru havuzu, uzman görüşleri
ve deneme uygulaması neticesinde 29’a düşürülmüştür. Genel uygulama neticesinde
veriler analiz edilmiş ve 29 çoktan seçmeli maddeden 9 tanesi testten
çıkarılmıştır. Çıkarma işleminde kazanımların dağılımlarına dikkat edilmiştir.
Elde edilen veriler bir bilgisayar program ile analiz edilmiştir. Güvenirlik
düzeyini belirlemek için iç tutarlılık yöntemlerinden biri olan
Kuder-Richardson yöntemi uygulanmış ve başarı testinin güvenirlik katsayısı
.70; ortalama güçlük indeksi .59; ortalama ayırıcılık indeksi .50 bulunmuştur.
Sonuç olarak, özel yetenekli öğrencilerin ebeveynlerine yönelik geçerlik ve
güvenirlik düzeyi açısından yeterli bir başarı testi geliştirilmiştir. Başarı
testinin özel yeteneklilerle ilgili farkındalık eğitimlerinde kullanılabileceği
ve alanda çalışan kişilere katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Bademci, V. (2005). Testler güvenilir değildir: Ölçüm güvenirliğine yeterli dikkat ve güvenirlik çalişmalari için örneklem büyüklüğü. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 33-45. (http://www.esef.gazi.edu.tr/html/yayinlar/17_pdf/17_c.pdf )
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme, klasik test teorisi ve uygulaması. ÖSYM Yayınları, Ankara
  • Camcı Erdoğan, S. (2014). Bilimsel yaraticiliği temel alan farklilaştirilmiş fen ve teknoloji öğretiminin üstün zekali ve yetenekli öğrencilerin başari, tutum ve yaraticiliğina etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dinçol Özgür, S. (2016). Sorgulamaya dayalı öğrenmenin üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin asitler-bazlar konusunu anlamalarına ve fen öğrenimine yönelik motivasyonlarına etkisi. Yayınlanmamış DoktoraTezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Erginer, E. (2006). Yeni ilköğretim programları gerçekten yapılandırmacı mı? Bir fikir taraması. İlk Öğretmen Eğitimci Dergisi, 4, 46- 47.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1). 40-57.
  • Gronlund, N. E. (1977). Constructing achievement test. New Jersey: Prentice– Hall, Inc.
  • MEB. (2007). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. Erişim Tarihi: 02.07.2018, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html adresinden ulaşılmıştır
  • MEB. (2017). Özel yetenekliler destek eğitim odasi farkindalik kursu eğitici uygulama el kitabı. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Erişim Tarihi: 20.09.2018, https://docplayer.biz.tr/48189845-Ozel-yetenekliler-destek-egitim-odasi-farkindalik-kursu-egitici-uygulama-el-kitabi.html adresinden ulaşılmıştır.
  • NAGC. (2017). What is giftedness? National Association for Gifted Children. Erişim Tarihi: 02.07.2018, http://www.nagc.org/resources-publications/resources/what-giftedness adresinden ulaşılmıştır.
  • Ogan Bekiroğlu, F. (2004). Ne kadar başarılı? Klasik ve alternatif ölçme- değerlendirme yöntemleri ve fizikte uygulamalar (1. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şeker, H., & Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şentürk, Ş. (2018). Little Man Tate ve Gifted filmleri üzerinden üstün yetenekliliğe bakış. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 107-121. DOI: 10.7822/omuefd.457656.
  • Yaman, S. (2003). Fen bilgisi eğitiminde probleme dayalı öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaman, S. (2011). The optimal number of choices in multiple-choice tests: Some evidence for science and technology education. The New Educational Review, 23(1), 227-241.
  • Webb, N.L. (2007). Issue related to judging the alignmnet of curriculum standards and assessments. Applied Measurement in Education, 20(1), 7-25.
Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 160 - 175, 30.07.2019

Abstract

References

  • Bademci, V. (2005). Testler güvenilir değildir: Ölçüm güvenirliğine yeterli dikkat ve güvenirlik çalişmalari için örneklem büyüklüğü. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 33-45. (http://www.esef.gazi.edu.tr/html/yayinlar/17_pdf/17_c.pdf )
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme, klasik test teorisi ve uygulaması. ÖSYM Yayınları, Ankara
  • Camcı Erdoğan, S. (2014). Bilimsel yaraticiliği temel alan farklilaştirilmiş fen ve teknoloji öğretiminin üstün zekali ve yetenekli öğrencilerin başari, tutum ve yaraticiliğina etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dinçol Özgür, S. (2016). Sorgulamaya dayalı öğrenmenin üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin asitler-bazlar konusunu anlamalarına ve fen öğrenimine yönelik motivasyonlarına etkisi. Yayınlanmamış DoktoraTezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Erginer, E. (2006). Yeni ilköğretim programları gerçekten yapılandırmacı mı? Bir fikir taraması. İlk Öğretmen Eğitimci Dergisi, 4, 46- 47.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1). 40-57.
  • Gronlund, N. E. (1977). Constructing achievement test. New Jersey: Prentice– Hall, Inc.
  • MEB. (2007). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. Erişim Tarihi: 02.07.2018, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html adresinden ulaşılmıştır
  • MEB. (2017). Özel yetenekliler destek eğitim odasi farkindalik kursu eğitici uygulama el kitabı. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Erişim Tarihi: 20.09.2018, https://docplayer.biz.tr/48189845-Ozel-yetenekliler-destek-egitim-odasi-farkindalik-kursu-egitici-uygulama-el-kitabi.html adresinden ulaşılmıştır.
  • NAGC. (2017). What is giftedness? National Association for Gifted Children. Erişim Tarihi: 02.07.2018, http://www.nagc.org/resources-publications/resources/what-giftedness adresinden ulaşılmıştır.
  • Ogan Bekiroğlu, F. (2004). Ne kadar başarılı? Klasik ve alternatif ölçme- değerlendirme yöntemleri ve fizikte uygulamalar (1. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şeker, H., & Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şentürk, Ş. (2018). Little Man Tate ve Gifted filmleri üzerinden üstün yetenekliliğe bakış. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 107-121. DOI: 10.7822/omuefd.457656.
  • Yaman, S. (2003). Fen bilgisi eğitiminde probleme dayalı öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaman, S. (2011). The optimal number of choices in multiple-choice tests: Some evidence for science and technology education. The New Educational Review, 23(1), 227-241.
  • Webb, N.L. (2007). Issue related to judging the alignmnet of curriculum standards and assessments. Applied Measurement in Education, 20(1), 7-25.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Educational Sciences and Field Education Studies
Authors

Meliha Kalem This is me

Şener Şentürk 0000-0002-0672-7820

Publication Date July 30, 2019
Submission Date June 19, 2019
Acceptance Date July 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Kalem, M., & Şentürk, Ş. (2019). Özel Yetenekliler Farkındalık Eğitimine Yönelik Başarı Testi Geliştirme. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 160-175.