Importance of
foreign language teaching is increasing around the globe day by day. This also
develops in a similar way in Turkey. Along with following many different ways
and methods in foreign language teaching in the world, importance of foreign
language teaching is increasing in Turkey and there are studies being conducted
on this matter. In this study, evaluation of secondary school English Teaching
Program according to the remarks of teachers with CIPP (Context, Input, Process
and Product) model is targeted. Descriptive model was used since an existing
situation is tried to be revealed. Population of the study consists of 60
English teachers performing their duties in five different educational areas in
the Elazığ province center. In order to determine if there is a significant
difference according to context, input, process and product aspects of the
program according to teachersprofessionalexperiencevariab≤,firstlyhomo≥≠itytestofvariancewasconducted.Asarest–oftheconductedvarianceanalysis,aord∈g→theteachersprofessionalexperiencevariab≤,firstlyhomo≥≠itytestofvariancewasconducted.Asarest̲oftheconductedvarianceanalysis,aord∈g→theteachers professional experiences, of
significance was determined in context aspect. In other aspects, such
difference was not encountered.
Yabancı dil öğretiminin önemi dünyada giderek
artmaktadır. Bu durum Türkiye’de de benzer bir şekilde gelişmektedir. Yabancı
dil öğretiminde dünyada birçok farklı yöntem ve metod izlenmekle birlikte,
Türkiye'de de yabancı dil öğretiminin önemi artmakta ve bu doğrultuda
çalışmalar yapılmaktadır. Bu araştırmada ortaokul İngilizce Öğretim Programının
öğretmen görüşlerine göre CIPP (Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün) modeli
kullanılarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada var olan bir durum
ortaya konmaya çalışıldığından betimsel model kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini Elazığ il merkezinde bulunan ortaokullarda görev yapan İngilizce
öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Elazığ il
merkezindeki beş farklı eğitim bölgesinde görev yapan 60 İngilizce öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin görüşleri bağlam, girdi,
süreç ve ürün boyutlarında aritmetik ortalamalar verilerek açıklanmaya
çalışılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin mesleki deneyim değişkenine göre programın
bağlam, girdi, süreç ve ürün boyutlarına doğrultusunda anlamlı bir fark olup
olmadığını belirlemek için öncelikle varyansların homojenlik testi yapılmıştır.
Yapılan varyans analizi sonucunda öğretmenlerin mesleki deneyimlerine göre
bağlam boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Diğer boyutlarda böyle
bir farklılığa rastlanmamıştır. Öğretmenlerin mezun oldukları programa göre
yapılan t-testi sonucunda ise İngiliz Dili ve Edebiyatı veya İngilizce
Öğretmenliği bölümlerinden mezun olan öğretmenlerin programa yönelik
görüşlerini bu değişkenin büyük oranda etkilemediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.