Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe ve İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Konuşma Kaygıları

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 1 - 13, 30.09.2019
https://doi.org/10.29228/ijlet.23517

Öz

Nicel araştırma desenine göre düzenlenen bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmeni adayları ile İlköğretim Matematik öğretmeni
adaylarının konuşma kaygılarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu doğrultuda öğretmen adaylarının konuşma kaygılarına
ilişkin görüşleri cinsiyet, bölüm, üniversite ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Araştırma kapsamında
verilerin toplanmasında Kinay ve Özkan (2014) tarafından geliştirilen "Öğretmen Adayları İçin Konuşma Kaygısı Ölçeği"
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Fırat, Kastamonu, Erciyes ve Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Türkçe öğretmenliği ve İlköğretim Matematik öğretmenliği 1. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler SPSS paket
programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının konuşma becerilerine ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesinde
cinsiyet ve bölüm değişkenlerine göre farklılaşma olup olmadığını belirlemede bağımsız gruplar t testi, dağılımın normal
olmadığı durumlarda ise Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Üniversite değişkenine göre farklılık olup olmadığının
belirlenmesinde ise varyans analizi yapılmıştır. Araştırma ile Türkçe ve İlköğretim Matematik öğretmeni adaylarının konuşma
kaygılarına ilişkin görüşleri arasında anlamlı farklılıklar belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Çakmak, Ö. ve Hevedenalı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Boyalı, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 4(1), 349-368.
  • Calp, M. (2010). Özel Eğitim Alanı Olarak Türkçe Öğretimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Doğan, T. ve Çoban, A.E (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34 (153), 157-168.
  • Kantarcı, M. ve Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 415- 445.

Speaking Anxiety of Prospective Turkish Language and Elementary Mathematics Teachers

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 1 - 13, 30.09.2019
https://doi.org/10.29228/ijlet.23517

Öz

The aim of this quantitative study is to determine perceptions of prospective Turkish language and elementary mathematics
teachers of their speaking anxiety. Prospective teachers’ opinions were compared in terms of gender, department, university
and grade level variables. “Prospective Teachers’ Speaking Anxiety Scale” developed by Kinay ve Özkan (2014) was used to
collect the data of the study. The study group includes first and fourth year prospective Turkish Language and Elementary
Mathematics teachers enrolled at Fırat and Cumhuriyet Universities. Data was analyzed by using SPSS package program.
Independent groups t test was used to determine whether there was a difference according to gender and department variables
in the anxiety levels of teacher candidates' speech skills, and Mann Whitney U test was used when the distribution was not
normal. ANOVA was used to determine whether there is any difference according to the university variable. Results with p <
0.05 were considered statistically significant. Results revealed statistically significant differences among prospective Turkish
language and Elementary Mathematics teachers’ opinions in terms of speaking anxiety.

Kaynakça

  • Çakmak, Ö. ve Hevedenalı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Boyalı, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 4(1), 349-368.
  • Calp, M. (2010). Özel Eğitim Alanı Olarak Türkçe Öğretimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Doğan, T. ve Çoban, A.E (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34 (153), 157-168.
  • Kantarcı, M. ve Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 415- 445.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Nuri Gömleksiz

Hacer Koç Deniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gömleksiz, M. N., & Koç Deniz, H. (2019). Türkçe ve İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Konuşma Kaygıları. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(3), 1-13. https://doi.org/10.29228/ijlet.23517