In this paper, I deal with the concept of
single-individual, which is one of the fundamental concepts of Kierkegaard’s
philosophy and which gives this philosophy its existential characteristic. Kierkegaard bases this concept on his
distinction between subjective and objective knowledge, which, at first sight,
seems as if it is an epistemological distinction. Kierkegaard claims that the
road to the single individual passes not through objective but through subjective
knowledge. Single-individual, according to Kierkegaard, is the individual who
could take the responsibility of her/his life, who could choose the values that
shapes her/his life and who determines, by herself/himself, the way how she/he
relates to these values. However, for Kierkegaard, it is not an easy task to
become a single individual. To become a single individual, it is required for one to leave her/his
existence to ambiguity of the subjective knowledge. If she/he does not take
this risk, it is not possible one to live a life of her/his own and to exist as
herself/himself.
Kierkegaard objective truth subjective truth single individual existentialism
Bu makalede Søren Kierkegaard felsefesinin temel kavramlarından birisi
olan ve yine bu felsefeye varoluşçu karakterini kazandıran tekil birey
kavramını ele alıyorum. Kierkegaard, ilk bakışta epistemolojik bir ayrımmış
gibi görünen, bu kavramı öznel ile nesnel hakikat arasında yaptığı ayrım
üzerine temellendirir. Kierkegaard tekil
bireye giden yolun nesnel hakikatten değil, öznel hakikatten geçtiğini ileri
sürer. Tekil birey, Kierkegaard’ya göre, kendi yaşamının sorumluluğunu
alabilen, kendi yaşamını şekillendiren değerleri seçebilen ve bu değerlerle
nasıl ilişki kuracağını belirleyebilen bir bireydir. Ne var ki, Kierkegaard’ya
göre, tekil birey olmak o kadar da kolay bir iş değildir. Tekil birey olabilmek
için insanın nesnel hakikatin güvenilir alanını terk edip, varoluşunu öznel
hakikatin belirsizliğine teslim etmesi gerekir. Bu belirsizliği göze
almadığında, insanın kendine ait bir yaşam sürmesi ve kendisi olarak
varolmasının olanağı yoktur.
Kierkegaard nesnel hakikat öznel hakikat tekil birey varoluşçuluk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 2 |