Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının sınıf ortamında materyal kullanımına yönelik tutumlarını ölçecek geçerli ve
güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Çalışmanın örneklemini Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesinde
öğrenim gören 187 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada 33 maddelik bir tutum ölçeği geliştirilerek, ölçeğin geçerlik ve
güvenirlik çalışması yapılmıştır. Çalışmanın sonunda materyal kullanımına yönelik 20 madde ve 2 faktörden oluşan 5’li likert tipi
tutum ölçeği geliştirilmiştir. Materyal kullanımına yönelik geliştirilen tutum ölçeğinin alfa iç tutarlılık katsayısı 0,890 olarak
bulunmuştur.
The aim of this study is to develop a valid and reliable attitude scale in order to measure pre-service teachers’ attitudes toward material usage in classroom environment. The study was carried out with 187 pre-service teachers from Fatih Faculty of Education at Karadeniz Technical University. Validity and assessment of the 33-item attitude scale was done with a pilot study. According to the results of the pilot study, a 5-point likert-type scale of attitude towards material usage in classroom environment, consisting of 20 items and two factors was developed and administered to 187 students, who formed the sampling. The alpha internal consistence coefficient that was calculated for the reliability of the scale was found to be 0,890
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 3 |