The purpose of this study is; In the first years of the pro-fessions' professions, they tried to get suggestions about the difficulties they experienced about classroom management, their experiences and the prospective teachers. For this purpose, In the 2016-2017 academic year, a working group was formed with 64 teachers in Mardin -Artuklu, which was determined by the maximum diversity sampling technique from different stage, school type and branch sampling tech-niques.Data were collected by distributing semi-structured interview forms. The data were subjected to content analysis and the findings were; The theme is presented in tables with sub-theme / views and frequencies. When the findings of the study are examined, it is mainly caused by the teacher qua-lifications / characteristics of the teachers in class manage-ment (keeping the attention of the students alive, lack of teachers in the field ...) It was observed that they had prob-lems due to parents (social and cultural differences, parent attitudes), location (lack of physical conditions, crowded classes). Suggestions for newly recruited teachers were the development of teacher qualifications, creation of approp-riate classroom climate, different methods-techniques, and the organization of space.
Bu çalışma; öğretmenlerin mesleklerinin ilk yıllarında sınıf yönetimine ilişkin yaşadıkları zorluklar, tecrübeler ile göreve yeni başlayan öğretmen adaylarına yönelik önerileri alınmaya çalışılmıştır. Bu amaçla 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında, Mardin –Artuklu ilçesinde, farklı kademe, okul türü ve branştan amaçlı örnekleme tekniklerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi tekniği ile belirlenen 64 öğretmen ile çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışmaya katılan öğretmenlere veri toplama formaları dağıtılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutu-larak, bulgular; tema, alt tema/görüş ve frekanslarla birlikte tablolar halinde sunulmuştur. Çalışma bulguları incelendiğinde öğretmenlerin sınıf yönetiminde genel olarak öğretmen yeterlilik/özelliklerinden kaynaklı (öğrenci dikkat-inin canlı tutulması, öğretmen alan yetersizliği...) öğrencil-erden kaynaklı (öğrencilerin derse hazırlıksız gelmesi, öğrenci hazırbulunuşluk durumları, belirlenen kuralların ihlal edilmesi...), velilerden kaynaklı (sosyal ve kültürel farklılıklar, veli tutumları), mekandan kaynaklı (fiziki şartların yetersizliği, sınıfların kalabalık olması) hususlarda sorun yaşadıkları görülmüştür. Göreve yeni başlayan öğretmenlere yönelik öneriler ise öğretmen yeterliliklerinin geliştirilmesi, uygun sınıf ikliminin oluşturulması, farklı yöntem-teknik kullanımı ve mekanın düzenlenmesi hu-suslarında olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | May 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |