Bu çalışmanın amacı COVID-19 pandemi sürecinin eğitim kurumlarında meydana getirdiği önemli değişiklik ve yeniliklerden biri olan online eğitim sürecinde lise müdürlerinin, Senge’nin Beş Disiplini doğrultusunda sergiledikleri öğrenen örgüt davranışlarının nedenleriyle birlikte derinlemesine incelenmesidir. Bu kapsamda, Kahramanmaraş ili merkez ilçelerindeki (Dulkadiroğlu ve Onikişubat) ortaöğretim kurumlarında görev yapan 13 lise müdüründen görüşme formu aracılığıyla veriler elde edilmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik araştırma deseni (olgu bilim) kullanılmış ve elde edilen veriler betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, araştırmaya katılan lise müdürlerinin Senge’nin Beş Disiplini kapsamında sistem düşüncesinin gerektirdiği bütüncül yaklaşımı sağlayacak davranışları tam olarak sergileyemedikleri, kişisel ustalık disiplininin gelişimi açısından gayret içerisinde oldukları ancak bu disiplini sağlayacak yeterli eğitim almadıkları, online eğitim süreci ve kurum personelleri hakkında zihinsel modellere sahip oldukları ve bu zihinsel modellerin varlığı konusunda kendilerini haklı buldukları, okullarında etkili bir paylaşılan vizyona sahip oldukları ve takım öğrenmesini önemseyip bu yönde davranışlar sergiledikleri anlaşılmıştır.
The aim of this study is to examine the learning organization behaviors of high school principals during the online education process, which is one of the major changes and innovations brought about by the COVID-19 pandemic process, in accordance with Senge's Five Disciplines. In this context, data were obtained from 13 high school principals working in secondary education institutions in the central districts of Kahramanmaraş through the interview form. In this context, data were obtained from 13 high school principals who work in secondary education institutions in the central districts of Kahramanmaraş through the interview form. As a result of the analysis, it was concluded that the participants could not completely exhibit the holistic approach required by systems thinking, they make an effort in terms of personal mastery discipline, but they do not have adequate training. It was understood that they have mental models and they feel justified about these mental models, they have an effective shared vision, they care about team learning in their schools, and exhibit behaviors in this direction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.