Sınıf Öğretmenlerinin İki Dilli Sınıflarda Yaşadığı Eğitsel ve İletişimsel Problemlere İlişkin Görüşleri
Year 2021,
Volume: 9 Issue: 17, 380 - 404, 27.04.2021
Yücel Pekgenç
,
Fatih Yılmaz
Abstract
Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin iki dilli sınıflarda yaşadığı eğitsel ve iletişimsel sorunlara ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma, temel nitel araştırma desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmada; Diyarbakır ilinde bulunan 8 ilkokulda görev yapmakta olan, ana dili eğitim dilinden farklı olan öğrencilerle çalışmış 20 sınıf öğretmeninden görüş alınmıştır. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile ses kaydı alınarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel veri analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; iki dilli sınıflarda temelde iletişim sorunlarının olduğu ve iki dilli öğrencilerin kendilerini ifade edememe ve telaffuzda zorlanma gibi sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir.
References
- Aksan, D. (2015). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dil bilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
- Asrağ, A. C. (2009). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin anadil öğrenim problemleri ve sınıf iklimine etkisi: Türkçe konuşma problemi Şanlıurfa örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Ayan-Ceyhan, M., & Koçbaş, D. (2009). Çiftdillilik ve eğitim. İstanbul: Eğitim Reformu.
- Belet, Ş. D. (2009). İki dilli Türk öğrencilerin ana dili Türkçeyi öğrenme durumlarına ilişkin öğrenci, veli ve öğretmen görüşleri (Fjell ilköğretim okulu örneği, norveç). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü Dergisi, 71-85.
- Bloomfield, L. (1935). Language. Chicago: George Allen & Unwin Ltd.
- Coşkun, V., Derince, M. Ş., & Uçarlar, N. (2010). Dil yarası. Diyarbakır: DİSA Yayınları.
- Cummins, J. (2001). Bilingual children's mother tongue: why is it important for education? Sprogforum, 19, 15-20.
- Delpit, L. (2006). Other people’s childiren: cultural conflict ın the classroom. New York: The New Press.
- Ergün, Ö. R. (2017). Sınıf öğretmenlerinin anadili farklı öğrenciler ile yaşadığı sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
- Gözüküçük, M. (2015 ). Anadili Türkçe olmayan ilkokul öğrencilerine ilkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış doktora tezi Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Gümüş, A. (2012). Eğitimde anadilinin kullanımı ve çiftdilli eğitime dair halkın tutum ve görüşleri eğitim sen Türkiye taraması 2010. Eğitim Bilim Toplum, 37, 52-75.
- Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımları ve modelleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Hamidi, N. B. (2015). Sınıf öğretmenlerinin ana dili farklı farklı olan öğrencilere Türkçe öğretimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
- Keklik, İ. (2017). Bilişsel gelişimi. İ. Yıldırım içinde, Eğitim psikolojisi (s. 89-93). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Keskinkılıç, K., & Keskinkılıç, S. B. (2007). Türkçe ve ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: desen ve uygulamalar için bir rehber. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Oruç, Ş. (2016). Ana dili, ikinci dil, iki dillilik, yabancı dil. The Journal of Academic Social Science Studies (JASSS), 279-290.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemi (3. baskıdan çeviri b.). (S. B. Demir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
- Sarı, M. (2002). İki dilli çocukların çözümleme yöntemiyle okuma yazma öğrenirken karşılaştıkları güçlükler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 108-122.
- Tulu, Y. (2009). Ana dili Türkçe olan ve ana dili Türkçe olmayan (iki dilli) 4-7 yaş çocukların dil düzeylerine etki eden faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Yazıcı, Z. G. (2007). Birinci ve ikinci dili Türkçe olan iki dilli çocukların Türkçeyi kazanımlarına dil merkezli okul öncesi eğitim programının etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Yiğit, V. (2009). Ses temelli cümle yöntemi ile ilk okuma yazma öğretim sürecinde karşılaşılan güçlükler ve bu güçlüklerle baş etme stratejilerinin belirlenmesi; (Şırnak ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, F., & Şekerci, H. (2016). Ana dil sorunsalı: sınıf öğretmenlerinin deneyimlerine göre ilkokul öğrencilerinin yaşadıkları sorunlar. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 47-63.
- Zengin, M. & Ataş-Akdemir, Ö. (2020). Teachers’ views on parent involvement for refugee children’s education. Journal of Computer and Education Research, 8 (15), 75-85. DOI: 10.18009/jcer.649547
Opinions of Classroom Teachers on Educational and Communicative Problems in Bilingual Classrooms
Year 2021,
Volume: 9 Issue: 17, 380 - 404, 27.04.2021
Yücel Pekgenç
,
Fatih Yılmaz
Abstract
The purpose of this research is to determine the opinions of classroom teachers about educational and communicative problems in bilingual classrooms. The research was designed according to the basic qualitative research design. The study group consisted of 20 classroom teachers who worked with students whose mother tongue was different from the language of instruction working in 8 primary schools in Diyarbakir. Semi-structured interview technique was used as the data collection tool in the research and the data was collected by a voice recorder. Descriptive data analysis was used in the analysis of the data. As a result of the research; It was determined that there are mainly communication problems in bilingual classes and bilingual students have problems such as inability to express themselves and difficulty in pronunciation.
References
- Aksan, D. (2015). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dil bilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
- Asrağ, A. C. (2009). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin anadil öğrenim problemleri ve sınıf iklimine etkisi: Türkçe konuşma problemi Şanlıurfa örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Ayan-Ceyhan, M., & Koçbaş, D. (2009). Çiftdillilik ve eğitim. İstanbul: Eğitim Reformu.
- Belet, Ş. D. (2009). İki dilli Türk öğrencilerin ana dili Türkçeyi öğrenme durumlarına ilişkin öğrenci, veli ve öğretmen görüşleri (Fjell ilköğretim okulu örneği, norveç). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü Dergisi, 71-85.
- Bloomfield, L. (1935). Language. Chicago: George Allen & Unwin Ltd.
- Coşkun, V., Derince, M. Ş., & Uçarlar, N. (2010). Dil yarası. Diyarbakır: DİSA Yayınları.
- Cummins, J. (2001). Bilingual children's mother tongue: why is it important for education? Sprogforum, 19, 15-20.
- Delpit, L. (2006). Other people’s childiren: cultural conflict ın the classroom. New York: The New Press.
- Ergün, Ö. R. (2017). Sınıf öğretmenlerinin anadili farklı öğrenciler ile yaşadığı sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
- Gözüküçük, M. (2015 ). Anadili Türkçe olmayan ilkokul öğrencilerine ilkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış doktora tezi Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Gümüş, A. (2012). Eğitimde anadilinin kullanımı ve çiftdilli eğitime dair halkın tutum ve görüşleri eğitim sen Türkiye taraması 2010. Eğitim Bilim Toplum, 37, 52-75.
- Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımları ve modelleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Hamidi, N. B. (2015). Sınıf öğretmenlerinin ana dili farklı farklı olan öğrencilere Türkçe öğretimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
- Keklik, İ. (2017). Bilişsel gelişimi. İ. Yıldırım içinde, Eğitim psikolojisi (s. 89-93). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Keskinkılıç, K., & Keskinkılıç, S. B. (2007). Türkçe ve ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: desen ve uygulamalar için bir rehber. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Oruç, Ş. (2016). Ana dili, ikinci dil, iki dillilik, yabancı dil. The Journal of Academic Social Science Studies (JASSS), 279-290.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemi (3. baskıdan çeviri b.). (S. B. Demir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
- Sarı, M. (2002). İki dilli çocukların çözümleme yöntemiyle okuma yazma öğrenirken karşılaştıkları güçlükler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 108-122.
- Tulu, Y. (2009). Ana dili Türkçe olan ve ana dili Türkçe olmayan (iki dilli) 4-7 yaş çocukların dil düzeylerine etki eden faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Yazıcı, Z. G. (2007). Birinci ve ikinci dili Türkçe olan iki dilli çocukların Türkçeyi kazanımlarına dil merkezli okul öncesi eğitim programının etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Yiğit, V. (2009). Ses temelli cümle yöntemi ile ilk okuma yazma öğretim sürecinde karşılaşılan güçlükler ve bu güçlüklerle baş etme stratejilerinin belirlenmesi; (Şırnak ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, F., & Şekerci, H. (2016). Ana dil sorunsalı: sınıf öğretmenlerinin deneyimlerine göre ilkokul öğrencilerinin yaşadıkları sorunlar. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 47-63.
- Zengin, M. & Ataş-Akdemir, Ö. (2020). Teachers’ views on parent involvement for refugee children’s education. Journal of Computer and Education Research, 8 (15), 75-85. DOI: 10.18009/jcer.649547