Amaç: Bu araştırma, fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin yapay zekâya (YZ) yönelik tutumlarını, YZ okuryazarlık düzeylerini ve bunlarla ilişkili faktörleri incelemeyi amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma 431 fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencisi (yaş ortalaması, 20,97±2,52 yıl) ile yürütülmüştür. Öğrencilerin, YZ farkındalık ve görüşleri, literatür taranarak hazırlanan sorularla, YZ tutumları Yapay Zekaya Yönelik Genel Tutum Ölçeği ile, YZ okuryazarlığı Yapay Zekâ Okuryazarlık Ölçeği ile değerlendirilmiştir. İki grup arasındaki ölçüm değerlerinin karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda t testi, ikiden fazla grupta ölçüm değerlerinin karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %70’i sağlık ve sağlık sisteminde YZ teknolojilerinden haberdar olup %80’i ChatGPT/Gemini gibi YZ teknolojilerini kullanmaktadır. Öğrencilerin çoğu YZ’yi ödev, sınav, sunum hazırlama için, hız ve kolaylık sağlaması nedeni ile tercih etmektedir. YZ’ye yönelik pozitif tutum ve negatif tutumun (ortalama puan sırasıyla: 41,35±6.83, 24,22±5,21) ve YZ okuryazarlık (ortalama puan, 45,25±7,98) düzeyinin sınıf ve günlük internet kullanım süresine göre değişmediği bulunmuştur (p>0,05). Cinsiyete göre YZ okuryazarlık düzeyinde anlamlı bir fark yoktur.
YZ’ye yönelik tutum cinsiyete göre değişmektedir, erkek öğrencilerin YZ’ye yönelik pozitif tutumu daha yüksektir (p=0,001). Öğrencilerin %85’i YZ gibi teknolojik gelişmeleri öğrenmeye ve kullanmaya istekli olduğunu belirtmiştir. Diğer yandan, öğrencilerin %40’ı YZ’nin yaygınlaşmasıyla mesleklerinin yok olacağı, %42’si ise YZ’nin gelecekte iş bulmalarını tehlikeye sokacağı konusunda kararsızdır. Öğrencilerin %83’ü YZ’nin ders müfredatına eklenmesi gerektiğini düşünmektedir.
Sonuç: Çalışmamız, fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin YZ’nin sağlık alanındaki potansiyelini fark ettiğini ve bu teknolojiye yönelik olumlu bir tutum sergilediğini ortaya koymuştur. Ancak, öğrencilerin YZ okuryazarlık düzeyleri orta seviyede olup, öğrenciler YZ’nin meslek hayatları üzerindeki etkileri konusunda belirsizlikler yaşamaktadır. Fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin YZ okuryazarlığını geliştirmek için, fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi müfredatlarına temel YZ kavramlarını, veri analizi yöntemlerini ve rehabilitasyonda YZ destekli araçların kullanımını içeren dersler eklenebilir.
Anahtar Kelimeler: Fizyoterapi, okuryazarlık, öğrenci, sağlık, tutum, yapay zekâ
Etik kurul onayı bulunmaktadır.
Yoktur.
Araştırmaya katılan öğrencilere teşekkür ederim.
Objective: This study aimed to investigate the attitudes of physical therapy and rehabilitation students towards artificial intelligence (AI), their AI literacy levels, and the factors associated with these.
Material and Method: The study was conducted with 431 physical therapy ve rehabilitation students (mean age, 20.97 ± 2.52 years). Students' AI awareness and opinions were assessed with questions prepared by reviewing the literature, their attitudes towards AI were assessed with the General Attitude Towards Artificial Intelligence Scale, and their AI literacy was assessed with the Artificial Intelligence Literacy Scale. Independent samples t-test was used to compare the measurement values between two groups, and one-way analysis of variance was used to compare the
measurement values between more than two groups.
Results: 70% of the students were aware of AI technologies in health and the healthcare system, and 80% of them used AI technologies such as ChatGPT/Gemini. Most students prefer AI for assignments, exams, etc., because it provides speed and convenience. It was found that positive and negative attitudes towards AI (mean scores: 41.35 ± 6.83, 24.22 ± 5.21, respectively) and AI literacy level (mean score, 45.25 ± 7.98) did not differ according to class and daily internet usage (p>0.05). Attitude towards AI differed according to gender (p=0.001). 85% of the students stated that they were willing to learn and use technological developments such as AI. On the other hand, 40% of the students are undecided about whether their profession will disappear with the widespread use of AI, and 42% are undecided about whether AI will jeopardize their future job prospects. 83% of the students think that AI should be added to the curriculum.
Conclusion: Our study revealed that physical therapy students are aware of the potential of AI in the health field and have a positive attitude towards this technology. However, the students' AI literacy levels are at an intermediate level, and students have uncertainties about the effects of AI on their professional lives. To improve the AI literacy of physical therapy students, basic AI concepts, data analysis methods, and the use of AI-supported tools in rehabilitation can be added to the physical therapy curriculum.
Keywords: Physical therapy, literacy, student, health, attitude, artificial intelligence.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physiotherapy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | January 16, 2025 |
Acceptance Date | May 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 3 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.