Every person is born with a number of unique abilities. However, gifted individuals
are superior to others in subjects such as intellectual skills, specific academic skills,
creative and productive thinking, leadership skills, visual-applied arts and psychomotor
skills. As gifted individuals differ from other individuals, they may show different
characteristics from each other. What distinguishes the gifted from each other is
advanced mental ability and special skills in various fields. As a result of the researches,
it was observed that the general self-concept of gifted children was positively higher
than their normal peers. It has emerged that there are many factors affecting the selfconcept
of gifted individuals and that generalization about self-concept of gifted
individuals is not very accurate. The most critical feature directly shaped by attachment
is self-concept. According to attachment theory, children develop self-concept, which
is composed of expectations and beliefs about how much they can be loved and valued
on the basis of attachment relationships at an early age and their values in the eyes of others.
Her insan kendine özgü bir takım yeteneklerle doğmaktadır. Ancak üstün yetenekli bireyler entelektüel beceriler, özel akademik beceriler, yaratıcı ve üretici düşünme, liderlik becerisi, görsel-uygulamalı sanatlar ve psikomotor beceriler gibi konularda diğer bireylerden üstünlük göstermelerdir. Üstün yetenekli bireyler diğer bireylerden farklılık gösterdikleri gibi birbirlerinden de farklı özellikler gösterebilmektedir. Üstün yeteneklileri birbirlerinden ayıran ileri düzeyde zihinsel yetenek ve çeşitli alanlarda özel yeteneklerdir.
Yapılan araştırmalar sonucunda üstün yetenekli çocukların genel benlik algılarını normal yaşıtlarından olumlu anlamda daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Üstün yetenekli bireylerin benlik algısını etkileyen bir çok faktörün olduğu ve üstün yetenekli bireylerin benlik algıları hakkında genelleme yapmanın çok doğru olmadığı görüşleri ortaya çıkmıştır.
Bağlanmanın doğrudan biçimlendirdiği en kritik özellik benlik algısıdır. Bağlanma kuramına göre çocuklar erken yaşlardaki bağlanma ilişkileri temelinde kendilerinin ne kadar sevilebilir ve değerli olduklarına ve başkalarının gözündeki değerlerine ilişkin beklenti ve inançlardan oluşan, benlik algısı geliştirirler.
Primary Language | tr |
---|---|
Subjects | Psychology, Multidisciplinary |
Journal Section | Counselling and Guidance of Gifted |
Authors |
|
Dates |
Publication Date : August 15, 2019 |
APA | Kartel, O , Tortop, H . (2019). ÜSTÜN YETENEKLİ VE NORMAL ÖĞRENCİLERİN BENLİK SAYGISI VE BAĞLANMA DÜZEYLERİ . Journal of Gifted Education and Creativity , 6 (2) , 167-177 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/jgedc/issue/48528/600401 |