Bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet ilkokullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin ve yöneticilerin okul kültürüne yönelik metaforik algılarını belirlemek amacıyla metafor analizi yöntemi ile ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseni temelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmaya 2021-2022 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş İlinin Pazarcık İlçesinde ilkokullarda görev yapan 13 sınıf öğretmeni ve 7 yönetici katılmıştır. Sınıf öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin okul kültürüne yönelik algılarını ortaya çıkarmak için katılımcılardan “Okul kültürü ……… gibidir. Çünkü; ……. ”sorusunun yer aldığı açık uçlu yazılı anket formunu tamamlamaları istenmiştir. Toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilerek çözümlenmiş ve anlamlandırılmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde ulaşılan metaforlar 6 kategoriye ayrılmıştır. Bu kategoriler şunlardır; besleyici olan, doğayı çağrıştıran, topluluk ifade eden, işlevsel olan, eşya ve bağlayıcı olandır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinden elde edilen metaforlar incelendiği zaman öğretmenlerin en çok yoğunlaştıkları metaforların Besleyici Olan, Topluluk İfade Eden ve İşlevsel Olan kategorilerinin altında toplandığı görülmüştür. Yöneticilerden elde edilen metaforlar, bütüncül bir gözle irdelendiği zaman, yöneticilerin geliştirmiş olduğu metaforların, Doğayı Çağrıştıran kategorisi altında yoğunlaştığı görülmüştür. Hem okul yöneticilerinden hem de sınıf öğretmenlerinden elde edilen metaforlara bütüncül bir gözle bakıldığı zaman, okul kültürü hakkında geliştirilen metaforların genel anlamda olumlu ve onure edici nitelikte olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Okul Kültürü, Sınıf Öğretmeni, Okul Yöneticisi, Metafor, Metaforik Algı
In this study, it is aimed to reveal the metaphorical perceptions of classroom teachers and administrators working in public primary schools affiliated to the Ministry of National Education with the metaphor analysis method. Within the framework of this purpose, it was carried out on the basis of the phenomenology design, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research was determined by the purposeful sampling method. 13 classroom teachers and 7 administrators working in primary schools in Pazarcık District of Kahramanmaraş Province participated in the study in the 2021-2022 academic year. In order to reveal the perceptions of classroom teachers and school administrators about school culture, the participants said, “School culture is like ………. Because; ……. They were asked to complete an open-ended written questionnaire containing the question ”. The collected data were analyzed by content analysis, analyzed and interpreted. The metaphors obtained as a result of the findings were divided into 6 categories. These categories are; nurturing, evoking nature, expressing community, functional, material and binding. As a result of the research, when the metaphors obtained from the classroom teachers were examined, it was seen that the metaphors that the teachers focused on the most were gathered under the categories of Nourishing, Community Expressing and Functional. When the metaphors obtained from the administrators are examined with a holistic eye, it is seen that the metaphors developed by the administrators are concentrated under the category of Recalling Nature. When the metaphors obtained from both school administrators and classroom teachers are viewed holistically, it is seen that the metaphors developed about school culture are generally positive and honorable.
Keywords: School Culture, Class Teacher, School Administrator, Metaphor, Metaphoric Perception
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.