This study aims at determining the cognitive skills that the Secondary Schools Test (SST)
intends to assess by setting the factor structures of the mentioned test. For this purpose, students’ SST raw
scores were used. For the factor analysis, data of the years 2000 and 2001 was attained from MEBETEK
Assessment and Evaluation Department. For each year, data of randomly selected 5000 testtakers
from among those who passed the test were used in order to determine the factor structures of SST.
In order to determine the cognitive skills that the factors assess, naming studies were administered by
consulting specialist in the field as well as assessment and evaluation specialists. Consequently, it can be
claimed that SST is composed of five factors and that these factors explain approximately % 60 of the
total variance.
Bu araştırmanın amacı, Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavının (OKS) faktörü yapılarını belirleyerek, ölçmeye çalıştığı zihinsel becerileri belirlemektir. Bunun için öğrencilerin OKS'deki ham puanları kullanılmıştır. Faktör için 2000 ve 2001 yıllarına ait veriler MEB-EĞİTEK Ölçme ve Değerlendirme Daire Başkanlığı'ndan alınmıştır. Her yıl için, Türkiye genelinde sınavı kazananlar olarak beş kişilik kişiden veri alın OKS'nin faktör yapıları belirlenmiştir. faktör sonuçtaki elde edilen faktörlerin, ölçtüğü zihinsel becerileri belirlemek için ölçme ve değerlendirme uzmanları alan uzmanlarının görüşleri alınarak isimlendirme çalışmaları yürütülmüştür. Sonuç olarak OKS'in beş faktörden oluştuğu, bu faktörlerinde toplam varyansın yaklaşık %60'ını açıkladığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 6 Issue: 3 |