Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKULLARIN STRATEJİK PLANLARININ İNCELENMESİ

Year 2020, Issue: 53, 111 - 136, 31.01.2020
https://doi.org/10.21764/maeuefd.484593

Abstract

Bu araştırmanın amacı ortaokulların stratejik planlarında yer verdiği
hazırlık aşamasındaki ifadelerinin, mevcut durum analizine ilişkin
ifadelerinin, geleceğe yönelme aşamasına ilişkin ifadelerinin, izleme ve
değerlendirme aşamasındaki ifadelerinin stratejik planlama sürecinde benzerlik
ve farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir.
Araştırmanın çalışma grubu
ülkemizdeki ortaokulların resmi web sitesinde
yayınladığı 2015 – 2019 yıllarına ait 139 adet stratejik plandır. Evren
incelenebilecek büyüklükte olduğundan dolayı evrenden örneklem seçilmesi yoluna
gidilmemiştir. Çalışmada yer alan veriler okulların “meb.k12.tr” uzantılı resmi
internet sitelerinden indirilerek elde edilmiştir. Stratejik planlama süreci
incelenirken cümleler kendi arasında karşılaştırılmış ve benzerlik ve
farklılıklar ortaya konmuş,
özetlenmiş ve yorumlanmıştır.
Okulların hazırlık aşaması ile mevcut durum
analizlerini yaparken özgün davrandığı, geleceğe yönelme, izleme ve
değerlendirme aşamasında özgünlüklerini kaybettiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akbaba, A., Yıldızbaş Y.V. (2016). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin okullarda stratejik planlama uygulamalarına ilişkin görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 26-50.Aksu, M. B. (2002). Eğitimde stratejik planlama ve toplam kalite yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akyüz, Ö. F. (2001). Stratejik insan kaynakları planlaması. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Allison, M. (2005). Strategic planning for nonprofit organizations. A practical guide and workbook (2nd Edition). New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. (2011). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının vizyon, misyon ve değerleri ile ilgili bir çözümleme. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E- Dergisi, (23).
  • Arabacı, İ.B., Namlı, A., Zincirli, M. ve Özer, F. (2015). Eğitim kurumlarının stratejik plan geliştirme ve uygulama sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. K.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1453-1470.
  • Armstrong, M. (1993). A handbook of personnel management practice (4th. Edition). London: Kogan Page.
  • Arslan, M., Altınışık, S. (2013). İlköğretim okullarındaki stratejik planların taklitçi eş biçimlilik düzeylerinin belirlenmesi (Van ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Bart, C.K. (1996). The ımpact of mission statements on firm ınnovativeness, International Journal of technology management, 11(3/4), 479-493.
  • Borazan, G. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin okullarına finansal kaynak bulmada karşılaştıkları güçlükler ve bu güçlüklerin okula etkilerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Proje Çalışması, Trakya Üniversitesi, Trakya.
  • Bryson, J. (1995). Strategic planning for public and nonprofit organizations (Revised Edition). San francisco : Jossey Publishers.
  • Bulut, H. (2014). Yöneticilerin Milli Eğitim Bakanlığı Stratejik Planlama Uygulamalarına Yönelik Değerlendirmeleri (Tekirdağ İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Cengiz, S. (2016). Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlarda Tutarlılık: Büyükşehir Belediyeleri Dönemsel Stratejik Planları Üzerine Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
  • Çakır, A. (2008). Kamu idarelerinde stratejik yönetim kapsamında planlama ve plan-bütçe ilişkisi. Maliye Bakanlığı, Ankara.
  • Çelik, V. (2000). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çetin, S. (2007). Kamu Sektöründe Stratejik Planlama: Türkiye’deki İl Özel İdarelerinde Bir Araştırma. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çevik, H. H. (2007). Türk kamu yönetimi sorunları, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Çiğdem, B.T. (2007). Kamu kurumlarında stratejik planlama. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirdizen, Ö. (2012). Stratejik planlama, stratejik planlama süreci, hukuki altyapısı ve kamuda gelişimi. Akademik Bakış Dergisi, 31(3).
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT). (2006). Kamu kuruluşları için stratejik planlama kılavuzu. Ankara: Başbakanlık Yayınları.
  • Durmuş, Ş. (2013). İstanbul İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerinin Stratejik Planlarındaki Misyon ve Vizyon İfadelerinin İçerik Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Foreman, K. (1998). Vision and mission strategic management in schools and colleges (Ed. D. Middlewood and J. Lumby) London: Paul Champman Publishing.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Güldiken, S. (2016). Okulların Stratejik Planlarındaki SWOT Analizlerine İlişkin Müdür ve Öğretmenlerin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Güleç S., Sancak, H. Ö. (2009). Türkiye’de sivil toplum kuruluşlarında kurumsallaşma ve stratejik yönetim. VI. Uluslararası Sivil Toplum Kongresi bildiri kitabı, 23 Ekim. Çanakkale.
  • Güner, S. (2005). Stratejik yönetim anlayışı ve kamu yönetimi, Türk İdare Dergisi, 446, 61-78.
  • İbicioğlu, H., Avcı, U. (2005). Örgütsel öğrenmede paylaşılmış vizyon ve paradigmatik uyumun önemi, Muğla Üniversitesi SBE dergisi, 14, 157-166.
  • İşlek, F. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı 2015–2019 stratejik plan hazırlık programı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Kahraman, Y. (2009). Türkiye’de Devlet Üniversitesi Yöneticilerine Göre Stratejik Planlamanın Uygulanabilirliği. Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-88.
  • Kılıç, M. (2010). Stratejik yönetim sürecinde değerler, vizyon ve misyon kavramları arasındaki ilişki. Sosyo Ekonomi,13(2), 81-98.
  • Memduhoğlu, H. B., Uçar, İ. H. (2012). Yönetici ve öğretmenlerin stratejik planlama algısı ve okullarda mevcut stratejik planlama uygulamalarının değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 234-256.
  • Merriam S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber, Çev. edt: Selahattin Turan, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Milter, B. (2010). Kamu Yönetiminde Stratejik Planlama Uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Narinoğlu, A. (2007). Yerel yönetimlerde stratejik planlama ve uygulama (1. Baskı). İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Ocak, M., Karabulut, B. (2017). Türkiye-İngiltere üniversitelerinin vizyon ve misyon ifadelerinin içerik analizi ile karşılaştırılması. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(2), 113-130.
  • ODTÜ, (2002). Öz değerlendirme süreci-stratejik planlama süreci, Ankara
  • Özdemir, N. (2011). İlköğretimin Finansmanında Bir Araç: Okul-Aile Birliği Bütçe Analizi (Ankara İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özen F. (2011). İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Okul Geliştirme Aracı Olarak Hesap Verilebilirlik, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Özer, N., Demirtaş, H. ve Ateş, F. (2015). Okulların mali durumlarına ve bütçe yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin müdür görüşleri. E-International Journal of Educational research, 6(1), 17-39.
  • Özgür, H., Acar, M. (2004). Kamu örgütlerinde stratejik yönetim, kamu örgütlerde stratejik yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Öztemel, E. (2001). Belediyelerde toplam kalite yönetimi. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Öztemel, E. (2004). İşletmelerde Stratejik Planlama. Boğaziçi Yöneticiler Vakfı, İstanbul.
  • Pashiardis, P. (1996). Environmental scanning in educational organizations: uses, approaches, sources and methodologies. The International Journal of Educational Management, 10 (3), 5-9.
  • Quıgley, J. V. (1998). Vizyon: oluşturulması, geliştirilmesi ve korunması. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Sarak, M. (2004). İlköğretim kurumlarında toplanan bütçe dışı kaynaklarla ilgili ilköğretim okulu müdürlerinin görüş ve önerileri, Yüksek Lisans Bitirme Projesi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Saruhan, Ş.C. (1994). Stratejik yönetim ve stratejik planlama. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 1(1), 20.
  • Şengel, S. (2017). Ticaret Odalarının vizyon ve misyonu üzerine bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 683-703.
  • Tulay, G. (2007). Stratejik Yönetim ve Planlama Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Turan, H. (2011). Belediyelerde Stratejik Planlama. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Turan, S., Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 227–259.
  • Yalçın, A. (2002). Değişim Yönetimi. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Yediyıldız, B. (2008). Türkiye’de üniversitelerin vizyonu ve özgün bilim üretimi. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, 1(1), 135-151.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S.J. (2015). İlk ve Ortaokullarda Yöneticiler ve Öğretmenlerin Stratejik Plan Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
Year 2020, Issue: 53, 111 - 136, 31.01.2020
https://doi.org/10.21764/maeuefd.484593

Abstract

References

  • Akbaba, A., Yıldızbaş Y.V. (2016). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin okullarda stratejik planlama uygulamalarına ilişkin görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 26-50.Aksu, M. B. (2002). Eğitimde stratejik planlama ve toplam kalite yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akyüz, Ö. F. (2001). Stratejik insan kaynakları planlaması. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Allison, M. (2005). Strategic planning for nonprofit organizations. A practical guide and workbook (2nd Edition). New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. (2011). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının vizyon, misyon ve değerleri ile ilgili bir çözümleme. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E- Dergisi, (23).
  • Arabacı, İ.B., Namlı, A., Zincirli, M. ve Özer, F. (2015). Eğitim kurumlarının stratejik plan geliştirme ve uygulama sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. K.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1453-1470.
  • Armstrong, M. (1993). A handbook of personnel management practice (4th. Edition). London: Kogan Page.
  • Arslan, M., Altınışık, S. (2013). İlköğretim okullarındaki stratejik planların taklitçi eş biçimlilik düzeylerinin belirlenmesi (Van ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Bart, C.K. (1996). The ımpact of mission statements on firm ınnovativeness, International Journal of technology management, 11(3/4), 479-493.
  • Borazan, G. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin okullarına finansal kaynak bulmada karşılaştıkları güçlükler ve bu güçlüklerin okula etkilerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Proje Çalışması, Trakya Üniversitesi, Trakya.
  • Bryson, J. (1995). Strategic planning for public and nonprofit organizations (Revised Edition). San francisco : Jossey Publishers.
  • Bulut, H. (2014). Yöneticilerin Milli Eğitim Bakanlığı Stratejik Planlama Uygulamalarına Yönelik Değerlendirmeleri (Tekirdağ İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Cengiz, S. (2016). Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlarda Tutarlılık: Büyükşehir Belediyeleri Dönemsel Stratejik Planları Üzerine Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
  • Çakır, A. (2008). Kamu idarelerinde stratejik yönetim kapsamında planlama ve plan-bütçe ilişkisi. Maliye Bakanlığı, Ankara.
  • Çelik, V. (2000). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çetin, S. (2007). Kamu Sektöründe Stratejik Planlama: Türkiye’deki İl Özel İdarelerinde Bir Araştırma. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çevik, H. H. (2007). Türk kamu yönetimi sorunları, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Çiğdem, B.T. (2007). Kamu kurumlarında stratejik planlama. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirdizen, Ö. (2012). Stratejik planlama, stratejik planlama süreci, hukuki altyapısı ve kamuda gelişimi. Akademik Bakış Dergisi, 31(3).
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT). (2006). Kamu kuruluşları için stratejik planlama kılavuzu. Ankara: Başbakanlık Yayınları.
  • Durmuş, Ş. (2013). İstanbul İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerinin Stratejik Planlarındaki Misyon ve Vizyon İfadelerinin İçerik Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Foreman, K. (1998). Vision and mission strategic management in schools and colleges (Ed. D. Middlewood and J. Lumby) London: Paul Champman Publishing.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Güldiken, S. (2016). Okulların Stratejik Planlarındaki SWOT Analizlerine İlişkin Müdür ve Öğretmenlerin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Güleç S., Sancak, H. Ö. (2009). Türkiye’de sivil toplum kuruluşlarında kurumsallaşma ve stratejik yönetim. VI. Uluslararası Sivil Toplum Kongresi bildiri kitabı, 23 Ekim. Çanakkale.
  • Güner, S. (2005). Stratejik yönetim anlayışı ve kamu yönetimi, Türk İdare Dergisi, 446, 61-78.
  • İbicioğlu, H., Avcı, U. (2005). Örgütsel öğrenmede paylaşılmış vizyon ve paradigmatik uyumun önemi, Muğla Üniversitesi SBE dergisi, 14, 157-166.
  • İşlek, F. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı 2015–2019 stratejik plan hazırlık programı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Kahraman, Y. (2009). Türkiye’de Devlet Üniversitesi Yöneticilerine Göre Stratejik Planlamanın Uygulanabilirliği. Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-88.
  • Kılıç, M. (2010). Stratejik yönetim sürecinde değerler, vizyon ve misyon kavramları arasındaki ilişki. Sosyo Ekonomi,13(2), 81-98.
  • Memduhoğlu, H. B., Uçar, İ. H. (2012). Yönetici ve öğretmenlerin stratejik planlama algısı ve okullarda mevcut stratejik planlama uygulamalarının değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 234-256.
  • Merriam S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber, Çev. edt: Selahattin Turan, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Milter, B. (2010). Kamu Yönetiminde Stratejik Planlama Uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Narinoğlu, A. (2007). Yerel yönetimlerde stratejik planlama ve uygulama (1. Baskı). İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Ocak, M., Karabulut, B. (2017). Türkiye-İngiltere üniversitelerinin vizyon ve misyon ifadelerinin içerik analizi ile karşılaştırılması. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(2), 113-130.
  • ODTÜ, (2002). Öz değerlendirme süreci-stratejik planlama süreci, Ankara
  • Özdemir, N. (2011). İlköğretimin Finansmanında Bir Araç: Okul-Aile Birliği Bütçe Analizi (Ankara İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özen F. (2011). İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Okul Geliştirme Aracı Olarak Hesap Verilebilirlik, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Özer, N., Demirtaş, H. ve Ateş, F. (2015). Okulların mali durumlarına ve bütçe yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin müdür görüşleri. E-International Journal of Educational research, 6(1), 17-39.
  • Özgür, H., Acar, M. (2004). Kamu örgütlerinde stratejik yönetim, kamu örgütlerde stratejik yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Öztemel, E. (2001). Belediyelerde toplam kalite yönetimi. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Öztemel, E. (2004). İşletmelerde Stratejik Planlama. Boğaziçi Yöneticiler Vakfı, İstanbul.
  • Pashiardis, P. (1996). Environmental scanning in educational organizations: uses, approaches, sources and methodologies. The International Journal of Educational Management, 10 (3), 5-9.
  • Quıgley, J. V. (1998). Vizyon: oluşturulması, geliştirilmesi ve korunması. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Sarak, M. (2004). İlköğretim kurumlarında toplanan bütçe dışı kaynaklarla ilgili ilköğretim okulu müdürlerinin görüş ve önerileri, Yüksek Lisans Bitirme Projesi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Saruhan, Ş.C. (1994). Stratejik yönetim ve stratejik planlama. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 1(1), 20.
  • Şengel, S. (2017). Ticaret Odalarının vizyon ve misyonu üzerine bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 683-703.
  • Tulay, G. (2007). Stratejik Yönetim ve Planlama Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Turan, H. (2011). Belediyelerde Stratejik Planlama. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Turan, S., Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 227–259.
  • Yalçın, A. (2002). Değişim Yönetimi. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Yediyıldız, B. (2008). Türkiye’de üniversitelerin vizyonu ve özgün bilim üretimi. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, 1(1), 135-151.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S.J. (2015). İlk ve Ortaokullarda Yöneticiler ve Öğretmenlerin Stratejik Plan Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Hamdi Benli 0000-0001-5844-0437

Atila Yıldırım

Publication Date January 31, 2020
Submission Date November 17, 2018
Published in Issue Year 2020 Issue: 53

Cite

APA Benli, H., & Yıldırım, A. (2020). ORTAOKULLARIN STRATEJİK PLANLARININ İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 111-136. https://doi.org/10.21764/maeuefd.484593