The aim of this research was to examine the skills of prospective
teachers to design mathematics connection activities with different
disciplines. In the research it was asked that prospective teachers design a
mathematical activity in which mathematics was connected with the ability to
connect to different disciplines. For this purpose, the research was carried
out using the case study model. The study group had 19 mathematics, 11
physics, and 10 chemistry prospective teachers. The designed activities were
examined according to purpose, cognitive processes and mathematical
competence and skills. As a result of the analysis of the obtained data, the
concept of ratio-proportion was mostly mentioned in the designed mathematical
learning activities. It was involved also in other mathematical concepts such
as derivative, function, proposition and percentage. In the classification of
the designed activities according to the aims, it was found that the
consolidation activities were the most and the difficulties and the
misconceptions activities were the least. The 5 groups of prospective
teachers preferred to develop activities for new learning. When the
activities designed by prospective teachers were classified according to the
cognitive processes, they were designed to practice, evaluate, consider,
apply and produce in descending order. The activities that were developed did
not include interpret and create activities. According to mathematical
competence and skills, problem solving, modeling and different representations
activities were mostly involved. Activities for generalization, proof and
reasoning and technology use were the least developed activities.
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının matematiği
farklı disiplinlerle ilişkilendirme etkinlikleri tasarlama becerilerini
incelemektir. Tasarlanan etkinlikler amaç, bilişsel süreçler ve matematiksel
yeterlik ve becerilere göre incelenmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarından
matematiği farklı disiplinlerle ilişkilendirme becerisinin yer aldığı bir
matematik etkinliği tasarlamaları istenmiştir. Bu amaç ile araştırma özel durum
çalışması modeli ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunda 19 matematik, 11 fizik ve 10 kimya öğretmen adayı
bulunmaktadır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, tasarlanan matematiksel
öğrenme etkinliklerinde en çok oran-orantı kavramına yer verilmiştir. Türev,
fonksiyon, önerme ve yüzde gibi diğer matematiksel kavramlar da etkinliklerde
yer almıştır. Tasarlanan etkinliklerin amaçlara göre sınıflandırılmasında
sırasıyla pekiştirme etkinlikleri en fazla, zorluk ve yanılgıları aşma
etkinliklerinin en az olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarından oluşan 5 grup
ise yeni öğrenmelere yönelik etkinlik geliştirmeyi tercih etmişlerdir. Öğretmen
adayları tarafından tasarlanan etkinlikler bilişsel süreçlere göre
sınıflandırıldığında, azalan yönde sırasıyla uygulama, değerlendirme, düşünme,
kullanma ve üretme etkinlikleri tasarlanmıştır. Geliştirilen etkinliklerde
yorumlama ve oluşturma türünden etkinlikler yer almamıştır. Matematiksel
yeterlik ve becerilere göre incelemede ise en çok problem çözme, modelleme ve
farklı temsillere yer veren etkinlikler yer almaktadır. Genelleme, ispat ve
akıl yürütme ve teknoloji kullanımına yönelik etkinlikler ise en az
geliştirilen etkinlikler olmuşlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.