Bu çalışmada, sürdürülebilirlik konu alanına yönelik çoktan seçmeli, geçerli ve güvenilir bir başarı testinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma karma araştırma yöntemlerine dayalı keşifsel sıralı tasarım deseni çerçevesinde yürütülmüş olup, çalışma grubunu ise sekizinci sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan toplam 250 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Fen bilimleri, çevre eğitimi ve iklim değişikliği dersi kazanımları dikkate alınarak, gerçekleştirilen alan yazın taraması sonucunda elde edilen ve araştırmacı tarafından hazırlanan sorulardan meydana gelen bir soru havuzu oluşturulmuştur. 69 sorudan oluşan soru havuzu, uzman görüşleri doğrultusunda 36 soruya indirgenmiştir. Dil anlaşılabilirliği incelenen ve gerekli düzenlemeler yapılan 36 soruluk çoktan seçmeli test uygulanmaya hazır hale getirilmiştir. Pilot uygulaması yapılan başarı testinin taslak formu, 250 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerden elde edilen test cevaplarının madde güçlük indeksleri ve madde ayırt edicilik indeksleri hesaplanmıştır. Madde analizleri sonrasında testten toplamda 11 soru çıkarılmıştır. Analizler sonucunda testin ortalama güçlük değeri 0,52 ve ortalama ayırt edicilik değeri ise 0,59 olarak hesaplanmıştır. Geliştirilen testin KR-20 güvenirlik kat sayısı 0,84; Cronbach alpha güvenirlik kat sayısı ise 0,87 olarak tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda geçerli ve güvenilir bir sürdürülebilirlik başarı testi ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda ortaya konulan sürdürülebilirlik başarı testinin araştırmacı ve eğitimciler tarafından ortaokul düzeyindeki öğrencilere yönelik kullanılabilecek bir ölçme aracı olduğu önerilmektedir.
Sürdürülebilirlik Sürdürülebilir Kalkınma Başarı Testi Geçerlilik Güvenilirlik
The aim of this study was to develop a valid and reliable multiple-choice achievement test for the sustainability subject area. The study was conducted within the framework of an exploratory sequential design based on mixed research methods, and the study group consisted of a total of 250 middle school students studying at the eighth grade level. A question pool was created from questions obtained as a result of the literature review conducted by taking into account the science, environmental education and climate change course outcomes and prepared by the researcher. The question pool consisting of 69 questions was reduced to 36 questions in line with expert opinions. The 36-question multiple-choice test, whose language intelligibility was examined and necessary arrangements were made, was made ready to be applied. The draft form of the achievement test, which was piloted, was applied to 250 students. The item difficulty indexes and item discrimination indexes of the test answers obtained from the students were calculated. After the item analyses, a total of 11 questions were removed from the test. As a result of the analyses, the average difficulty value of the test was calculated as 0,52 and the average discrimination value as 0,59. The KR-20 reliability coefficient of the developed test was determined as 0,84; Cronbach alpha reliability coefficient was determined as 0,87. As a result of the research, a valid and reliable sustainability achievement test was presented. It is recommended that the sustainability achievement test presented as a result of the research is a measurement tool that can be used by researchers and educators for secondary school students.
Sustainability Sustainable Development Achievement Test Validity Reliability
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Konular | Fen Bilgisi Eğitimi, Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi | 
| Bölüm | Araştırma Makalesi | 
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 4 Temmuz 2025 | 
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2025 | 
| Kabul Tarihi | 1 Temmuz 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1 | 
*