Bu
makalede, Volkswagen’in küresel düzeyde yaşadığı emisyon krizi ve bu krizden kurumsal
itibarını koruyarak çıkmak için yaptığı halkla ilişkiler uygulamaları imaj
restorasyon teorisi yardımıyla incelenmektedir. Etik olmayan davranışların,
kurumsal kültür ve imajın yeniden önem kazandığı günümüzde bilimsel açıdan incelenmeye
değer önemli bir vaka analizi oluşturmaktadır.
Ayrıca, kriz iletişiminin nasıl sağlandığı araştırmanın
gerçekleştirildiği 21.08.2015 ile 23.10.2017 tarihleri arasında, Türkiye’de en
fazla tiraja sahip ana akım medyayı temsil eden gazetelerden Hürriyet, Sabah ve
Dünya Gazeteleri’nde krizin kaç kez habere konu edildiği ve bu haberlerin
içeriklerinin halkla ilişkiler ve kriz iletişimi uygulamaları analizi
yardımıyla analiz edilmiştir. Bu haberlerin çift yönlülük, şeffaflık, özür
dileme, açıklama yapma, krize sahip çıkma ve tek seslilik gibi halkla ilişkiler
uygulamalarına örnek oluşturdukları ve görülmektedir.
In this article we
analyzed the Volkswagen emission crisis which occured global level and the
public relations practices applied by Volkswagen to protect instutional reputation
in crisis management. This issue is an important and scientific case study that
has become a major issue today when unethical behaviors, corporate culture and
image is gained importance again. Also, how the public relation and crisis
communication are applied examined by the help of Benoit’s image restoration
theory between the research period of 23.09.2015 and 23.10.2017 by crisis news how
many times had published by Hürriyet, Sabah and Dünya newspapers which are
representing the mainstream media with the most circulation in Turkey through the
contents of these news were discussed. These news are seen as examples of
Public Relations practices such as bi-directional, transparency, apology,
explanation, crisis-taking and Single-voice analyzed with the help of Benoit’s
image restoration theory. Within the scope of the review, the approach of
Volkswagen's central management and Turkish Distributor Doğuş Otomotiv to
Public Relations practices in crisis management is also analyzed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2018 |
Submission Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 3 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net