Every person is born with a number of unique abilities. However, gifted individuals
are superior to others in subjects such as intellectual skills, specific academic skills,
creative and productive thinking, leadership skills, visual-applied arts and psychomotor
skills. As gifted individuals differ from other individuals, they may show different
characteristics from each other. What distinguishes the gifted from each other is
advanced mental ability and special skills in various fields. As a result of the researches,
it was observed that the general self-concept of gifted children was positively higher
than their normal peers. It has emerged that there are many factors affecting the selfconcept
of gifted individuals and that generalization about self-concept of gifted
individuals is not very accurate. The most critical feature directly shaped by attachment
is self-concept. According to attachment theory, children develop self-concept, which
is composed of expectations and beliefs about how much they can be loved and valued
on the basis of attachment relationships at an early age and their values in the eyes of others.
Her
insan kendine özgü bir takım yeteneklerle doğmaktadır. Ancak üstün yetenekli
bireyler entelektüel beceriler, özel akademik beceriler, yaratıcı ve üretici
düşünme, liderlik becerisi, görsel-uygulamalı sanatlar ve psikomotor beceriler
gibi konularda diğer bireylerden üstünlük göstermelerdir. Üstün yetenekli bireyler
diğer bireylerden farklılık gösterdikleri gibi birbirlerinden de farklı
özellikler gösterebilmektedir. Üstün yeteneklileri birbirlerinden ayıran ileri
düzeyde zihinsel yetenek ve çeşitli alanlarda özel yeteneklerdir.
Yapılan araştırmalar sonucunda üstün yetenekli
çocukların genel benlik algılarını normal
yaşıtlarından olumlu anlamda daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Üstün yetenekli
bireylerin benlik algısını etkileyen bir çok faktörün olduğu ve üstün yetenekli
bireylerin benlik algıları hakkında genelleme yapmanın çok doğru olmadığı
görüşleri ortaya çıkmıştır.
Bağlanmanın
doğrudan biçimlendirdiği en kritik özellik benlik algısıdır. Bağlanma kuramına
göre çocuklar erken yaşlardaki bağlanma ilişkileri temelinde kendilerinin ne
kadar sevilebilir ve değerli olduklarına ve başkalarının gözündeki değerlerine
ilişkin beklenti ve inançlardan oluşan, benlik algısı geliştirirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Counselling and Guidance of Gifted |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |
Türkiye'den makaleleri gönderen akademisyenlerin Türkçe olarak makalelerini yüklemeleri, tüm hakemlik süreçlerinden sonra kabul edilirse ingilizce çevirisinin yapılması önemle duyurulur.