Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RESEARCH TRENDS OF MASTER'S AND DOCTORAL THESES WRITTEN IN THE FIELD OF PUBLIC RELATIONS IN TURKEY: 2010-2022

Yıl 2024, , 84 - 105, 14.10.2024
https://doi.org/10.61766/hire.1494537

Öz

Public relations is a field of expertise that has an increasing field of activity from past to present and has the potential to affect society. In this sense, academic studies in the field of public relations both make an important contribution to the field and reveal the research trends in this field, which has a strong application aspect. In this study, studies that include the concept of 'public relations' in the title of doctoral and master's theses completed in universities operating in Turkey were examined. The aim of this study; It is the determination of the research trends of the theses in the literature in the field of rights relations. It was completed between 2010 and 2022 in line with the determined purpose; All graduate studies registered in the Higher Education Institution Thesis Data System were examined and separated in the light of the determined categories. Content analysis method was used for this study. Within the scope of the study, 435 graduate studies registered in the YÖK system were reached, but access to 420 studies was granted. In line with the data obtained in the research; It was determined that women completed thesis studies at a higher rate, content analysis method was used together with qualitative analysis methods the most, and data were collected using the most intensive questionnaire.

Kaynakça

  • Amerika Halkla İlişkiler Derneği. PPSA: https://www.prsa.org/publications-and-news adresinden alındı. Erişim Tarihi: 18.01.2023
  • Aziz, A. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Canöz, K. C. (2020). Halkla İlişkiler. Konya: Palet Yayınları.
  • Çelebi, E. (2024). Halkla İlişkilerin Önemi. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Çetin, M. (2003). Örgüt Kuramları Perspektifinden Halkla İlişkilerin Gelişimi. İletişim Dergisi, 31-58.
  • Çetin, S. (2023). Siyasal iletişim ve yeni medya: Türkiye’de yazılan lisansüstü tezler üzerine eleştirel bir inceleme. İNİF E-Dergi, 158-177.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist metodoloji ve Ötesi. Ankara: Erk Yayınları. Harlow, R. F. (1976). “Building a Public Relations Definition”. Public Relations Review. Winter, 34-42.
  • Hutton, J. G. (1999). Hutton, J. G. (1999). Halkla ilişkilerin tanımı, boyutları ve etki alanı, Halkla İlişkiler İncelemesi. Ankara: Algan Yayınları.
  • Kalender, A. (2008). Halkla İlişkiler: Kavramlar, Tanımlar ve Uygulama Alanları Halkla İlişkiler. Konya: Tablet Yayınları.
  • Kazancı, M. (1999). Halkla İlişkiler. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • Neuman, W. L. (2019). Toplumsal Araştırma Yöntemleri “Nitel ve Nicel Yaklaşımlar” . Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Okay, A. &. (2002). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Okay, A. &. (2013). Türkiye’de Lisans ve Lisansüstü Halkla İlişkiler Eğitimi: Tezlerin Halkla İlişkiler Alanına Katkısının Kantitatif Bir Çalışması (1984-2007). Selçuk İletişim, 5-14.
  • Okay, A. &. (2019). Halkla İlişkiler Bölümü Öğretim Üyelerinin Eğitim Durumu ve Yönettikleri Tezler. Kurgu Dergisi, 18-34.
  • Özel, A. P. (2015). Çevresel Aktivizm, Halkla İlişkiler ve Yeşil Aklama Üzerine Kuramsal Bir Bakış, Selçuk İletişim, 8(4), ss: 73-89. Selçuk İletişim, 73-89.
  • Pira, A., & Kocabaş, F. (2005). Halkla İlişkileri Sorgulamak. Selçuk İletişim, 34-40.
  • Solmaz, B. E. (2018). Türkiye’de Lisansüstü Halkla İlişkiler Eğitimi Üzerine Bir Araştırma: Doktora Tezlerinin Halkla İlişkiler Alanına Katkısının Niceliksel İçerik Analizi 2008-2017. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 236-248.
  • Solmaz, B. T. (2017). Halkla İlişkiler Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme: Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinin Gözünden Halkla ilişkiler Eğitimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 256-272.
  • Şen, A. F. (2012). Müzakereci Demokrasi ve Halkla İlişkiler: Kamu Yönetiminde Alternatif Bir Halkla İlişkiler Arayışı. Journal of Yaşar University, 4589-4610.
  • Tartop, N. (1993). Halkla İlişkiler. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tuncer, M. U. (2011). Halkla İlişkiler Eğitimi Üzerine Bir Eleştiri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 133-144.
  • Uluslararası Halkla İlişkiler Derneği. IPRA: http://vv.ipra.org/ history/ipras-story adresinden alındı. Erişim Tarihi: 12.11.2023
  • Ustakara, F. (2015). Oydaşmaya-Yönelik Halkla İlişkiler: Halkla İlişkilerde Rasyonel İletişim Bağlamında Müzakareye Kuramsal Bir Bakış. Akademia, 142-150.
  • Ustakara, F., & Yıldız, Y. (2020). “Örgüt Kuramının Bir Parçası Olan Sistem Yaklaşımı Çerçevesinde Bir Yönetim Fonksiyonu Olarak Halkla İlişkiler ve Önemi”. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi., 180-194.
  • Yağmurlu, A. (2019). Kültürel Diplomasi: Kuram ve Pratikteki Çerçevesi. Selçuk İletişim, 1182- 1210.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Saçkin Yayıncılık.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. YÖK : https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp, adresinden alındı. Erişim Tarihi: 12.11.2023

TÜRKİYE’DE HALKLA İLİŞKİLER ALANINDA YAZILAN YÜKSEK LİSANS VE DOKTORA TEZLERİNİN ARAŞTIRMA EĞİLİMLERİ:2010-2022

Yıl 2024, , 84 - 105, 14.10.2024
https://doi.org/10.61766/hire.1494537

Öz

Halkla ilişkiler, geçmişten günümüze faaliyet alanı giderek artan ve toplumu etkileme potansiyeline sahip bir uzmanlık alanıdır. Bu anlamda halkla ilişkiler alanına yönelik yapılan akademik çalışmalar hem alana önemli bir katkı sağlamakta hem de uygulama yönü güçlü olan bu alandaki araştırma eğilimlerini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de faaliyet gösteren üniversitelerde tamamlanan doktora ve yüksek lisans tezlerinde başlığında ‘halkla ilişkiler’ kavramını içeren çalışmalar incelenmiştir. Bu çalışmanın amacını; literatürde yer alan tezlerin hakla ilişkiler alanındaki araştırma eğilimlerinin belirlenmesi oluşturmaktadır. Belirlenen amaç doğrultusunda 2010 ve 2022 yılları arasında tamamlanmış; Yüksek Öğretim Kurumu Tez Veri Sistemi’ne kaydı bulunan tüm lisansüstü çalışmalar, belirlenen kategoriler ışığında incelenerek ayrıştırılmıştır. Bu çalışma için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında YÖK sistemine kayıtlı 435 lisansüstü çalışmaya ulaşılmış ancak 420 çalışmaya erişim izni verilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler doğrultusunda; kadınların daha yüksek oranda tez çalışmaları tamamladığı, en çok nitel analiz yöntemleri ile beraber içerik analizi yönteminin de kullanıldığı ve en yoğun anket kullanılarak veri toplandığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Amerika Halkla İlişkiler Derneği. PPSA: https://www.prsa.org/publications-and-news adresinden alındı. Erişim Tarihi: 18.01.2023
  • Aziz, A. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Canöz, K. C. (2020). Halkla İlişkiler. Konya: Palet Yayınları.
  • Çelebi, E. (2024). Halkla İlişkilerin Önemi. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Çetin, M. (2003). Örgüt Kuramları Perspektifinden Halkla İlişkilerin Gelişimi. İletişim Dergisi, 31-58.
  • Çetin, S. (2023). Siyasal iletişim ve yeni medya: Türkiye’de yazılan lisansüstü tezler üzerine eleştirel bir inceleme. İNİF E-Dergi, 158-177.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist metodoloji ve Ötesi. Ankara: Erk Yayınları. Harlow, R. F. (1976). “Building a Public Relations Definition”. Public Relations Review. Winter, 34-42.
  • Hutton, J. G. (1999). Hutton, J. G. (1999). Halkla ilişkilerin tanımı, boyutları ve etki alanı, Halkla İlişkiler İncelemesi. Ankara: Algan Yayınları.
  • Kalender, A. (2008). Halkla İlişkiler: Kavramlar, Tanımlar ve Uygulama Alanları Halkla İlişkiler. Konya: Tablet Yayınları.
  • Kazancı, M. (1999). Halkla İlişkiler. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • Neuman, W. L. (2019). Toplumsal Araştırma Yöntemleri “Nitel ve Nicel Yaklaşımlar” . Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Okay, A. &. (2002). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Okay, A. &. (2013). Türkiye’de Lisans ve Lisansüstü Halkla İlişkiler Eğitimi: Tezlerin Halkla İlişkiler Alanına Katkısının Kantitatif Bir Çalışması (1984-2007). Selçuk İletişim, 5-14.
  • Okay, A. &. (2019). Halkla İlişkiler Bölümü Öğretim Üyelerinin Eğitim Durumu ve Yönettikleri Tezler. Kurgu Dergisi, 18-34.
  • Özel, A. P. (2015). Çevresel Aktivizm, Halkla İlişkiler ve Yeşil Aklama Üzerine Kuramsal Bir Bakış, Selçuk İletişim, 8(4), ss: 73-89. Selçuk İletişim, 73-89.
  • Pira, A., & Kocabaş, F. (2005). Halkla İlişkileri Sorgulamak. Selçuk İletişim, 34-40.
  • Solmaz, B. E. (2018). Türkiye’de Lisansüstü Halkla İlişkiler Eğitimi Üzerine Bir Araştırma: Doktora Tezlerinin Halkla İlişkiler Alanına Katkısının Niceliksel İçerik Analizi 2008-2017. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 236-248.
  • Solmaz, B. T. (2017). Halkla İlişkiler Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme: Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinin Gözünden Halkla ilişkiler Eğitimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 256-272.
  • Şen, A. F. (2012). Müzakereci Demokrasi ve Halkla İlişkiler: Kamu Yönetiminde Alternatif Bir Halkla İlişkiler Arayışı. Journal of Yaşar University, 4589-4610.
  • Tartop, N. (1993). Halkla İlişkiler. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tuncer, M. U. (2011). Halkla İlişkiler Eğitimi Üzerine Bir Eleştiri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 133-144.
  • Uluslararası Halkla İlişkiler Derneği. IPRA: http://vv.ipra.org/ history/ipras-story adresinden alındı. Erişim Tarihi: 12.11.2023
  • Ustakara, F. (2015). Oydaşmaya-Yönelik Halkla İlişkiler: Halkla İlişkilerde Rasyonel İletişim Bağlamında Müzakareye Kuramsal Bir Bakış. Akademia, 142-150.
  • Ustakara, F., & Yıldız, Y. (2020). “Örgüt Kuramının Bir Parçası Olan Sistem Yaklaşımı Çerçevesinde Bir Yönetim Fonksiyonu Olarak Halkla İlişkiler ve Önemi”. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi., 180-194.
  • Yağmurlu, A. (2019). Kültürel Diplomasi: Kuram ve Pratikteki Çerçevesi. Selçuk İletişim, 1182- 1210.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Saçkin Yayıncılık.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. YÖK : https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp, adresinden alındı. Erişim Tarihi: 12.11.2023
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Reklamcılık (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Ferhat Erdoğan 0000-0002-8143-9693

Tuğçe Boran 0000-0001-5674-4090

Erken Görünüm Tarihi 10 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 2 Haziran 2024
Kabul Tarihi 24 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Erdoğan, M. F., & Boran, T. (2024). TÜRKİYE’DE HALKLA İLİŞKİLER ALANINDA YAZILAN YÜKSEK LİSANS VE DOKTORA TEZLERİNİN ARAŞTIRMA EĞİLİMLERİ:2010-2022. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 7(2), 84-105. https://doi.org/10.61766/hire.1494537


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.