The aim of
this study is to develop an assessment tool in order to identify the
self-efficacy levels of teachers regarding the scientific research. 556
teachers, teaching on various fields of education, have participated in the
study. The data acquired from the exploratory factor analysis, primary and
secondary level confirmatory factor analysis and reliability analysis show that
self-efficacy scale has high validity and reliability. As a result of the
exploratory and confirmatory factor analysis, a scale, composed of 6 factors
and 37 articles was attained. The internal validity of the scale is assessed
through the super- and sub-groups of 27% ‘independent samples t-test’ and it
was concluded that the variation is statistically meaningful. According to the results, along with the
6-factors structure of the scale, it was calculated that the reliability
co-efficient of the overall scale is 0,92, and for the factors, respectively,
reporting is 0,92; data analysis is 0.81; literature review is 0,89; method is
0,89; identifying hypothesi(e)s is 0,88 and defining the problem is 0,86. As to
the result of the studies of confirmatory factor analysis, the compatibility
indexes regarding the recommended model are calculated as GFI (0.77), CFI
(0.97), NFI (0.95), RMSEA (0.073), CFI (0.97), AGFI (0.73), SRMR (0.062). The
results indicate that the scale is suitable for assessing the self-efficacy
perceptions of the teachers regarding the scientific research.
Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlerin bilimsel araştırmaya yönelik öz-yeterlilik
düzeylerini belirlemek için bir ölçme aracı geliştirmektir. Çalışmaya farklı
branşlarda görev yapan 556 öğretmen katılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi,
birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi ve güvenilirlik analizi
sonucunda elde edilen öz-yeterlilik ölçeğinin yüksek geçerlilik ve
güvenilirliğe sahip olduğunu göstermiştir. Yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı
faktör analizi sonucu 6 faktörden ve 37 maddeden oluşan ölçek elde edilmiştir.
Ölçeğin iç geçerliği, %27’lik üst ve alt gruplar ‘bağımsız gruplar t testi’ ile
değerlendirilmiş ve farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre ölçek 6 faktörlü bir yapı göstermekle
birlikte ölçeğin geneli için güvenirlik katsayısı 0,92, faktörler için ise
sırasıyla raporlaştırma 0,92; veri analizi 0,81; literatür tarama 0,89; yöntem
0,89; hipotez(ler)i belirleme 0,88 ve problemi tanımlama 0,86 olarak
hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları sonucuna göre, önerilen
modele ilişkin uyum indekslerinden GFI (0.77), CFI (0.97), NFI (0.95), RMSEA
(0.073), CFI (0.97), AGFI (0.73), SRMR (0.062) olarak hesaplanmıştır. Sonuçlar
ölçeğin öğretmenlerin bilimsel araştırmaya yönelik öz-yeterlilik algılarını
ölçmek için uygun olduğunu göstermektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2019 |
Acceptance Date | June 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 6 |