The purpose of this research is to determine the possible effects of the constructivist approach which is applied by teachers, on classroom management. Twenty teachers who were chosen by means of extreme sampling and snowball sampling in Şereflikoçhisar, district of Ankara, participated to the research. The data were collected through an interview guide which was developed based on the related literature and experts opinions. Data were analyzed by using NVivo 2 qualitative data analysis program. According to the results, comparing with the traditional approaches, the use of the constructive approach gives more role and responsibilities to the teachers in classroom management and activities of classroom management dimensions appear to change to the constructivist approach parallelly.
Bu araştırma, İlköğretim I. Kademe (1–5. sınıf) sınıf öğretmenlerinin derslerinde uyguladıkları yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimine olası etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Ankara ili Şereflikoçhisar ilçesinden uç örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemi ile seçilen 20 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, ilgili alan yazından yararlanılarak ve uzman görüşüne başvurularak geliştirilen görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde ise, NVivo 2 nitel veri analizi bilgisayar programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, geleneksel yaklaşımlarla karşılaştırıldığında, yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetiminde öğretmene yeni görev ve sorumluluklar yüklediği ve sınıf yönetimi boyutlarındaki etkinliklerin yapılandırmacı yaklaşıma koşut bir şekilde değiştiği ortaya çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 44 Issue: 44 |