Değerler, bireyin hayatını destekleyen başka insanlarla birlikte yaşamasını kolaylaştıran unsurlardır. Toplumların birikimini geleceğe aktaran, sosyal yaşamı düzenleyen en çönemli etkenlerdir. Değerlerin kökenini oluşturan kaynaklar, toplumun iç kontrol mekanizmasının bir parçasını teşkil eder. Bu mekanizma içerisinde, toplumun veya bireyin belirlediği normlar, toplum hayatına uyum sağlamak amacıyla şekillenir. Değerlerin yeni nesilllere aktarılması genel olarak sosyal yaşamın içinde gerçekleştirilmekteyken günümüzde eğitim süreçlerinde de değerler eğitimin verilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. 2018 yılında güncellenen Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan on kök değer olduğu görülmektedir. Bu kök değerlerin kazandırılmasında Sosyal Bilgiler Ders Kitabında yer alan metinler önemli bir işleve sahiptir. Bu araştırmada 2023-2024 eğitim-öğretim yılı itibariyle Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında okutulmakta olan 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı incelenmiştir. Bu araştırma ile kitap içeriğinde yer alan yedi konu alanı kapsamında metinlerde kök değerlere ne oranda yer verildiğinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan doküman incelemesi yöntemiyle yapılmıştır. Örnekleme yöntemi olarak amaçsal örneklemenin bir türü olan ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Verilerin elde edilmesinde betimsel analiz yöntemi uygulanmıştır. Excel programı kullanılarak verilerin frekans ve yüzde oranları hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar tablo ve grafik olarak görselleştirilerek sunulmuştur. Yapılan analizler neticesinde kitap içeriğinde en fazla yer alan kök değerlerin sırasıyla sorumluluk (f=65), yardımseverlik (f=55), adalet (f=45) ve saygı (f=34) olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Values are the elements that support the individual's life and facilitate living with other people. They are the most critical factors that transfer the accumulation of societies to the future and regulate social life. The sources that form the origin of values constitute a part of the internal control mechanism of society. Within this mechanism, the norms determined by society or the individual are shaped in order to adapt to social life. While the transfer of values to new generations is generally carried out within social life, today, there is a need for values education in educational processes. In the 2018 updated Social Studies Curriculum, ten root values are observed. Texts in the Social Studies Textbook play an important role in instilling these root values. In this research, the 6th Grade Social Studies Textbook, which is being taught in public schools affiliated to the Ministry of National Education as of the 2023-2024 academic year, was examined. This research aims to determine the extent to which root values are included in the texts within the scope of seven subjects in the book. The research was conducted using the document review method, which is among the qualitative research methods. Criterion sampling, which is a type of purposive sampling, was used as the sampling method. The descriptive analysis method was applied to obtain the data. Frequencies and percentages of the data were calculated using the Frequency and percentage rates of data were calculated using the Excel program. The results obtained are presented visually as tables and graphs. As a result of the analysis, it was concluded that the most common root values in the book content are responsibility (f=65), helpfulness (f=55), justice (f=45) and respect (f=34), respectively.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Sosyal Bilimler Eğitimi |
Authors | |
Early Pub Date | November 29, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | March 17, 2024 |
Acceptance Date | November 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 3 |