the future and why they choose these occupations. Case study research design was used in
this qualitative study. The sample of the study consist of 21 volunteer children attending to 6
age groups in kindergartens of Gazi University Pediatric Development Applied Research and
Training Center in the fall semester, 2015-2016 academic year. Data were collected by using
drawing and interview techniques. Categories were obtained from the drawings and interviews.
When the reason why children chose these occupations was examined, reasons were formed in
categories such as having a strong liking for these occupations, personal values, taking parents
as a model, curiosity, and their parents’wish for these occupations.
Bu çalışmada, okul öncesi dönemdeki 6 yaş çocuklarının gelecekte olmak istedikleri
mesleklerin neler olduğunu ve neden bu meslekleri seçtiklerini belirlemek amaçlanmıştır.
Araştırmada nitel araştırma modeli kapsamında durum çalışması deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim öğretim yılı güz döneminde Gazi
Üniversitesi Çocuk Gelişimi Araştırma Uygulama ve Eğitim Merkezi’ ne bağlı anaokullarında
6 yaş grubuna devam eden 21 çocuk oluşturmaktadır. Veriler çizim ve görüşme teknikleri
kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çocukların
gelecekte olmak istedikleri meslekleri seçme nedenleri incelendiğinde, bu nedenler “mesleğe
sevgi duyma”, “kişisel değerler”, “anne babayı model alma”, “merak ve anne babalarının bu
mesleği istemesi” kategorilerinde toplanmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Acceptance Date | August 17, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |