Akademik teşvik ödeneği 2016 yılından itibaren
üniversitede görev yapan akademik personele ödenmeye başlandığı için yeni bir
uygulamadır. Bu çalışmada da, akademisyenlerin akademik teşvik ödeneğine
ilişkin görüşlerinin içerik analizi yöntemiyle incelenmesi amaçlanmış ve 50
öğretim personelinin görüşüne başvurulmuştur. Çalışmaya katılan
akademisyenlerin büyük bir kısmı akademik teşvik ödeneğini yararlı
bulduklarını; 8’i yararlı bulmadıklarını, 3’ü de kısmen yararlı bulduklarını,
1’i ise bilgisinin olmadığını ifade etmiştir. Akademisyenleri bilimsel
çalışmaya yönelttiği, üreten akademisyenin ödüllendirdiği ve motive ettiği,
akademisyenleri maddi olarak desteklediği, akademik yayınların sayısını
arttırdığı ve akademisyenlerin yayınlarında çeşitlilik sağladığı için akademik
teşvik ödeneği yararlı bulunmuştur. Ancak akademisyenler akademik teşvik
uygulamasının akademik çalışmaların niteliğinde düşmelere sebep olabileceğine
ve etik açıdan sıkıntılar yaşanabileceğine dikkat çekmişlerdir. Ayrıca,
çalışmada akademisyenlerin akademik teşvik ödeneği puanlama sistemine ilişkin
görüşleri ve öneriler alınmıştır. Akademisyenler, akademik teşvik
uygulamasında niteliğin göz ardı edilmemesini ve denetimin arttırılmasını
istemektedirler.
Academic incentive allowance is a new practice began to be paid to
academic staff working at the universities since 2016. In this study, it was
aimed to examine the opinions of scholars about academic incentive allowance
by content analysis method and 50 faculty members consulted. Most of the
academicians who participated in the study (38) stated that they found the
academic incentive allowance beneficial, but 8 are not useful, 3 find partial
useful and 1 has no knowledge. Academic incentive allowance was found to be
beneficial because it encourages academicians to scientific work, rewards and
motivates the producing academicians, funds academicians financially,
increases the number of academic publications, and diversifies academicians'
publications. However, academics have pointed out that the application of
academic incentive can cause the fall in the quality of academic studies and
ethical dilemmas can be experienced. Moreover, in the study, opinions and
suggestions about the academic incentive allowance scoring system were taken
from the academicians. Academicians want the quality of academic incentives
not to be ignored and to increase the supervision in the application of
academic incentives.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.