Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 126 - 150

Öz

Bu çalışmada, sürdürülebilirlik konu alanına yönelik çoktan seçmeli, geçerli ve güvenilir bir başarı testinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma karma araştırma yöntemlerine dayalı keşifsel sıralı tasarım deseni çerçevesinde yürütülmüş olup, çalışma grubunu ise sekizinci sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan toplam 250 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Fen bilimleri, çevre eğitimi ve iklim değişikliği dersi kazanımları dikkate alınarak, gerçekleştirilen alan yazın taraması sonucunda elde edilen ve araştırmacı tarafından hazırlanan sorulardan meydana gelen bir soru havuzu oluşturulmuştur. 69 sorudan oluşan soru havuzu, uzman görüşleri doğrultusunda 36 soruya indirgenmiştir. Dil anlaşılabilirliği incelenen ve gerekli düzenlemeler yapılan 36 soruluk çoktan seçmeli test uygulanmaya hazır hale getirilmiştir. Pilot uygulaması yapılan başarı testinin taslak formu, 250 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerden elde edilen test cevaplarının madde güçlük indeksleri ve madde ayırt edicilik indeksleri hesaplanmıştır. Madde analizleri sonrasında testten toplamda 11 soru çıkarılmıştır. Analizler sonucunda testin ortalama güçlük değeri 0,52 ve ortalama ayırt edicilik değeri ise 0,59 olarak hesaplanmıştır. Geliştirilen testin KR-20 güvenirlik kat sayısı 0,84; Cronbach alpha güvenirlik kat sayısı ise 0,87 olarak tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda geçerli ve güvenilir bir sürdürülebilirlik başarı testi ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda ortaya konulan sürdürülebilirlik başarı testinin araştırmacı ve eğitimciler tarafından ortaokul düzeyindeki öğrencilere yönelik kullanılabilecek bir ölçme aracı olduğu önerilmektedir.

Kaynakça

  • Demir, N., Kızılay, E., & Bektaş, O. (2016). 7. Sınıf Çözeltiler Konusunda Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209-237, https://doi.org/10.17522/nefefmed.52947
  • Elliott, S., & Davis, J. (2009). Exploringtheresistance: An Australianperspective on educatingforsustainability in earlychildhood. International Journal of EarlyChildhood, 41, 65-77, https://doi.org/10.1007/BF03168879
  • Elliott, S., & Davis, J. (2018). Movingforwardfromthemargins: Educationforsustainability in Australianearlychildhoodcontexts. International perspectives on thetheoryandpractice of EnvironmentalEducation: A reader, 163-178, https://doi.org/10.1007/978-3-319-67732-3_12

Development of a Sustainability Achievement Test for Secondary School Students

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 126 - 150

Öz

The aim of this study was to develop a valid and reliable multiple-choice achievement test for the sustainability subject area. The study was conducted within the framework of an exploratory sequential design based on mixed research methods, and the study group consisted of a total of 250 middle school students studying at the eighth grade level. A question pool was created from questions obtained as a result of the literature review conducted by taking into account the science, environmental education and climate change course outcomes and prepared by the researcher. The question pool consisting of 69 questions was reduced to 36 questions in line with expert opinions. The 36-question multiple-choice test, whose language intelligibility was examined and necessary arrangements were made, was made ready to be applied. The draft form of the achievement test, which was piloted, was applied to 250 students. The item difficulty indexes and item discrimination indexes of the test answers obtained from the students were calculated. After the item analyses, a total of 11 questions were removed from the test. As a result of the analyses, the average difficulty value of the test was calculated as 0,52 and the average discrimination value as 0,59. The KR-20 reliability coefficient of the developed test was determined as 0,84; Cronbach alpha reliability coefficient was determined as 0,87. As a result of the research, a valid and reliable sustainability achievement test was presented. It is recommended that the sustainability achievement test presented as a result of the research is a measurement tool that can be used by researchers and educators for secondary school students.

Kaynakça

  • Demir, N., Kızılay, E., & Bektaş, O. (2016). 7. Sınıf Çözeltiler Konusunda Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209-237, https://doi.org/10.17522/nefefmed.52947
  • Elliott, S., & Davis, J. (2009). Exploringtheresistance: An Australianperspective on educatingforsustainability in earlychildhood. International Journal of EarlyChildhood, 41, 65-77, https://doi.org/10.1007/BF03168879
  • Elliott, S., & Davis, J. (2018). Movingforwardfromthemargins: Educationforsustainability in Australianearlychildhoodcontexts. International perspectives on thetheoryandpractice of EnvironmentalEducation: A reader, 163-178, https://doi.org/10.1007/978-3-319-67732-3_12
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi, Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kevser Arslan 0000-0003-0658-7175

Asli Görgülü Arı 0000-0002-6034-3684

Erken Görünüm Tarihi 4 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2025
Kabul Tarihi 1 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslan, K., & Görgülü Arı, A. (2025). Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi. International Journal of Social Science Research, 14(1), 126-150.
AMA Arslan K, Görgülü Arı A. Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi. IJSSR. Temmuz 2025;14(1):126-150.
Chicago Arslan, Kevser, ve Asli Görgülü Arı. “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi”. International Journal of Social Science Research 14, sy. 1 (Temmuz 2025): 126-50.
EndNote Arslan K, Görgülü Arı A (01 Temmuz 2025) Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi. International Journal of Social Science Research 14 1 126–150.
IEEE K. Arslan ve A. Görgülü Arı, “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi”, IJSSR, c. 14, sy. 1, ss. 126–150, 2025.
ISNAD Arslan, Kevser - Görgülü Arı, Asli. “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi”. International Journal of Social Science Research 14/1 (Temmuz2025), 126-150.
JAMA Arslan K, Görgülü Arı A. Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi. IJSSR. 2025;14:126–150.
MLA Arslan, Kevser ve Asli Görgülü Arı. “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi”. International Journal of Social Science Research, c. 14, sy. 1, 2025, ss. 126-50.
Vancouver Arslan K, Görgülü Arı A. Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sürdürülebilirlik Başarı Testinin Geliştirilmesi. IJSSR. 2025;14(1):126-50.

*