Research Article
PDF Zotero Mendeley EndNote BibTex Cite

Year 2020, Volume 5, Issue 2, 141 - 150, 01.03.2020
https://doi.org/10.24331/ijere.691323

Abstract

References

  • Abazaoğlu, İ., Yıldırım, O. ve Yıldızhan,Y. (2016). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme. International Journal of Turkish Education Sciences, 4(6), 143-160. Akiba, M., LeTendre, G. K., and Scribner, J. P. (2007). Teacher quality, opportunity gap, and national achievement in 46 countries. Educational Researcher, 36(7), 369-387. Buldu, M. ( 2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Millî Eğitim, 204(1), 114-134. Çelebi, N., Babaoğlan, E., Selçuk, G. and Peker, S. (2018). Performans değerlendirme formuna ilişkin öğretmen görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 211-233. Çelikten, M. Sanal, M., and Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237. Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44. MEB (2017). Öğretmen mesleği genel yeterlilikleri: Ankara: Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. MEB (2018). Uygulama öğrencilerinin Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi, 81(2729), 1999-2012. Özer, B., and Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyler hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55. Pehlivan, İ., Demirbaş, A., and Eroğlu, E. (2001). Öğretmenlerin performans değerlendirme modeli ve sicil raporları. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Sabuncuoğlu, O. (2016). Öğretmen gözlemlemenin öğretmeyi öğrenmedeki yeri nedir: Öğretmenin kariyerinde fark yaratabilir mi? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 185-198. Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., and Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453. Trumbull, D. J., and K., Fluet. (2008). What can be learned from writing about early field experiences? Teaching and Teacher Education, 24(6), 1672–1685

The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum

Year 2020, Volume 5, Issue 2, 141 - 150, 01.03.2020
https://doi.org/10.24331/ijere.691323

Abstract

This study was conducted to determine the inadequate professional qualifications of advisor teachers. Employing a qualitative approach, we studied the question “what are your observations regarding the professional qualifications of the advisor teachers during the teaching practicum?” with senior students in various programs such as Turkish, English, mathematics, painting, music and primary school teaching at the Faculty of Education of a small-scale state university in central Turkey. Analyzing the observations of the prospective teachers, we identified seven aspects of inadequate qualifications: (1) professionalism, (2) classroom management, (3) communication, (4) professional development, (5) personality, (6) creating a democratic classroom environment, and (7) usage of instructional material and technology. In terms of professionalism, the analysis yielded that some of the inadequate qualifications are favoring some students over to others and not having the ability to solve problems. With regard to classroom management, the most frequent inadequate qualifications are not taking individual differences into consideration and not being able to ensure student participation to lectures. Regarding communication, lack of communication among educational shareholders and negatively criticizing students are mostly mentioned by student teachers. Based on the findings of the study, we suggest that educational authorities provide in-service training sessions to teachers to work on these problems so that the quality of instruction would increase in schools.

References

  • Abazaoğlu, İ., Yıldırım, O. ve Yıldızhan,Y. (2016). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme. International Journal of Turkish Education Sciences, 4(6), 143-160. Akiba, M., LeTendre, G. K., and Scribner, J. P. (2007). Teacher quality, opportunity gap, and national achievement in 46 countries. Educational Researcher, 36(7), 369-387. Buldu, M. ( 2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Millî Eğitim, 204(1), 114-134. Çelebi, N., Babaoğlan, E., Selçuk, G. and Peker, S. (2018). Performans değerlendirme formuna ilişkin öğretmen görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 211-233. Çelikten, M. Sanal, M., and Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237. Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44. MEB (2017). Öğretmen mesleği genel yeterlilikleri: Ankara: Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. MEB (2018). Uygulama öğrencilerinin Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi, 81(2729), 1999-2012. Özer, B., and Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyler hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55. Pehlivan, İ., Demirbaş, A., and Eroğlu, E. (2001). Öğretmenlerin performans değerlendirme modeli ve sicil raporları. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Sabuncuoğlu, O. (2016). Öğretmen gözlemlemenin öğretmeyi öğrenmedeki yeri nedir: Öğretmenin kariyerinde fark yaratabilir mi? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 185-198. Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., and Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453. Trumbull, D. J., and K., Fluet. (2008). What can be learned from writing about early field experiences? Teaching and Teacher Education, 24(6), 1672–1685

Details

Primary Language English
Subjects Education, Scientific Disciplines
Journal Section Articles
Authors

Savaş KARAGÖZ
AKSARAY ÜNİVERSİTESİ
0000-0002-4410-9214
Türkiye


M. Emir RÜZGAR This is me
AKSARAY ÜNİVERSİTESİ
Türkiye

Publication Date March 1, 2020
Published in Issue Year 2020, Volume 5, Issue 2

Cite

Bibtex @research article { ijere691323, journal = {International Journal of Educational Research Review}, issn = {2458-9322}, eissn = {2458-9322}, address = {Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi E blok Hendek-Sakarya}, publisher = {Sakarya University}, year = {2020}, volume = {5}, pages = {141 - 150}, doi = {10.24331/ijere.691323}, title = {The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum}, key = {cite}, author = {Karagöz, Savaş and Rüzgar, M. Emir} }
APA Karagöz, S. & Rüzgar, M. E. (2020). The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum . International Journal of Educational Research Review , 5 (2) , 141-150 . DOI: 10.24331/ijere.691323
MLA Karagöz, S. , Rüzgar, M. E. "The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum" . International Journal of Educational Research Review 5 (2020 ): 141-150 <https://dergipark.org.tr/en/pub/ijere/issue/51949/691323>
Chicago Karagöz, S. , Rüzgar, M. E. "The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum". International Journal of Educational Research Review 5 (2020 ): 141-150
RIS TY - JOUR T1 - The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum AU - Savaş Karagöz , M. Emir Rüzgar Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.24331/ijere.691323 DO - 10.24331/ijere.691323 T2 - International Journal of Educational Research Review JF - Journal JO - JOR SP - 141 EP - 150 VL - 5 IS - 2 SN - 2458-9322-2458-9322 M3 - doi: 10.24331/ijere.691323 UR - https://doi.org/10.24331/ijere.691323 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 International Journal of Educational Research Review The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum %A Savaş Karagöz , M. Emir Rüzgar %T The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum %D 2020 %J International Journal of Educational Research Review %P 2458-9322-2458-9322 %V 5 %N 2 %R doi: 10.24331/ijere.691323 %U 10.24331/ijere.691323
ISNAD Karagöz, Savaş , Rüzgar, M. Emir . "The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum". International Journal of Educational Research Review 5 / 2 (March 2020): 141-150 . https://doi.org/10.24331/ijere.691323
AMA Karagöz S. , Rüzgar M. E. The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum. IJERE. 2020; 5(2): 141-150.
Vancouver Karagöz S. , Rüzgar M. E. The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum. International Journal of Educational Research Review. 2020; 5(2): 141-150.
IEEE S. Karagöz and M. E. Rüzgar , "The Observations of Student Teachers in Regard to Professional Qualifications of Advisor Teachers During Teaching Practicum", International Journal of Educational Research Review, vol. 5, no. 2, pp. 141-150, Mar. 2020, doi:10.24331/ijere.691323

Message from Editor
International Journal of Educational Research Review (IJERE) journal aims to be a scientific reference source where authors can publish their work and have access to relevant studies.