Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kierkegaard’s Conception of Single Individual Based on the Distinction of Subjective-Objective Truth

Yıl 2019, Sayı: 2, 90 - 101, 31.10.2019

Öz

In this paper, I deal with the concept of
single-individual, which is one of the fundamental concepts of Kierkegaard’s
philosophy and which gives this philosophy its existential characteristic.  Kierkegaard bases this concept on his
distinction between subjective and objective knowledge, which, at first sight,
seems as if it is an epistemological distinction. Kierkegaard claims that the
road to the single individual passes not through objective but through subjective
knowledge. Single-individual, according to Kierkegaard, is the individual who
could take the responsibility of her/his life, who could choose the values that
shapes her/his life and who determines, by herself/himself, the way how she/he
relates to these values. However, for Kierkegaard, it is not an easy task to
become a single individual. To become a single
individual, it is required for one to leave her/his
existence to ambiguity of the subjective knowledge. If she/he does not take
this risk, it is not possible one to live a life of her/his own and to exist as
herself/himself.

Kaynakça

  • Bergman, S. H. (1991). Dialogical Pilosophy from Kierkegaard to Buber (A. A. Gerstein, Çev.) New York: State University of New York Press.
  • Procrustes. (2011). Encyclopædia Britannica içinde. Erişim adresi https://www.britannica.com/topic/Procrustes
  • Forster, M. (Yönetmen). (2006). Stranger than Fiction [Sinema Filmi]. United States: Columbia Pictures.
  • Heschel, A. J. (1973). A Passion for Truth. New York: Farrar, Straus and Giroux.
  • Kierkegaard, S. (1975). Søren Kierkegaard’s Journals and Papers (Cilt 4) (H. V. Hong, & E. H. Hong, Çev.). Bloomington: Indiana University Press.
  • Kierkegaard, S. (2000). Selected Early Entries from Kierkegaard’s Journals and Papers. S. Kierkegaard, H. V. Hong, & E. H. Hong (Ed.), The Essential Kierkegaard içinde (ss. 3-12). New Jersey: Princeton University Press.
  • Kierkegaard, S. (2004). Either/Or: A Fragment of Life (A. Hannay, Çev.). London: Penguin Books.
  • Kierkegaard, S. (2009). Concluding Unscientific Postscript to the Philosophical Crumbs (A. Hannay, Ed., & A. Hannay, Çev.) New York: Cambridge University Press.
  • Knox, J. B. (2011). Gabriel Marcel: The Silence of Truth. J. Stewart (Ed.), Kierkegaard and Existentialism içinde (ss. 199-215). New York: Routledge.
  • Levinas, E. (1999). Tartışma. J. Wahl (Ed.), Varoluşçuluğun Tarihçesi (B. Onaran, Çev.) içinde (ss. 39-55). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Nietzsche, F. (1968). The Will to Power (W. Kaufmann, & R. J. Hollingdale, Çev.). New York: Vintage Books.
  • Wahl, J. (1999). Varoluşçuluğun Tarihçesi. J. Wahl (Ed.) Varoluşçuluğun Tarihçesi (B. Onaran, Çev.) içinde (ss. 7-35). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Watkin, J. (2001). Historical Dictionary of Kierkegaard’s Philosophy. Oxford: Scarecrow Press.
  • Watts, M. (2003). Kierkegaard. Oxford: Oneworld Publications.
  • Wittgenstein, L. (2001). Tractatus Logico-Philosophicus (D. F. Pears, & B. F. McGuiness, Çev.). London: Routledge.

Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı

Yıl 2019, Sayı: 2, 90 - 101, 31.10.2019

Öz

Bu makalede Søren Kierkegaard felsefesinin temel kavramlarından birisi
olan ve yine bu felsefeye varoluşçu karakterini kazandıran tekil birey
kavramını ele alıyorum. Kierkegaard, ilk bakışta epistemolojik bir ayrımmış
gibi görünen, bu kavramı öznel ile nesnel hakikat arasında yaptığı ayrım
üzerine temellendirir.  Kierkegaard tekil
bireye giden yolun nesnel hakikatten değil, öznel hakikatten geçtiğini ileri
sürer. Tekil birey, Kierkegaard’ya göre, kendi yaşamının sorumluluğunu
alabilen, kendi yaşamını şekillendiren değerleri seçebilen ve bu değerlerle
nasıl ilişki kuracağını belirleyebilen bir bireydir. Ne var ki, Kierkegaard’ya
göre, tekil birey olmak o kadar da kolay bir iş değildir. Tekil birey olabilmek
için insanın nesnel hakikatin güvenilir alanını terk edip, varoluşunu öznel
hakikatin belirsizliğine teslim etmesi gerekir. Bu belirsizliği göze
almadığında, insanın kendine ait bir yaşam sürmesi ve kendisi olarak
varolmasının olanağı yoktur.

Kaynakça

  • Bergman, S. H. (1991). Dialogical Pilosophy from Kierkegaard to Buber (A. A. Gerstein, Çev.) New York: State University of New York Press.
  • Procrustes. (2011). Encyclopædia Britannica içinde. Erişim adresi https://www.britannica.com/topic/Procrustes
  • Forster, M. (Yönetmen). (2006). Stranger than Fiction [Sinema Filmi]. United States: Columbia Pictures.
  • Heschel, A. J. (1973). A Passion for Truth. New York: Farrar, Straus and Giroux.
  • Kierkegaard, S. (1975). Søren Kierkegaard’s Journals and Papers (Cilt 4) (H. V. Hong, & E. H. Hong, Çev.). Bloomington: Indiana University Press.
  • Kierkegaard, S. (2000). Selected Early Entries from Kierkegaard’s Journals and Papers. S. Kierkegaard, H. V. Hong, & E. H. Hong (Ed.), The Essential Kierkegaard içinde (ss. 3-12). New Jersey: Princeton University Press.
  • Kierkegaard, S. (2004). Either/Or: A Fragment of Life (A. Hannay, Çev.). London: Penguin Books.
  • Kierkegaard, S. (2009). Concluding Unscientific Postscript to the Philosophical Crumbs (A. Hannay, Ed., & A. Hannay, Çev.) New York: Cambridge University Press.
  • Knox, J. B. (2011). Gabriel Marcel: The Silence of Truth. J. Stewart (Ed.), Kierkegaard and Existentialism içinde (ss. 199-215). New York: Routledge.
  • Levinas, E. (1999). Tartışma. J. Wahl (Ed.), Varoluşçuluğun Tarihçesi (B. Onaran, Çev.) içinde (ss. 39-55). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Nietzsche, F. (1968). The Will to Power (W. Kaufmann, & R. J. Hollingdale, Çev.). New York: Vintage Books.
  • Wahl, J. (1999). Varoluşçuluğun Tarihçesi. J. Wahl (Ed.) Varoluşçuluğun Tarihçesi (B. Onaran, Çev.) içinde (ss. 7-35). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Watkin, J. (2001). Historical Dictionary of Kierkegaard’s Philosophy. Oxford: Scarecrow Press.
  • Watts, M. (2003). Kierkegaard. Oxford: Oneworld Publications.
  • Wittgenstein, L. (2001). Tractatus Logico-Philosophicus (D. F. Pears, & B. F. McGuiness, Çev.). London: Routledge.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Soner Soysal 0000-0003-1738-7451

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Soysal, S. (2019). Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı. Kilikya Felsefe Dergisi(2), 90-101.
AMA Soysal S. Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı. KFD. Ekim 2019;(2):90-101.
Chicago Soysal, Soner. “Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı”. Kilikya Felsefe Dergisi, sy. 2 (Ekim 2019): 90-101.
EndNote Soysal S (01 Ekim 2019) Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı. Kilikya Felsefe Dergisi 2 90–101.
IEEE S. Soysal, “Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı”, KFD, sy. 2, ss. 90–101, Ekim 2019.
ISNAD Soysal, Soner. “Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı”. Kilikya Felsefe Dergisi 2 (Ekim 2019), 90-101.
JAMA Soysal S. Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı. KFD. 2019;:90–101.
MLA Soysal, Soner. “Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı”. Kilikya Felsefe Dergisi, sy. 2, 2019, ss. 90-101.
Vancouver Soysal S. Kierkegaard’nun Öznel-Nesnel Hakikat Ayrımı Temelinde Tekil Birey Anlayışı. KFD. 2019(2):90-101.