Research Article
BibTex RIS Cite

Akran Eğitimi ile Meme Kanseri Farkındalık Eğitimi Alan Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Bilgi ve Davranış Düzeyleri

Year 2022, Volume: 1 Issue: 1, 29 - 34, 01.01.2022

Abstract

Amaç: Bu araştırma akran eğitimi ile meme kanseri, kendi kendine meme muayenesi (KKMM) eğitimi alan öğrencilerin bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, 2015-2016 öğretim yılında bir vakıf üniversitesi tıp ve sağlık bilimleri fakültesinde yapıldı. Üniversitede hemşirelik birinci sınıfta; tıp bir ve ikinci sınıfta eğitim gören öğrencilerinden gönüllü 79 öğrenciye ulaşıldı. Araştırmada danışmanlık yapacak olan 7 akran eğitimcisi (tıp I öğrencisi) meme kanseri ve KKMM konusunda uzman bir eğitimci tarafından eğitildi. Bu 7 akran eğitimcisi 90 öğrenciye ikişer-dörderli gruplar halinde aynı eğitimi verdi.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %59.5’i kadın, %40.5’i ise erkekti ve öğrencilerin tamamı bekardı. Öğrencilerin eğitim durumlarına bakıldığında %92.4’ü tıp fakültesi, %7.6’sı hemşirelik bölümü öğrencisi ve %67.1’i 1. Sınıf %32.9’u 2. Sınıf idi.
Sonuç: Akran eğitimi öncesi alınan puan ortalaması, eğitim sonrası alınan puan ortalaması arasında anlamlı bir fark vardı. (P<0,05).

Thanks

Araştırmada yer alan akran eğitimcilerimiz: Beril Baş, Emre Aslanbay, Mert Üstündağ, Ronahi Polat, Servet Karadaş, Aykut Kocalar, İrem Çağlayan, Sümeyra Korkmaz, Melda Parmaksız, Omar Alboushi’ ye emekleri için teşekkür ederiz.

References

  • Malak, A. T., Dicle, A. (2007). Assessing the efficacy of a peer education model in teaching breast self-examination to university students. Asian Pac J Cancer Prev, 8(4), 481-4.
  • Maurer, F. (1997). A peer education model for teaching breast self-examination to undergraduate college women. Cancer Nursing, 20(1), 49-63.

Knowledge and Behavioral Levels of Health Sciences Students Who Received Breast Cancer Awareness Training with Peer Education

Year 2022, Volume: 1 Issue: 1, 29 - 34, 01.01.2022

Abstract

Aim: This research was carried out to determine the knowledge level of students who received breast cancer and breast self-examination (BSE) education with peer education.
Material and Method: The research was carried out in private university faculty of medicine and health sciences in 2015-2016 academic year. Nursing at university is in first grade; 79 students volunteering from one and second year medical education were reached. 7 peer educators (medical students I), who will provide consultancy in the research, were trained by a specialist educator in breast cancer and BSE. These 7 peer educators gave the same education to 90 students in groups of two or four.
Results: 59.5% of the students participating in the study were female and 40.5% were male and all students were single. Considering the educational status of the students, 92.4% were medical faculty, 7.6% were nursing students and 67.1% were 1st grade, 32.9% were 2nd grade.
Conclusion: There was a significant difference between the average score received before peer education and the average score received after education. (P <0.05).

References

  • Malak, A. T., Dicle, A. (2007). Assessing the efficacy of a peer education model in teaching breast self-examination to university students. Asian Pac J Cancer Prev, 8(4), 481-4.
  • Maurer, F. (1997). A peer education model for teaching breast self-examination to undergraduate college women. Cancer Nursing, 20(1), 49-63.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Research Articles
Authors

Arzu Tuna

Ozlem Soran

Ebru Karaaslan

Early Pub Date March 28, 2023
Publication Date January 1, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Tuna, A., Soran, O., & Karaaslan, E. (2022). Akran Eğitimi ile Meme Kanseri Farkındalık Eğitimi Alan Sağlık Bilimleri Öğrencilerinin Bilgi ve Davranış Düzeyleri. IZTU Journal of Medical and Health Sciences, 1(1), 29-34.