Research Article
BibTex RIS Cite

“P4C: Küçük Çocuklar, Büyük Fikirler” eTwinning Projesine Yönelik Öğretmenlerin Görüş ve Değerlendirmeleri

Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 214 - 228, 30.06.2021
https://doi.org/10.46442/intjcss.929211

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, “P4C: Küçük Çocuklar, Büyük Fikirler” eTwinning projesini uygulayan öğretmenlerin proje sonunda görüş ve değerlendirmelerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırma, temel nitel araştırma biçiminde desenlenmiştir. Araştırmanın odağını oluşturan projenin uygulanması, 2020-2021 öğretim yılının ilk döneminde kasım ve aralık aylarında toplamda altı hafta olarak Bartın, Burdur, Eskişehir, Elazığ, Giresun, Siirt illerinde il merkezinde bulunan anaokulu ve ilkokula devam eden öğrenciler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Projenin uygulama sürecinin ardından araştırma için gerekli olan nitel veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilmiş, yanı sıra öğretmen günlükleri ile desteklenmiştir. Araştırmada elde edilen nitel verilerin analizi betimsel analiz yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yapılan analizler sonucu ortaya koyulan bulgulardan uygulanan Çocuklar için Felsefe (P4C) yaklaşımına dayalı eğitim etkinliklerinin öğrencilerde düşünme ve iletişim becerilerinin gelişimi yönüyle oldukça etkili olduğu diğer yandan empati, hoşgörü, saygı gibi önemli değer alanlarına yönelik kazanımlara ulaşılmasına da katkı sağladığı anlaşılmaktadır. Katılımcı öğretmenlerin projeden sonrada P4C uygulamalarına devam etmek istedikleri aynı zamanda yaklaşıma, okul öncesi eğitim programından başlayarak tüm programlarda da yer verilmesi gerektiğini düşündükleri anlaşılmaktadır.

References

  • Akkocaoğlu-Çayır, N. (2015). Çocuklar için felsefe eğitimi üzerine nitel bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Burgh, G., & Yorshansky, M. (2011). Communities of Inquiry: Politics, power and group dynamics. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 436-452.
  • Colwell, M.J., & Lindsey, E. (2003). Preschoolers' emotional competence: Links to pretend and physical play. Division of Humanities, Arts and Social Sciences. https://doi.org/10.1080/03004430303096.
  • Direk, N. (2008). Filozof çocuk. Pan Yayıncılık.
  • Dombaycı, M.A. (2014). Philosophy for Children and Social Inquiry: An Example of Education for Democratic Citizenship through Political Philosophy. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(2), 85-101.
  • Droit, R.P. (2014). Çocuklarla felsefe sohbetleri. (Çev: A. Karakış) İstanbul: Say Yayınları.
  • Gaedi, Y. (2015). The nature of philosophy for children and its role in teaching and learning, Philosophy Study, 5(6), 292-296. https://10.17265/2159-5313/2015.06.004
  • Gregory, M. (2008). Philosophy for children: Practitioner handbook. USA : IAPC Publication, Montclair.
  • Gür, Ç. (2011). Çocuklarla Felsefe. 2 nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, 2011 Antalya
  • Haynes, J. (2002). Children as philosophers learning through enquiry and dialogue ın the primary classroom. Londra: Taylor ve Francis Group.
  • Lipman, M. (2003). Thinking in education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Malboeuf-Hurtubise, C., Léger-Goodes, T., Mageau, G.A, Joussemet, M., Herba, C., Chadi, N., Lefrançois, D., Camden, C., Bussières, È.L, Taylor, G., Éthier, M.A., & Gagnon, M. (2021). Philosophy for children and mindfulness during COVID-19: Results from a randomized cluster trial and impact on mental health in elementary school students. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 20 (107). https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2021.110260.
  • McCall, C.C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek. (Çev. Kurtul Gülenç ve Nihal P. Boyacı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Merriam, S.B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Naraghi, M. S., Ghobadiyan, M., Naderi, E.A., & Shariatmadari, A. (2013). Philosophy for children (P4C) program and social growth. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(5), 398-406.
  • Okur, M. (2008). Çocuklar için felsefe eğitimi programının altı yaş grubu çocuklarının, atılganlık, işbirliği ve kendini kontrol sosyal becerileri üzerindeki etkisi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özden, M. ve Saban, A. (2019). Nitel araştırmada paradigma ve teorik temeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Petek-Boyacı, N., Karadağ, F., ve Gülenç, K. (2018). Çocuklar için felsefe / çocuklarla felsefe: Felsefi metotlar, uygulamalar ve amaçlar. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 31, 145-173.
  • Philgren, A. (2008). Socrates in the Classroom: Rationales and effects of philosophising with children. Sweden: Stockholm University-Elanders Sverige.
  • Philosophy for Children (re-grant). https://educationendowmentfoundation.org.uk/projects-and-evaluation/projects/philosophy-for-children-effectiveness-trial/
  • Stanley S. & Bowkett, S. (2004) But Why?: Teacher's manual: Developing philosophical thinking in the classroom. U.K: Network Educational Press Ltd.
  • Taş, I. (2017). Çocuklar için felsefe eğitimi programının 48-72 aylık çocukların zihin kuramı ve yaratıcılıklarına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Topping, K.J., & Trickey, S. (2007). Collaborative philosophical inquiry for schoolchildren: cognitive gains at 2-year follow-up. Br Journal Education Psychology. 77 (4), 787-796. https://doi.org/10.1348/000709907X193032.
  • Vansieleghem, N., & Kennedy, D. (2011). What is philosophy for children, what is philosophy with children-after Matthew Lipman. Journal of Philosophy of Education, 45(2), 171-182.
  • Ventista, O.M. (2019). An evaluation of the 'philosophy for children' programme: The impact on cognitive and non-cognitive skills. Durham theses, Durham University, School of Education. Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/13121/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

"P4C: Young Children, Big Ideas ”Teachers' Views and Comments on the eTwinning Project

Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 214 - 228, 30.06.2021
https://doi.org/10.46442/intjcss.929211

Abstract

The main purpose of this research is to present the opinions and evaluations of the teachers who implemented the eTwinning project “P4C: Little Kids, Big Ideas” at the end of the project. For this purpose, the research was designed in the form of basic qualitative research. The implementation of the project, which is the focus of the study, was carried out in the first period of the 2020-2021 academic year, in November and December, for a total of six weeks in Bartın, Burdur, Eskişehir, Elazığ, Giresun, Siirt, and the students attending kindergarten and primary school in the provincial center. After the implementation process of the project, the qualitative data required for the research were obtained through semi-structured interviews and supported by teachers' diaries. The analysis of the qualitative data obtained in the study was carried out by the descriptive analysis method. Based on the findings of the analysis conducted in the research, it is understood that educational activities based on the Philosophy for Children (P4C) approach are highly effective in the development of thinking and communication skills in students, while contributing to achievements in important value areas such as empathy, tolerance, and respect. It is understood that the participating teachers want to continue P4C applications after the project and at the same time they think that the approach should be included in all programs starting from the pre-school education program.

References

  • Akkocaoğlu-Çayır, N. (2015). Çocuklar için felsefe eğitimi üzerine nitel bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Burgh, G., & Yorshansky, M. (2011). Communities of Inquiry: Politics, power and group dynamics. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 436-452.
  • Colwell, M.J., & Lindsey, E. (2003). Preschoolers' emotional competence: Links to pretend and physical play. Division of Humanities, Arts and Social Sciences. https://doi.org/10.1080/03004430303096.
  • Direk, N. (2008). Filozof çocuk. Pan Yayıncılık.
  • Dombaycı, M.A. (2014). Philosophy for Children and Social Inquiry: An Example of Education for Democratic Citizenship through Political Philosophy. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(2), 85-101.
  • Droit, R.P. (2014). Çocuklarla felsefe sohbetleri. (Çev: A. Karakış) İstanbul: Say Yayınları.
  • Gaedi, Y. (2015). The nature of philosophy for children and its role in teaching and learning, Philosophy Study, 5(6), 292-296. https://10.17265/2159-5313/2015.06.004
  • Gregory, M. (2008). Philosophy for children: Practitioner handbook. USA : IAPC Publication, Montclair.
  • Gür, Ç. (2011). Çocuklarla Felsefe. 2 nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, 2011 Antalya
  • Haynes, J. (2002). Children as philosophers learning through enquiry and dialogue ın the primary classroom. Londra: Taylor ve Francis Group.
  • Lipman, M. (2003). Thinking in education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Malboeuf-Hurtubise, C., Léger-Goodes, T., Mageau, G.A, Joussemet, M., Herba, C., Chadi, N., Lefrançois, D., Camden, C., Bussières, È.L, Taylor, G., Éthier, M.A., & Gagnon, M. (2021). Philosophy for children and mindfulness during COVID-19: Results from a randomized cluster trial and impact on mental health in elementary school students. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 20 (107). https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2021.110260.
  • McCall, C.C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek. (Çev. Kurtul Gülenç ve Nihal P. Boyacı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Merriam, S.B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Naraghi, M. S., Ghobadiyan, M., Naderi, E.A., & Shariatmadari, A. (2013). Philosophy for children (P4C) program and social growth. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(5), 398-406.
  • Okur, M. (2008). Çocuklar için felsefe eğitimi programının altı yaş grubu çocuklarının, atılganlık, işbirliği ve kendini kontrol sosyal becerileri üzerindeki etkisi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özden, M. ve Saban, A. (2019). Nitel araştırmada paradigma ve teorik temeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Petek-Boyacı, N., Karadağ, F., ve Gülenç, K. (2018). Çocuklar için felsefe / çocuklarla felsefe: Felsefi metotlar, uygulamalar ve amaçlar. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 31, 145-173.
  • Philgren, A. (2008). Socrates in the Classroom: Rationales and effects of philosophising with children. Sweden: Stockholm University-Elanders Sverige.
  • Philosophy for Children (re-grant). https://educationendowmentfoundation.org.uk/projects-and-evaluation/projects/philosophy-for-children-effectiveness-trial/
  • Stanley S. & Bowkett, S. (2004) But Why?: Teacher's manual: Developing philosophical thinking in the classroom. U.K: Network Educational Press Ltd.
  • Taş, I. (2017). Çocuklar için felsefe eğitimi programının 48-72 aylık çocukların zihin kuramı ve yaratıcılıklarına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Topping, K.J., & Trickey, S. (2007). Collaborative philosophical inquiry for schoolchildren: cognitive gains at 2-year follow-up. Br Journal Education Psychology. 77 (4), 787-796. https://doi.org/10.1348/000709907X193032.
  • Vansieleghem, N., & Kennedy, D. (2011). What is philosophy for children, what is philosophy with children-after Matthew Lipman. Journal of Philosophy of Education, 45(2), 171-182.
  • Ventista, O.M. (2019). An evaluation of the 'philosophy for children' programme: The impact on cognitive and non-cognitive skills. Durham theses, Durham University, School of Education. Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/13121/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies, Psychology
Journal Section Research
Authors

Fatma Avcı 0000-0002-7513-9870

Saliha Özdağ 0000-0003-0641-993X

Ekrem Cengiz Akdeniz 0000-0003-1390-8336

Esra Öncü 0000-0001-8213-2004

Emine Öner 0000-0001-9922-0756

Publication Date June 30, 2021
Submission Date April 28, 2021
Acceptance Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Avcı, F., Özdağ, S., Akdeniz, E. C., Öncü, E., et al. (2021). “P4C: Küçük Çocuklar, Büyük Fikirler” eTwinning Projesine Yönelik Öğretmenlerin Görüş ve Değerlendirmeleri. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 214-228. https://doi.org/10.46442/intjcss.929211

 International Journal of Cultural and Social Studies