Two of the most fundamental elements of social
institution are education and health. This relationship between education and
health is studied mainly by researchers from the fields of medicine, economics
or sociology. Sharing the observations of this relationship by researchers from
the field of education is important in terms of providing new perspectives. The
aim of this study is to reveal the relationship between education and health in
light of the data obtained from national official statistics. This research was
designed as a descriptive research and descriptive document analysis method was
used. This research included 9 studies with data on the national level,
containing statistical data showing the change of any health variable according
to the level of education. The total sample size of the studies included was
521900 people and 12160 households. Based on the literature, the findings
related to the data obtained were evaluated under the sub-headings of
“Satisfaction with Personal Health”, “Physical Health”, “Mental Health” and “Behavioral Health”. When the findings are considered in a holistic
manner, it is seen that there is a positive relationship between education and
health at Türkiye. According to this; Graduates of higher education levels are
more satisfied with their health, they live in a healthier way, physically,
mentally and behaviorally.
Education and Health Relationship Satisfaction with Health Physical Health Mental Health Behavioral Health
Toplumsal kurumların en temel unsurlarından iki tanesi
olan eğitim ile sağlıktır. Bu araştırmanın amacı, ulusal resmi istatistiklerden
elde edilen veriler ışığında eğitim ve sağlık arasındaki ilişkiyi ortaya
koymaktır. Betimsel tarama modelindeki araştırmada belge tarama yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmaya, herhangi bir sağlık değişkeninin eğitim düzeyine
göre değişimini gösteren istatistiki veri içeren, ulusal düzeyde veri toplanmış
9 çalışma dahil edilmiştir. Dahil edilen çalışmaların toplam örneklem büyüklüğü
521900 kişi ve 12160 haneden oluşmuştur. Elde edilen verilere ilişkin bulgular,
alanyazına dayalı olarak oluşturulan çerçeve kapsamında, Sağlıktan Duyulan
Memnuniyet, Fiziksel Sağlık, Zihinsel Sağlık ve Davranışsal Sağlık alt
başlıkları altında değerlendirilmiştir. Bulgular bütüncül bir şekilde ele
alındığında Türkiye’de eğitim sağlık etkileşiminde pozitif yönlü bir ilişki
olduğu görülmüştür. Buna göre; daha yüksek eğitim düzeylerinden mezunlar,
sağlıklarından daha memnun, fiziksel, zihinsel ve davranışsal anlamda daha
sağlıklı bir biçimde yaşamlarını sürdürmektedirler.
Eğitim-Sağlık İlişkisi Sağlıktan Duyulan Memnuniyet Fiziksel Sağlık Zihinsel Sağlık Davranışsal sağlık
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2019 |
Submission Date | April 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 51 |