As a result of the increase in human mobility from country to country due to various reasons in the world, communities with cultural differences have emerged. As a result, the concept of 'cultural competence' was born in line with the understanding of social service. 'Cultural competence' is the capacity to respond to the unique needs of individuals/groups in accordance with their culture. In nursing, cultural competence facilitates the reduction of inequalities in the service provided and facilitates minorities to express themselves. After the conceptualization of cultural competence by Leininger in the 1970s, many models and guidelines have been established to develop and implement culturally competent care in nursing. Today, various cultural courses are included in nursing curricula to improve cultural competence in nursing all over the world. In this literature review, examples from the culture course curricula of nursing universities in Turkey, Japan, United States of America and Norway in the last two decades will be presented. The aim of the review is to compare the culture courses offered in Turkish universities to develop a culturally competent approach in nursing with the culture course curricula in different countries. It is also aimed to provide recommendations for the development of a culturally competent approach in nursing education in Turkey.
Dünyada çeşitli nedenlere bağlı ülkeden ülkeye insan hareketliliğinin artmasının sonucu olarak kültürel farklılığa sahip topluluklar oluşmuştur. Bunun sonucu olarak da toplumsal hizmet anlayışı doğrultusunda ‘kültürel yeterlilik’ kavramı doğmuştur. ‘Kültürel yeterlilik’ bireylerin/grupların kendine özgü ihtiyaçlarına, onların kültürüne uygun cevap verebilme kapasitesidir. Hemşirelikte kültürel yeterlilik, verilen hizmette eşitsizliklerin azaltılmasında ve azınlıkların kendilerini ifade etmelerinde kolaylık sağlamaktadır. Kültürel yeterliliğin 1970’lerde Leininger tarafından kavramsallaştırılmasından sonra hemşirelikte kültürel yeterli bakımın geliştirilip uygulanabilmesi için birçok model ve rehber geliştirilmiştir. Bugün tüm dünyada hemşirelikte kültürel yeterliliği geliştirmeye yönelik hemşirelik müfredatına çeşitli kültür dersleri dahil edilmektedir. Bu literatür incelemesinde son yirmi yılda Türkiye, Japonya, Amerika Birleşik Devletleri ve Norveç’te hemşirelik eğitimi verilen üniversitelerin kültür dersi müfredatından örnekler sunulacaktır. İncelemenin amacı Türkiye’deki üniversitelerde hemşirelikte kültürel yeterliliği geliştirmek için verilen kültür derslerinin farklı ülkelerdeki kültür dersi müfredatı ile karşılaştırılmasıdır. Ayrıca Türkiye’deki hemşirelik eğitiminde kültür derslerinin geliştirilebilmesi için öneriler sunabilmek amaçlanmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health Nursing |
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | January 2, 2025 |
Acceptance Date | May 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |